De som gick på 810-an, del 40: Wasatrafik 481

Startat av Staffan Sävenfjord, 30 april 2013, 08:12:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Det saknas några Wasatrafik-bussar som ibland dök upp på 810-an men inte ville vara med på bild:
478 OBA313 Volvo B10M van Hool Alizée 1989, sedan Swebus 1056
479 BLZ609  Volvo B10M van Hool Alizée 1989, sedan Swebus 1057
480 HCY741 Volvo B10M Jonckheere Jubilée P95 1985 (dubbeldäckare)

481 JOP681 är systervagn till 480 och den lyckades jag fånga vid två tillfällen på Norra Bantorget när den inte gick på 810-an. Bilden från Skanstull är dock tagen vid tomkörning till garaget efter tjänst på 810. Bussen började hos Storumans Vildmarksbuss och kom sedan till Sundströms Trafik AB i Boden. De båda första bilderna är antagligen tagna 1989.












Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Jasså de ville inte vara med på bild?  :D

479 var dock liksom systern 477 levererade under 1987 (årsmodell 1988) och för kalenderbitaren så var skillnaden mellan bussarna endast att 479 hade A/C vilket syrran saknade.

Matte

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 april 2013, 08:12:03 AM
481 JOP681 är systervagn till 480 och den lyckades jag fånga vid två tillfällen på Norra Bantorget när den inte gick på 810-an. Bilden från Skanstull är dock tagen vid tomkörning till garaget efter tjänst på 810. Bussen började hos Storumans Vildmarksbuss och kom sedan till Sundströms Trafik AB i Boden. De båda första bilderna är antagligen tagna 1989.




Under vika år fanns denna hos Sundströms Trafik AB i Boden? Vet att jag åkt en liknande när vi hade värnplikts resor hem från F21 Luleå till Cityterminalen under åren 1996-1997. Dock så va vi med om en olycka med den bussen med en Älg nån gång under 1997 så vi fick vända tebaks till F21 för åka utan vindruta, all plast i fronten och öppen framdörr till Stockholm va inte att tala om.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Matte skrivet 30 april 2013, 11:31:07 AM
Under vika år fanns denna hos Sundströms Trafik AB i Boden? Vet att jag åkt en liknande när vi hade värnplikts resor hem från F21 Luleå till Cityterminalen under åren 1996-1997. Dock så va vi med om en olycka med den bussen med en Älg nån gång under 1997 så vi fick vända tebaks till F21 för åka utan vindruta, all plast i fronten och öppen framdörr till Stockholm va inte att tala om.

Enligt SBH kom den till Sundströms i december 1991. Hur länge den var kvar där vet jag inte, men den avreggades 2005. Sundström brukar ha kvar sina bussar länge.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Greger Larsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 april 2013, 12:12:46 PM
Enligt SBH kom den till Sundströms i december 1991. Hur länge den var kvar där vet jag inte, men den avreggades 2005. Sundström brukar ha kvar sina bussar länge.

Just JOP blev inte kvar så länge hos Sundströms, den såldes redan efter två år till Vildmarksbuss i Storuman(det är alltså fel att Vildmarksbuss var förste ägare).

Matte

Citat från: Greger Larsson skrivet 30 april 2013, 16:24:26 PM
Just JOP blev inte kvar så länge hos Sundströms, den såldes redan efter två år till Vildmarksbuss i Storuman(det är alltså fel att Vildmarksbuss var förste ägare).

Ja då va det nog inte den som vi krockade med. Men vet att jag har åkt med en Jonckheere 1996-1997. Och när föraren berättade att den hade blivit såld så va många av oss lite sura. Det va den skönaste bussen Sundströms hade för värnpliktsresor med 4 stolar vända motvarandra och bord emellan varje stolsrad.

Greger Larsson

Citat från: Matte skrivet 30 april 2013, 17:18:56 PM
Ja då va det nog inte den som vi krockade med. Men vet att jag har åkt med en Jonckheere 1996-1997. Och när föraren berättade att den hade blivit såld så va många av oss lite sura. Det va den skönaste bussen Sundströms hade för värnpliktsresor med 4 stolar vända motvarandra och bord emellan varje stolsrad.

Efter JOP:en kom den välkända Jonckheeren OYB313 till Sundströms, den fanns kvar till i nov 1996. De här antar jag var reservbussar för vpl-trafiken, man hade väl annars en Neoplan och en Setra för detta. Däremot hade Bergdahls en Jonckheere-dubbeldäckare för värnpliktsresorna.

S Svensson

Det fanns en likadan (eller samma) som ovan som körde turistturer här i Västsverige. Den bodde i Svenljunga eller Grimsås ett tag och sedan (om det var samma) i Byholma.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 30 april 2013, 20:23:14 PM
Det fanns en likadan (eller samma) som ovan som körde turistturer här i Västsverige. Den bodde i Svenljunga eller Grimsås ett tag och sedan (om det var samma) i Byholma.

Det var säkert Wasatrafik 480, som sedan såldes till bland annat Bosses Buss i Grimsås.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Matte

Citat från: Greger Larsson skrivet 30 april 2013, 18:35:17 PM
Efter JOP:en kom den välkända Jonckheeren OYB313 till Sundströms, den fanns kvar till i nov 1996. De här antar jag var reservbussar för vpl-trafiken, man hade väl annars en Neoplan och en Setra för detta. Däremot hade Bergdahls en Jonckheere-dubbeldäckare för värnpliktsresorna.

Ja det verkar stämma mera på OYB313 när jag såg en bild på SHB på den. Riktigt trevlig buss va det att åka iallafall. Även fast den bäddades med liggplatser efter 35% av resan. Va inte lika svajjig som Setran och Neoplanen och vi tjatade bort Neoplanen iallafall och den ständiga föraren va nog glad han också. Vi åkte bara med Sundströms på F21 men dom från regementena i Arvidsjaur och Boden åkte säkert med nått annat bolag om jag inte har helt fel.