Från en svunnen tid del. 15

Startat av Peter Öden, 13 maj 2013, 20:30:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Här kommer ytterligare en Göteborgsbild från 70-talet, SJ 1260 !

Mvh Peter Ö

lycbr

Ahh :) vilka fina bilder du levererar från Göteborg och NEP tiden strax innan jag började minnas  ;D.... Vart gick hpl 23 mer än bara till Stena? lite lyxigt med egen hållplats i så fall..Hållplatsen blev sedemera Hpl F mot Kungälv. Larvikaren i bakgrunden vart var den på väg...?! mot Sjövik eller Lerum tro?? GDG-bussen i bakgrunden vart gick den?? som senare i allafall blev hpl J mot Ale.

j-a

Trevligt :) Gissar att GDG bussen är en 222x vagn på väg mot Gävle? ;) Är 1260 en Vetter kaross?

Walter

En Jönköpingsbuss som merutnyttjas under helgen. Mycket trevliga bilder.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

S Svensson

Citat från: lycbr skrivet 13 maj 2013, 20:55:31 PM
Ahh :) vilka fina bilder du levererar från Göteborg och NEP tiden strax innan jag började minnas  ;D.... Vart gick hpl 23 mer än bara till Stena? lite lyxigt med egen hållplats i så fall..Hållplatsen blev sedemera Hpl F mot Kungälv. Larvikaren i bakgrunden vart var den på väg...?! mot Sjövik eller Lerum tro?? GDG-bussen i bakgrunden vart gick den?? som senare i allafall blev hpl J mot Ale.

Från början var hållplats F avsedd för Jönköping. Tror det var nov 1971 som NE platsen byggdes om med hållplatslägen enlilgt bilden. Sedan gick Vetter 1258-1260 regelbundet Huskvarna-Göteborg. Bilden visar säkerligen turen från Jönköping med ankomst Göteborg vid 9-10 tiden eller turen vid 16-17 tiden.
Vetter gick kvar i stort sett till att det blev en enda buss som gick Viktoriaplan vid 6 tiden och sedan gick den Göteborg-Jönköping-Göteborg,alltså dubbeltur. Vetter gick oftast inte dubbeltur. Bara ibland. Sedan fanns det en söndag kväll-måndag morgontur med morgon från Göteborg. Även fredag kväll till Göteborg och lördag morgon från Göteborg. Vetter ersattes av Hägglundaren 1401
Vetter började användas på Göteborg ca 1977 åter och då ibland på Värnamolinjen (som övergått till Jö blg).
Det har hänt att det funnits flera Vetter i Göteborg samtidigt. 1258 på Värnamo och 1259 på Jönköping. Som om inte detta räckte så såg jag en Vetter i dåligt skick med främmande målning(privat).
1258 reparerades efter att kolliderat med sparbanken i Ulricehamn. 1259 var i Katrineholm hos en renoverar och blev fint renoverad. Det är denna som senare byggdes om så att det blev en lastbil undertill och karossen ovanpå. 1260 var vad jag vet kvar i ursprungligt skick hela tiden.
Vetter insattes jan 1970 och ersatte Larvikare linje Göteborg-Jönköping.

Mats Karlsson

Fin bild! En CR110T skulle jag ha viljat köra, men det blev aldrig tillfälle till det

Staffan Sävenfjord

Citat från: Walter skrivet 13 maj 2013, 23:05:50 PM
En Jönköpingsbuss som merutnyttjas under helgen. Mycket trevliga bilder.

Det rör sig nog inte om ett merutnyttjande. Snabbussarna (som det enligt skylten fortfarande hette) gjorde tidtabellsenligt en sväng till Stena-terminalen i anslutning till avgång för färjorna till Danmark.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 maj 2013, 08:44:54 AM
Det rör sig nog inte om ett merutnyttjande. Snabbussarna (som det enligt skylten fortfarande hette) gjorde tidtabellsenligt en sväng till Stena-terminalen i anslutning till avgång för färjorna till Danmark.

Stena betalade SJ för anslutning från Huskvarna/Jönköping.
Under en kort period på 80 talet anlände bussen från Jönköping tidigt och spetsvände till Bollebygd som dubblering av Norrköpingsturen 16.20. Göteborg körde då en egen tur,delvis i GL regi.
För de som är intresserade av GDG så kan jag nämna att turen vid 18-tiden från Göteborg delvis kördes i expressbussregi. Denna gick till Åmål,som kombinerad färjebuss och normal tur på 619. Van Hool körde. Skall vi gå en tid framåt till 90 tal så körde Säffleresetjänst sina Säfflebussar som anslutning till Fredrikshamn och Kielfärjorna. Travemunde färjorna var i Stena regi enbart godsfärjor. Tidigare gick Sessanfärjan dit. Som parentes kan nämnas att färjan Bohus är fd Sessanfärja. Kan ses i Strömstad.
Går vi till tidigt 70 tal körde Nyman till Göteborg för Enlandsfärjan. Ersattes av Interbus som körde för Sahlen. De övertog sedan Interbus (intra buss ab). Anslutningen till Tysklandsfärjan kördes senare av Nilsbuss. Vi får väl påstå att denna busstur är fortsättningen på SJ anslutning till Stenas Tysklands och Danmarksfärjor. Åt andra hållet är anslutning till Helsingforsfärjorna. Som GDG körde tillsammans med SJ och Pohjolan Liikenne hela vägen och som man körde ensam senare som anslutning i Värtan till Silja Line. Som syines är det inget unikum att bussen från Jönköping hade anslutning till färjor. Det hela pågår fortfarande.

Stefan P

Hej

Trevlig bussbild. Är bussen likadan som NBJ 90?

mvh Stefan P

BengaB40

Hej! På tal om färjebussar. Min längsta anslutningsresa upplevdes 1981 från Amsterdam till Stockholm i en Interbus-Neoplan. Tor Line-färjan rörde sig inte en millimeter från kaj p.g.a. maskinhaveri! Hälsn. BengaB40

Mats Karlsson

Citat från: Stefan P skrivet 14 maj 2013, 15:04:47 PM
Hej

Trevlig bussbild. Är bussen likadan som NBJ 90?

mvh Stefan P
Ja, det är den.