Spårvägens Rundtur i Göteborg Fråga

Startat av S Svensson, 26 april 2013, 19:19:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

GS Rundtur kördes i slutet av 70 talet av Hällingsjö Turisttrafik. De använde normalt Setra 150H. Efter detta anskaffades egna bussar som visahttp://www.omnibuss.se/forum/index.php?PHPSESSID=c5b70aef25873c4d9b6fc33d2ec7e34b&topic=58441.0ts tidigare, två styck CR145- alltså Scania 8 liters motor och kaross från Scaniabussar Katrineholm.
Vad mindre känt är att denna körning överflyttades till Säröbussarna AB. Göteborgs kommun ägde detta genom ett annat bolag.

Vi har sett van Hool med GL expressmärkning
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?PHPSESSID=c5b70aef25873c4d9b6fc33d2ec7e34b&topic=58441.0

Eventuellt hade Säröbussarna en Delta Plan för denna körning och ev också en fd Fjäråsbuss i reserv.
Scaniorna 1&2 stod avställda vintertid.

Mats Karlsson

Citat från: S Svensson skrivet 26 april 2013, 19:19:31 PM
GS Rundtur kördes i slutet av 70 talet av Hällingsjö Turisttrafik. De använde normalt Setra 150H.
Du kanske menar slutet av 60-talet eller början av 70-talet?

Rikard

Citat från: S Svensson skrivet 26 april 2013, 19:19:31 PM

Vad mindre känt är att denna körning överflyttades till Säröbussarna AB. Göteborgs kommun ägde detta genom ett annat bolag.

Vi har sett van Hool med GL expressmärkning
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?PHPSESSID=c5b70aef25873c4d9b6fc33d2ec7e34b&topic=58441.0

Eventuellt hade Säröbussarna en Delta Plan för denna körning och ev också en fd Fjäråsbuss i reserv.
Scaniorna 1&2 stod avställda vintertid.

Jo var en Van Hool till och en Delta Plan  1143 och 1141. Alla tre 1141-1143 kördes även på linje 780 på en del turer vilket var lite speciellt eftersom 1141 hade manuell bakdörr och 1142 tror jag det var hade framhängd framdörr. På den senare gällde det att inte öppna för tidigt o på så sätt rensa hållplatsen på passagerare då den stod rakt ut. På 1141 fick passagerarna vänta på att föraren dragit handbromsen och sen öppna bakdörren med en tryckknapp o smälla igen den efter sig då de gått av. Tog en stund innan de lärde sig det ;-). Var Tv mottagare i 1141 så man kunde sitta på Nils Erikssons platsen och titta på tv mellan turerna. tv4 var ju alldeles ny då om jag minns rätt ;-) Alla tre var manuellt växlade och det var några förare som inte kunde köra dem så blev ibland en del snabba byten av bussar. ;-)
Rikard

S Svensson

Tidsaspekten är i viss mån viktig. GS körde med nr 1&2 och från turistbyrån på Kungsportsplatsen. Sedan tog Långedrag/Säröbussarna över körningen åt kommunens turistbyrå. Nr 1&2 togs med. Sedan körde Säröbussarna normalt med två nya Volvo Säffle med bakdörr. Dewssa två gick första GL expressåret i förstärkning på Blå express. Denna körning drogs in sommartid och det blev turistrundtur igen.

Sedan uppfattade jag turistkörningen åt turistbyrån som slut.
Linjebuss tog över och sedan Swebus (BBC ,senare interbus) Men även några andra (i princip Buss i Väst AB). Sedan har jag sett Interbus/BBC köra med Malmös taklösa Åbenrå märkt Börjesson.

Kanske är det någon som är villig berätta minnen av detta. Det är några år 1991-1994 jag själv inte kommer ihåg. Däremot hösten 1995 och vår 1996 kördes bussar regelbundet från landet till Göteborg på lördagar för att gå rundtur i Göteborg. Det var färjeresande med Tysklandsfärjan som åkte rundtur.