Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

0 Medlemmar och 38 gäster tittar på detta ämne.

maxh20

Då är det klart att Keolis och SL skrivit på sitt avtal efter alla turer med överklaganden. Keolis byter i början av nästa år ut alla bussar med förbränningsmotor till eldrift i innerstaden och Lidingö.

https://www.bussmagasinet.se/2026/01/nobina-fick-nej-i-hogsta-instans-gront-for-keolis-och-vr-2/

S Svensson

Västtrafik har ett paket med express och regionalbussar som entreprenören presenteras 2026-02-26 enl hemsidan

VästSverige

Vart på hemsidan står det? Kan du länka till vart den informationen står på Västtrafiks hemsida.

S Svensson

Erling.L

Region Västra Götaland (VGR) and Västtrafik hereby invites vehicle suppliers to participate in a Request for Information (RFI), with the aim of exploring the market and gaining increased knowledge about what is currently available in the bus industry, as well as what is expected in the coming years, with a view toward 2029 and 2034.

Detta hittade jag när jag sökte på den upphandlingen.... då verkar sökning av information mer tolkar jag det som.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

S Svensson

Fyra olika objekt som upphandlas.  Jag svarade på frågan "var står det" !

intro298

Är det möjligt för allmänheten att ta del av detaljerna i upphandlingar?

Nico

Normalt är anbud och vinnande avtal i stort offentliga handlingar (enl. offentlighetsprincipen) som kan begäras ut efter att beslut fattats. Sedan kan det iofs. alltid finnas delar i det hela som omfattas av sekretess även efter avslutad upphandling. T.ex om det kan antas att leverantören kan komma att lida skada av att uppgifter om bl.a. affärs- eller driftförhållanden) röjs.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

intro298

Tack så mycket!

För att begära dessa dokument, räcker det att jag skickar ett e-post till transportmyndigheten (i mitt fall Skånetrafiken), eller finns det andra steg jag måste ta?

Nico

Du behöver bara vända till till resp. myndighet (oftast då till det som kallas för registraturen eller motsvarande) via mail eller telefon och ange vad det är du vill begära ut. De (i ditt fall då Skånetrafiken) är sedan skyldiga att hantera en sådan begäran skyndsamt, men omfattningen på det som begärs ut kan ibland spöka lite och göra att det tar tid. Det enklaste är sedan att ta emot materialet digitalt då det i pappersform kan bli ett antal lådor som är både tunga och svåra att söka i...  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

VästSverige

Citat från: intro298 skrivet 14 februari 2026, 14:46:02 PMTack så mycket!

För att begära dessa dokument, räcker det att jag skickar ett e-post till transportmyndigheten (i mitt fall Skånetrafiken), eller finns det andra steg jag måste ta?

Det kan funka för när jag har begärt förstudier från Västtrafik så har jag fått dom men det beror nog på vad du begär och från vem.