Bergkvarabuss överklagar straffavgift till EU-domstolen

Startat av Jo, 12 maj 2013, 19:25:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Lars-Håkan_E

Färd utan kort har ju lastbilsåkerier fått betala stora summor i efterhand vid kontroller, ett litet problem är att man kan utfärda böter när t.ex Bilprovningen eller verkstäder provkört vilket i 99% av fallen sker utan kort.

Christer K

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 maj 2013, 22:36:39 PM
Färd utan kort har ju lastbilsåkerier fått betala stora summor i efterhand vid kontroller, ett litet problem är att man kan utfärda böter när t.ex Bilprovningen eller verkstäder provkört vilket i 99% av fallen sker utan kort.

Jag har fått veta att föraren som ställer fordon på verkstad är skyldig att knappa in så att det går att köra utan kort. Det vill säga, Resa där ingen registrering är nödvändig. Detta gör att verkstadspersonalen kan köra fordon utan kort.

I Stoneridge ska det stå OUT läge.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Lars-Håkan_E

Citat från: Christer K skrivet 12 maj 2013, 23:57:07 PM
Jag har fått veta att föraren som ställer fordon på verkstad är skyldig att knappa in så att det går att köra utan kort. Det vill säga, Resa där ingen registrering är nödvändig. Detta gör att verkstadspersonalen kan köra fordon utan kort.

I Stoneridge ska det stå OUT läge.

// Christer K

Out läget fungerar bara om det finns ett kort i skrivaren, så fort detta matas ut blir det färd utan kort.
Därför ska främst verkstäder alltid ha kort att använda när man flyttar fordonen, men det finns sällan och finns det så används dom inte