Från en svunnen tid del. 12

Startat av Peter Öden, 01 maj 2013, 08:44:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Dagens bild kommer från Skåne i början på 70-talet och visar SJ buss 1352.

Mvh Peter Ö

zjbus

Tack för en mycket trevlig bild där även SJ:s hållplatsskyltar och den gamla nummerskylten är med. Gärna fler SJ bilder.

Walter

En bild som visar en försvunnen buss i en försvunnen miljö men med befintligt linjenummer. Terminalen på Slussplan i Malmö är nu ersatt av ett hus.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Peter Öden

Hej igen !

Fler SJ bussbilder framöver !

Mvh Peter Ö

Ingwar Åfeldt

Skön bild! Vi hade en liknande vagn i Linköping i början av 70-talet, 1123. Den stora skillnaden var att 1123 saknade linjenummerskylten ovanför vindrutan. Istället satt det en mindre skylt innanför vindrutan nära dörren. Jag har en bild på 1123 men kan inte hitta den nu. Ett problem med 1123 var den stora vindrutan. Den sprack lätt i ena hörnan. Vid ett tillfälle hämtade jag 1123 på verkstaden i Mjölby efter byte av vindruta men kom bara någon kilometer innan jag hörde ett ljudligt krack och en spricka uppenbarade sig i nedre högra hörnet. Det var bara att vända om. Jag vill minnas att man så småningom satte dit en delad vindruta. 1123 användes ofta på linjen Linköping - Finspång.

M v h
Ingwar

Göran Nilsson

Oj, trevligt. Så sent som 1989, vilket måste vara 17-18 år efter att bilden togs, åkte jag fortfarande systervagnarna 1351 och 1354 på samma linje (som dock inte längre gick från Slussplan utan från Södervärn).
/ GNl

Ola Almquist

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 02 maj 2013, 01:22:20 AM
Skön bild! Vi hade en liknande vagn i Linköping i början av 70-talet, 1123. Den stora skillnaden var att 1123 saknade linjenummerskylten ovanför vindrutan. Istället satt det en mindre skylt innanför vindrutan nära dörren. Jag har en bild på 1123 men kan inte hitta den nu. Ett problem med 1123 var den stora vindrutan. Den sprack lätt i ena hörnan. Vid ett tillfälle hämtade jag 1123 på verkstaden i Mjölby efter byte av vindruta men kom bara någon kilometer innan jag hörde ett ljudligt krack och en spricka uppenbarade sig i nedre högra hörnet. Det var bara att vända om. Jag vill minnas att man så småningom satte dit en delad vindruta. 1123 användes ofta på linjen Linköping - Finspång.

M v h
Ingwar

En liknande buss (det var nog mer än vindrutan som var speciellt på 1123) finns med på majbilden i Bussalmanackan 2013, tagen i Ulricehamn, tillsammans med bl.a. en Hägglundare i 1300-serien.

M.v.h.
Ola

Håkan 62

Vi hade 1350 och 1353 i Trelleborg. Mycket trevliga vagnar att köra.
Till Slussplan kom man vid nästan varje tur på "snabbusslinjen" 146 Trelleborg - Malmö.
Linjen hade slutdestination då som nu vid Malmö C, men man skulle dit och titta om man hade gods och ta en fika.
Bertil och Brun jobbade på godset, jag tror aldrig att Bertil drog ett nyktert andetag på hela tiden. Härliga tider som aldrig kommer tillbaka.  :D