Hur får expressbussbolagen ekonomin att gå ihop?

Startat av homer, 11 maj 2013, 22:54:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

Stockholm-Umeå med Ybuss går att hitta för 99 kronor per person, sträckan är c:a 65 mil, säg att man lyckas fylla en avgång med 50 personer som alla betalar 99 kronor det blir 4950 kronor i vinst på den resan. Bränslekostnaden om man har väldigt gynnsamma  förhållanden och en skicklig förare kan i bästa fall hamna på 2 liter / mil. vilket ger en totalförbrukning på 130 liter (65 mil), jag vet inte vad ett större bolag betalar i dieselpris  men säg 12 kronor / liter då blir kostnaden  1560 kronor.


vinsten från kunderna på 4950 minus bränsle blir då 3390 kronor som ska täcka förarlöner under drygt 10 timmar, skatt, försäkring, avbetalning/leasing, service/däck mm.
säg att samma resa bara fyller 30 personer och att de blåser motvind hela vägen så förbrukningen blir 3 liter / mil då blir den totala vinsten endast 630 kronor

Exemplet går att ta på alla större expressföretag, Swebus säljer resor Stockholm-Norrköping/Linköping för 69 kronor, samma sak där... hur får de ekonomin att gå ihop???

Walter

Citat från: homer skrivet 11 maj 2013, 22:54:01 PM
Stockholm-Umeå med Ybuss går att hitta för 99 kronor per person, sträckan är c:a 65 mil, säg att man lyckas fylla en avgång med 50 personer som alla betalar 99 kronor det blir 4950 kronor i vinst på den resan. Bränslekostnaden om man har väldigt gynnsamma  förhållanden och en skicklig förare kan i bästa fall hamna på 2 liter / mil. vilket ger en totalförbrukning på 130 liter (65 mil), jag vet inte vad ett större bolag betalar i dieselpris  men säg 12 kronor / liter då blir kostnaden  1560 kronor.


vinsten från kunderna på 4950 minus bränsle blir då 3390 kronor som ska täcka förarlöner under drygt 10 timmar, skatt, försäkring, avbetalning/leasing, service/däck mm.
säg att samma resa bara fyller 30 personer och att de blåser motvind hela vägen så förbrukningen blir 3 liter / mil då blir den totala vinsten endast 630 kronor

Exemplet går att ta på alla större expressföretag, Swebus säljer resor Stockholm-Norrköping/Linköping för 69 kronor, samma sak där... hur får de ekonomin att gå ihop???



Alla biljetter säljs väl inte för de lägre priserna? Det är väl lockpriser och många resenärer får betala mer för resan.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Ybuss har haft många år med förluster men visade visade för verksamhetsåret 2011-2012 upp en blygsam vinst. Enligt prognoserna kommer även 2012-2013 att sluta med vinst.

Genom att sälja vissa biljetter för 99 kronor kan man fylla platser som annars skulle gå tomma. Alternativet är alltså att få in 99 kronor för dessa platser eller inget alls. Vilket är bäst?

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Hagri

Kollade Ybuss bokningssida och lade in ett par datum. Resultatet blev 435,00 kronor Umeå - Stockholm eller omvänt.

Som Staffan skriver är 99,00 en typ av reapris för att fylla bussarna på avgångar med lågt resande. Vilket är bra för resenärer som kan resa när som helst och inte är tvungna att resa på ett speciellt datum.

Jonas1968

Citat från: homer skrivet 11 maj 2013, 22:54:01 PM
Stockholm-Umeå med Ybuss går att hitta för 99 kronor per person, sträckan är c:a 65 mil, säg att man lyckas fylla en avgång med 50 personer som alla betalar 99 kronor det blir 4950 kronor i vinst på den resan. Bränslekostnaden om man har väldigt gynnsamma  förhållanden och en skicklig förare kan i bästa fall hamna på 2 liter / mil. vilket ger en totalförbrukning på 130 liter (65 mil), jag vet inte vad ett större bolag betalar i dieselpris  men säg 12 kronor / liter då blir kostnaden  1560 kronor.


vinsten från kunderna på 4950 minus bränsle blir då 3390 kronor som ska täcka förarlöner under drygt 10 timmar, skatt, försäkring, avbetalning/leasing, service/däck mm.
säg att samma resa bara fyller 30 personer och att de blåser motvind hela vägen så förbrukningen blir 3 liter / mil då blir den totala vinsten endast 630 kronor

Exemplet går att ta på alla större expressföretag, Swebus säljer resor Stockholm-Norrköping/Linköping för 69 kronor, samma sak där... hur får de ekonomin att gå ihop???
Genom att dessa priser är antingen tillfälliga lockpriser eller frånpriser där dom allra billigaste biljetterna finns i ett mycket begränsat antal. Är ju samma sak som när Ryanair säljer biljetter till London för några hundralappar. Ryanair skulle gå i konken ganska snabbt om samtliga biljetter såldes för 199 kronor. Samma sak skulle hända om Y-buss sålde samtliga biljetter Stockholm-Umeå för 99 kronor.

