Linjeomläggning i Borlänge.

Startat av Wetjo, 14 maj 2013, 17:09:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

From hösten blir det fölljande ändringar i Borlänge...

Linje 254 förlängs mot Norra Backa. (IKEA). Inte klart ännu var ändhållplatsen blir. Linjen kommer att utökas med ett omlopp och linjen kommer att gå samtliga dagar i veckan.
Linje 602 Svänger till höger direkt efter Studieplan och åker via "gamla Onoff" till "IKEA-rondellen" till Vasaparken och vidare som idag.
Linje 604 går RV 70 till Röda vägen ner till Jax. Sedan Vattenvägen till IKEA-rondellen - Vasaparken och vidare som idag.
Linje 607 går från Vallmoraån som idag till Centrum och RC sedan vidare ner på Södra Backa bort till JET-macken. Sedan över Tunavägen till Gylle Vårdcentral. Den linjen kommer att gå i timmestrafik.

Detta innebär att Övermora, Delar av Mårdgatan och Betesgatan blir utan linjebunden busstrafik. Det ska avhjälpas med att flexbussen går...
Kommer även att bli förändringar i Falun, men de har jag ingen pejl på idag...

1896

Blir ju 20 minuters trafik på linje 4 också vilket kräver ett fordon ytterligare. Vad gäller linje 7, så är den info jag har, att nuvarande turer blir kvar och att det nya omloppet ska trafikeras utöver dessa turer, och då att flextrafiken till Medväga försvinner.  :)

Wetjo

Fem "nya" bussar kommer för att vi ska klara utökad trafik...

1896

Sen blir det ju ytterligare utökningar till nästa höst, med 10 minuters trafik på linje 1, har försökt att propagera för kvarts trafik istället, detta för att man som förare ska få reglertid vid Dala Airport, och därmed slippa stressen, dessutom kräver det färre fordon.  :)

En annan nyhet är att Smedjebacken har dragit sig ur linje 27, så troligen kommer även denna buss att återigen stationeras i Borlänge, men det är "upphandlings hemligheter", lär bli trångt i garaget i Borlänge, kanske får man börja rampa bussar ute igen.  :)

Wetjo

Dessutom kommer linje 46 från Ludvika att läggas ner, så vem som kör mjölken till Fredriksberg blir väl en fråga för den som köper Bussgods.

allan 99

Citat från: Wetjo skrivet 14 maj 2013, 17:09:14 PM
From hösten blir det fölljande ändringar i Borlänge...

Linje 254 förlängs mot Norra Backa. (IKEA). Inte klart ännu var ändhållplatsen blir. Linjen kommer att utökas med ett omlopp och linjen kommer att gå samtliga dagar i veckan.
Linje 602 Svänger till höger direkt efter Studieplan och åker via "gamla Onoff" till "IKEA-rondellen" till Vasaparken och vidare som idag.
Linje 604 går RV 70 till Röda vägen ner till Jax. Sedan Vattenvägen till IKEA-rondellen - Vasaparken och vidare som idag.
Linje 607 går från Vallmoraån som idag till Centrum och RC sedan vidare ner på Södra Backa bort till JET-macken. Sedan över Tunavägen till Gylle Vårdcentral. Den linjen kommer att gå i timmestrafik. Kommer  604 bli som när det var connex i dalarna som linje 609

Detta innebär att Övermora, Delar av Mårdgatan och Betesgatan blir utan linjebunden busstrafik. Det ska avhjälpas med att flexbussen går...
Kommer även att bli förändringar i Falun, men de har jag ingen pejl på idag...
kommer 604 bli som connex (linje 609) eller
Favorit buss Nobina 2012
Gillat bussar sen jag var liten

1896

Citat från: allan 99 skrivet 26 maj 2013, 22:27:42 PM
kommer 604 bli som connex (linje 609) eller

Linje 4 kommer att köras från Kvarnsveden via rv 70, alltså Tjärna vägen, till Kupolen/IKEA och Centrum och vidare som idag till Färjegårdarna. + att det blir tätare turer, alltså avgångar var 20 minut. Sträckningen Mårdgatan - Bullermyren - Hagalund försvinner alltså.

