Nya registreringsskyltar 2014

Startat av Ersa, 11 maj 2013, 21:26:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

- Möjligheten att beställa 480 mm breda skyltar utan EU-märkning försvinner. 520 mm breda skyltar med EU-märkning blir obligatoriska.
- EU-märkning införs på de mindre så kallade USA-skyltarna, gröna saluvagnsskyltar och gula taxiskyltar
- En helt ny typ av registreringsskylt införs. En tävlingsskylt för tävlingsfordon (t.ex rallybilar och tävlingsmotorcyklar), som kommer att bli orange med svarta tecken.

http://www.bussmagasinet.se/2013/05/nya-reghistreringsskyltar-nasta-ar/

Nico

Tja, själv saknar jag de släta laminerade skyltarna som försvann förra gången man bytte levererantör och vi fick tillbaka relieftecknen. De var enkla att hålla rena, tydliga och på bussar som ofta tvättas så slapp man blanktvättade skyltar. Får hoppas att de tänkt på detta denna gång.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikey

Vad är poängen med att knöla in EU-symbolen på varenda skylt? Jag menar, hur många taxibilar eller fordon med svensk saluvagnsskylt åker egentligen utomlands? Jag tycker dessutom att det är det är synd att de 480mm breda skyltarna utan EU-symbol försvinner. Det må vara en liten detalj som de flesta inte ser, men jag tycker att det längre modernare skyltarna kan förstöra helhetsintrycket på äldre fordon när de inte passar in i det utsatta karossvecken...

Hoppas förövrigt man fortsätter med plåt om än med bättre hållfasthet på teckenfärgen, och inte upphandlar fram nån billig skitplast som gulnar och spricker som man hade för 15 år sedan.

Ersa

Personligen ska jag nu beställa ett par 480 mm-skyltar utan EU-symbol till min Saab 90 -86, som inte riktigt passar med EU-symbol då jag vill försöka hålla den i 80-talsutförande. Till min ännu äldre Saab V4 har jag redan 480 mm-skyltar liggande i reserv utifall att de nuvarande från 1975 skulle bli skadade.

Här borde man även fortsättningsvis kunna tillåta så kallade "veteranbilsskyltar" utan EU-symbol och i stil med 1973-83 års version för fordon tillverkade fram till och med 31 dec 1994. Och för fordon tillverkade före 1973 borde det kunna utfärdas kopior på det specifika fordonets specifika landskapsskylt, på samma regler som dagens personliga registreringsskyltar, dock till ett lägre pris.
Storbritannien tillåter ju t.ex än idag nytillverkade tidstypiska svarta skyltar med silverfärgade tecken för veteranfordon som tillverkades fram till och med den 31 dec 1972, medan alla bilar tillverkade efter 1 jan 1973 måste ha vanlig vit skylt fram och gul bak.

Att taxibilar får 520 mm breda skyltar är dock välkommet (EU-symbol eller ej), då många taxiåkare haft lite bekymmer med att fästa dagens 480mm-taxiskyltar i skyltramarna bilen levererats med, vilka nästan alltid är 520mm breda, då bilarna uteslutande levereras nya med vita vanliga EU-skyltar.

Visst kan jag bekräfta att SL-entreprenörerna har haft stora problem med dagens skyltar, då tvättarnas borstar borstat bort den svarta färgen på skyltarna. Men här tycker jag nästan enbart att  SL-entreprenörerna får skylla sig själva då de envisas med hårda borstar som inte bara sliter hårt på skyltarna, utan som även effektivt sliter bort både all lackering från bussarna. Vissa bussar som lackerades om för Norrtälje TO våren 2011 ser ju redan idag ut som om de varit i trafik i över tio år, enbart av slitaget av lacken på bakstammen att döma. Ser sorgligt ut.

Danne B.

Man behåller utrymmet i mitten där man inte längre har nå´t skattemärke och gör EU-skyltar till standard...? Varför inte krympa bort mellanrummet och göra skyltarna i normalbredd och ha EU-symbolen (om den nu är så viktig för dom...)?

Skrivbordsprodukt...

//Danne

Ersa

Citat från: Danne B. skrivet 14 maj 2013, 09:04:22 AM
Man behåller utrymmet i mitten där man inte längre har nå´t skattemärke och gör EU-skyltar till standard...? Varför inte krympa bort mellanrummet och göra skyltarna i normalbredd och ha EU-symbolen (om den nu är så viktig för dom...)?

Skrivbordsprodukt...

//Danne

Det beror på vad som är "normalbredd". Vår gamla normalbredd 480 mm är ju från nyår helt ändrad till tyskarnas och britternas normalbredd 520 mm. Jag antar att "man" vill att de flesta Europeiska länderna ska gå över till 520 mm på sikt. De flesta, förutom t.ex Finland och Belgien är väl redan där?