De som gick på 810-an, del 43: Club Continental 662

Startat av Staffan Sävenfjord, 03 maj 2013, 11:16:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

1983 köpte Wasatrafik Club Continental och därmed kom också en del lite äldre bussar in i verksamheten. Den första nya de köpte för Club Continental torde ha varit LXC620 och samtidigt lanserades också en ny design som ersättning för den gamla rätt tråkiga i gulbeige och rött. bussen blev sedan Swebus 1045 men exporterades snart därefter.

År 1987 lackerades bussen om i Wasatrafiks design men den behöll numret 662. Detta ändrades dock senare till 462.

HB

En riktigt trevlig och pigg buss att köra samt otroligt väl hållen av dåvarande försteförare. /Henrik/

Staffan Sävenfjord

Citat från: HB skrivet 03 maj 2013, 14:12:57 PM
En riktigt trevlig och pigg buss att köra samt otroligt väl hållen av dåvarande försteförare. /Henrik/

Ja, det var en trevlig buss att åka i också. Det är väl försteföraren som syns på de första bilderna?

Matte

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 maj 2013, 11:16:20 AM

Sitter och tittar på den bilden och försöker komma underfund med vart bilden är tagen och har ju själv bott i Jordbro när jag va ung och rört mig i området mycket. Men jag blir inte klok på det och känner inte riktigt igen mig. Ser såklart att det står Södra Jordbrovägen under bilden men Södra Jordbrovägen sträcker sig från Krogtäppan i norra Jordbro och förbi Västerbommen i söder. Men funderar om det är så att fotografen har Lundaskolan mot ryggen. Det är det enda jag kommer på spontant. Men med omgivningen och kurvan till höger i bild så känns det som Västerbommen också men där e ju Hpl i en vändslinga. Hoppas nån kan hjälpa mig...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Matte skrivet 05 maj 2013, 08:56:55 AM
Sitter och tittar på den bilden och försöker komma underfund med vart bilden är tagen och har ju själv bott i Jordbro när jag va ung och rört mig i området mycket. Men jag blir inte klok på det och känner inte riktigt igen mig. Ser såklart att det står Södra Jordbrovägen under bilden men Södra Jordbrovägen sträcker sig från Krogtäppan i norra Jordbro och förbi Västerbommen i söder. Men funderar om det är så att fotografen har Lundaskolan mot ryggen. Det är det enda jag kommer på spontant. Men med omgivningen och kurvan till höger i bild så känns det som Västerbommen också men där e ju Hpl i en vändslinga. Hoppas nån kan hjälpa mig...

Bilden är tagen vid hållplats Lundaskolan och bussen är på väg mot Jordbro station. Det var på den tid då telefonkiosker fortfarande kunde dyka upp på tämligen oväntade ställen.

Eftersom bilden är tagen så att bebyggelsen till höger inte syns bakom träd och buskar så kan man lätta förväxla med området efter Västerbommen, men som syns av bakgrunden i vänsterkanten är det mer berg och skog där. För den som inte kan Jordbro kan alltså nämnas att Västerbommen är hållplatsen före Lundaskolan.

Matte

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 maj 2013, 09:24:45 AM
Bilden är tagen vid hållplats Lundaskolan och bussen är på väg mot Jordbro station. Det var på den tid då telefonkiosker fortfarande kunde dyka upp på tämligen oväntade ställen.

Eftersom bilden är tagen så att bebyggelsen till höger inte syns bakom träd och buskar så kan man lätta förväxla med området efter Västerbommen, men som syns av bakgrunden i vänsterkanten är det mer berg och skog där. För den som inte kan Jordbro kan alltså nämnas att Västerbommen är hållplatsen före Lundaskolan.

Tack för snabbt svar. Höll på slita av mig det lilla håret som finns kvar på huvudet. Jo jag misstänkte att det va så att det va vid Lundaskolan. Men man hamnar i ett jobbigt läge. Gick i både förskola i  lilla dagis byggnaden som är just nära där och sedan i Lundaskolan. Så jag borde känna igen mig. Men bilden från ett barns betrakelser är inte det samma som när man e vuxen.