allan 99

Citat från: Kung Vasa skrivet 31 maj 2013, 22:59:35 PM
Linje 4 kommer att köras från Kvarnsveden via rv 70, alltså Tjärna vägen, till Kupolen/IKEA och Centrum och vidare som idag till Färjegårdarna. + att det blir tätare turer, alltså avgångar var 20 minut. Sträckningen Mårdgatan - Bullermyren - Hagalund försvinner alltså.
men vägen till kvansveden
Favorit buss Nobina 2012

1896

1896

Linje 7 ska bli intressant att se hur man löser, tidigare turer Centrum - Medväga - Centrum har alltid tagit 40 minuter i anspråk, men att hinna köra Centrum - Gylle Vårdcentral - Centrum Via Södra Backa på 20 minuter låter inte rimligt, vilket alltså är ett måste om man ska klara omloppet på timtrafik.  :P

1896

Nyheterna finns nu på Dalatrafiks hemsida: www.dalatrafik.se

Jag förstår ju inte vad linje 4 ska ned till Jax och göra, finns ju redan tillräckligt med bussar där, snacka om övertrafikerad hållplats.

Och om linje 3 ska trafikeras från centrum på klockslagen 00, 20, och 40, då lär det krävas en buss till på den linjen, för man hinner inte köra Centrum-Kvarnsveden-Centrum på 20 minuter, det måste ju vara en omöjlighet.

Några tidsangivelser på linje 7 finns inte än, så där får vi avvakta, med spänning.

Nattbussarna mellan Borlänge och Falun ska tydligen bli Direktbussar (linje 254) istället för lokalturer på linje 53 som det alltid har varit, då lär det väl bli aktuellt att bygga den där hållplatsen vid motorvägen i Ornäs som jag tjatat om i 10 år nu.

Wetjo

Citat från: Kung Vasa skrivet 19 juli 2013, 20:47:43 PM
Nyheterna finns nu på Dalatrafiks hemsida: www.dalatrafik.se

Jag förstår ju inte vad linje 4 ska ned till Jax och göra, finns ju redan tillräckligt med bussar där, snacka om övertrafikerad hållplats.

Vad jag förstår är Jax dimensionerad för två linjer och nu går det fyra därifrån... Då gäller det att man kommer i rätt ordning. 604 kommer dessutom att gå med 15-minuterstrafik enligt "byskvallret på Garaget. Enligt Dalatrafik är det 20-minuterstrafik. Undrar hur det blir...  ;)

Och om linje 3 ska trafikeras från centrum på klockslagen 00, 20, och 40, då lär det krävas en buss till på den linjen, för man hinner inte köra Centrum-Kvarnsveden-Centrum på 20 minuter, det måste ju vara en omöjlighet.

Vi får ett omlopp till på 603. Då blir det reglertid även vid KP.

Några tidsangivelser på linje 7 finns inte än, så där får vi avvakta, med spänning.

607 går med timmestrafik somsagt. Den kommer troligen inte att stångas med de andra bussarna på jämna 20-minuter...

Nattbussarna mellan Borlänge och Falun ska tydligen bli Direktbussar (linje 254) istället för lokalturer på linje 53 som det alltid har varit, då lär det väl bli aktuellt att bygga den där hållplatsen vid motorvägen i Ornäs som jag tjatat om i 10 år nu.
Bra för de som vill åka snabbt mellan städerna. Mindre bra för de som bor i Ornäs, men det finns nog en lösning för det med.

allan 99

men vad hände med 603 dubbleringarna
och 604 dubbleringarna på eftermiddag har de tagit bort eller  ???
Favorit buss Nobina 2012

1896

Undrar hur det blir med planerade trafikökningar i Borlänge till hösten, med tanke på rådande omständigheter, men det lär väl bli som planerat antar jag ? Med 10 minuters trafik på linje 1, är det ett önsketänkande att man kör med 9 st omlopp, för att man ska få 10 minuters reglertid i ena änden av linjen, och på så sätt minska antalet förseningar.  :)

Wetjo

Citat från: Kung Vasa skrivet 28 januari 2014, 17:56:00 PM
Undrar hur det blir med planerade trafikökningar i Borlänge till hösten, med tanke på rådande omständigheter, men det lär väl bli som planerat antar jag ? Med 10 minuters trafik på linje 1, är det ett önsketänkande att man kör med 9 st omlopp, för att man ska få 10 minuters reglertid i ena änden av linjen, och på så sätt minska antalet förseningar.  :)

Hoppas det blir vettiga omlopp då kunderna är mycket missnöjda med nuvarande förseningar på 601:an. Upp 20 minuter i rusningen...