Jo

Sen skulle väl svaret också kunna vara att de inte får det att gå ihop. Vet inte vad Netbus express resultat för 2012 är men 2011 var det väl bara ett plus på strax över en miljon. Swebus Express minus mer än 20 miljoner.

Vet inte hur det går för företagen som kör för Svenska buss men där är ju Expressbussverksamheten en väldigt liten del av verksamheten.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jo skrivet 12 maj 2013, 20:20:03 PM
Sen skulle väl svaret också kunna vara att de inte får det att gå ihop. Vet inte vad Netbus express resultat för 2012 är men 2011 var det väl bara ett plus på strax över en miljon. Swebus Express minus mer än 20 miljoner.


Nettbuss Express gick med vinst även år 2012. "Ett plus på strax över en miljon" är också vinst. I synnerhet under ett verksamhetsår när mycket har lagts ut på expansion.

Numera är det så vitt jag vet bara Swebus som går minus på expressbusstrafiken, åtminstone den mer etablerade.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Hans Fredriksson

Har inte knas om det är koncernbolaget Nettbuss som avses:
http://www.smp.no/naeringsliv/article7566537.ece

Nobinas dotterbolag Swebus Express AB har jag för mig i senaste årsredovisningen redovisade -4 miljoner.
Nobinas dotterbolag i Norge var det katastrofsiffror som orsakade att vd fick lämna Nobina Norge.

Sitter jag och säger som just nu har fått hem Warren Buffetts årsredovisning från OHIO. Storägare i Heinz ketchup, CocaCola. jernvägsresor, försäkringsbolag och det senaste lokala dagstidningar

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 15 maj 2013, 21:47:49 PM
Har inte knas om det är koncernbolaget Nettbuss som avses:
http://www.smp.no/naeringsliv/article7566537.ece

Nobinas dotterbolag Swebus Express AB har jag för mig i senaste årsredovisningen redovisade -4 miljoner.
Nobinas dotterbolag i Norge var det katastrofsiffror som orsakade att vd fick lämna Nobina Norge.


Det är alltså Nettbuss norska verksamhet som berörs i artikeln. Just den svenska delen av Nettbuss Express kommer enligt uppgift jag har från säker källa att visa upp vinst för 2012. För övriga delar av Nettbuss svenska verksamhet känner jag inte till hur det gått 2012.

Swebus Express redovisade en förlust på drygt 22 miljoner kronor 2012. För motsvarande period redovisade Nettbuss Express drygt 1,6 miljoner i vinst.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Hans Fredriksson


Nyss tittat i Nobinas senaste årsredovisning där rörelseresultatet redovisas för dotterbolagen 2012/2013. Nobina har brutet räkenskaps år. Inom parantes räkenskapåret 2011/2012.

Nobina Sverige     303 (295) MSEK
Nobina Danmark   -26 (-33) MSEK
Nobina Norge        -25 (-128)MSEK (SIC)
Nobina Finland        32 (12) MSEK
SWEBUS                   5 (-4)MSEK

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 16 maj 2013, 22:14:12 PM
Nyss tittat i Nobinas senaste årsredovisning där rörelseresultatet redovisas för dotterbolagen 2012/2013. Nobina har brutet räkenskaps år. Inom parantes räkenskapåret 2011/2012.

Nobina Sverige     303 (295) MSEK
Nobina Danmark   -26 (-33) MSEK
Nobina Norge        -25 (-128)MSEK (SIC)
Nobina Finland        32 (12) MSEK
SWEBUS                   5 (-4)MSEK

Enligt allabolag.se redovisade Swebus Express den förlust jag nämnde för räkenskapsåret 2011-2012.

http://www.allabolag.se/5563583276/Swebus_Express_AB

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Hans Fredriksson

Vi har nog båda rätt.
Av omsättningen att döma verkar det vara räkenskapsåret 2011/2012. Jag visade rörelseresultat och du resultat (resultat efter finansnetto och bokslutsdispositioner).

Hursomhelst så övergår det mina kunskaper i ämnet ekonomi.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 16 maj 2013, 22:46:07 PM
Vi har nog båda rätt.
Av omsättningen att döma verkar det vara räkenskapsåret 2011/2012. Jag visade rörelseresultat och du resultat (resultat efter finansnetto och bokslutsdispositioner).

Hursomhelst så övergår det mina kunskaper i ämnet ekonomi.

Det är det senare som brukar användas när man talar om ett företags vinst. Det är alltså det som är lämpligast att använda när man gör jämförelser.

Jag antar dock att mycket av förlusten hos Swebus Express är av karaktären engångsföreteelse. Bland annat det faktum att Swebus Express redovisade bra resultat åtminstone de två föregående verksamhetsåren.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)