Boggi på "släpet"...

Startat av Fredrik Klint, 03 maj 2013, 07:20:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Vete fasen var man skulle köra den. Den typen av buss torde höra till det mera otympliga som går att få tag på. Möjligen att det kunde vara något för t.ex. Flygbussarna och andra bolag som kör mycket landsväg och liknande.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Walter

Visades inte samma bus eller motsvarande från MB på bilder från Istanbul på forumet nyligen?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Mikey

Citaro med boggi på släpet finns lite varstans runt om i Tyskland exempelvis, och även i Istanbul som Walter nämnde. Jag har själv visat en här (5e bilden i inlägget) och tycker inte de verkar vara särskilt otympliga när jag åkt i dem. Dom går faktiskt rätt smidigt av det jag upplevt när jag åkt sån genom städer, men då har jag ju inte kört dem... Även MAN tillverkar motsvarande Lion's City med boggi på släpet.

Fredde

Även i Bratislava finns det MB CapaCity med släp-boggi. Kändes riktigt stabil i gången.

19,5 meter lång och vänder på 22,8 meter, då det bakre hjulparet på boggin svänger med.

Ronald M. Jannesson

Kan det inte vara så att boggie på släpet ger bättre fäste i halt väglag exempelvis, eller? För den driver ju där bak. Det blir liksom mer tyngd baktill då.

Nico

Oftast har man tack vare motorns tyngd bra grepp i alla fall och för bättre grepp vintertid så kan man ju släppa trycket så all vikt hamnar på drivaxeln. För att återgå till ursprungsfrågan så visst finns typen på olika håll utomlands. Frågan är dock vilken typ av trafik dessa bussar är avsedda för och vilken typ av gator de är tänkta att trafikera? Kan tänka mig att de kan trafikera linjer som t.ex. 16 och 17 i Göteborg.

Tror dock fortfarande inte på att typen skulle göra någon större succé på alla håll och speciellt inte i Stockholmsområdet. Många av de gator (förutom de alla största) som finns i våra tätorter är inte heller direkt anpassade för boggivagnar i sig och typen toppar ofta skadelistorna. En ledvagn med boggi blir ju ännu mer osäkert som jag ser det då den kombinerar ledvagnens längd med boggins sveparea baktill.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 03 maj 2013, 21:14:53 PM
Kan det inte vara så att boggie på släpet ger bättre fäste i halt väglag exempelvis, eller? För den driver ju där bak. Det blir liksom mer tyngd baktill då.

Snarare tvärtom, trycket sprids ju ut på fler hjul. Boggin finns rimligen där för att minska axeltrycket. Kanske kan den också göra bussen mer stabil i sidled.

Jörgen

Hej!

Hittade visst en Scania K310 led med "boggie" på en sida med Brasiliansk kaross av Marcopolo. http://encarsglobe.com/photo/im/scania-k310/03/

Antar att dessa Scania-chassin byggs i Brasilien, och dem har väl lite andra typer av chassin att välja på där, än här hemma.

Har i alla fall inte sett detta tidigare på en Scania...

Mvh: Jörgen

Fikman

Citat från: Jörgen skrivet 22 maj 2013, 18:27:45 PM
Hej!

Hittade visst en Scania K310 led med "boggie" på en sida med Brasiliansk kaross av Marcopolo. http://encarsglobe.com/photo/im/scania-k310/03/

Antar att dessa Scania-chassin byggs i Brasilien, och dem har väl lite andra typer av chassin att välja på där, än här hemma.

Har i alla fall inte sett detta tidigare på en Scania...

Kan väll vara ett vanligt 6x2 chassi som dom använt och byggt egen led, lite samma fast tvärt om som Norrmänen gjorde på 70 talet när dom byggde buss med pucheraxel. Sen  klart udda dörrarrangemang, perrong dörrar på höger och vanliga på vänster sida