Lite flyg på Arlanda i solskenet

Startat av Mikey, 25 april 2013, 19:08:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Idag bestämde jag mig för att stanna till en liten stund på Arlanda när vädret var så vackert. Resan började på Vimpelgatan i Uppsala, varifrån jag skulle ta den gula bussen ut till flygplatsen. Och exakt på pricken på utsatt tid kom den åkandes! Bra jobbat, UL! :D

Eller nähä, det var visst fel gula flygplatsbuss... Nåväl, 6 minuter senare kom i alla fall 801'an som jag åkte med. Ett par motorstopp senare var vi framme på Arlanda, och spanandet kunde börja :)

Icelandair B757-200, TF-FIO mot Reykjavik

En VIP-jet. Somliga får resa i stil :)

SAS B737-500, LN-BUG mot Oslo. Lite sen, kan det bero på en bug(g) i datorsystemen månne? ;)

SAS B737-600, LN-RPE mot Ängelholm. Till skillnad mot föregående plan är denna en modell nyare, men precis likadan till utseendet

SAS B717, OH-BLO mot Helsingfors. Nu när alla MD-80 i princip är borta är det väl lite av en tröst att vi fått dessa 717 på Arlanda i stället. Frågan är om dom får behålla den trevliga lacken från Blue1 eller ej...

En till SAS B717, OH-BLJ mot Luleå

Braathens Saab 2000, SE-LXH mot Vasa

Och så slutligen SAS MD-80, LN-RMT mot Köpenhamn. Bara 9st kvar, och alla "boende" i Köpenhamn. För att fånga en sån här behövs nu för tiden att man kollat upp i förväg när dom går, många dagar kommer ingen alls till Arlanda längre :(

Mr G

Fina bilder. Är det allmänt tillträde till din fotoplats här, eller har du rätt att vara på insidan av stängslet?
吉先生

Mikey

Citat från: Mr G skrivet 25 april 2013, 19:55:36 PM
Fina bilder. Är det allmänt tillträde till din fotoplats här, eller har du rätt att vara på insidan av stängslet?

Det är allmänt tillträde. Det är så trevligt gjort att något har hällt upp ett berg av småsten precis utanför stängslet. Precis lagom så att man kommer upp i bra höjd för att kunna fota flygplan när man klättrat upp, utan att behöva oroa sig för staketet som är långt nedanför en :)

Berget på satellitkarta.

Jan I Nilsson

Originalfärgen, tycker denna färsättning är snygg, såg den på Kastrup då vi taxade ut, ;)

Jacob

Citat från: Mikey skrivet 25 april 2013, 19:08:22 PM

Vilket år är dessa ifrån? För mig är de en riktig SAS-klassiker.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Mikey

Citat från: Jacob skrivet 25 april 2013, 21:51:18 PM
Vilket år är dessa ifrån? För mig är de en riktig SAS-klassiker.

//Jacob

Dom kvarvarande är tillverkade mellan 1986-1992. Och det är klart det är en riktig SAS-klassiker, sedan början på 80-talet har inte mindre än 137st MD-80 i olika varianter flugit åt SAS! (Inte samtidigt dock). :D

Mr G

Citat från: Mikey skrivet 25 april 2013, 20:06:52 PM
Det är allmänt tillträde. Det är så trevligt gjort att något har hällt upp ett berg av småsten precis utanför stängslet. Precis lagom så att man kommer upp i bra höjd för att kunna fota flygplan när man klättrat upp, utan att behöva oroa sig för staketet som är långt nedanför en :)

Berget på satellitkarta.

Tack. Måste ta mig dit nån dag när den banan används för start. Är väl bana 3 va? Du har väldigt fint ljus på bilderna. Borde vara förmiddag om jag tänker rätt.
吉先生

Mikey

Ja, det är bana 3. Det är dock på eftermiddagen man får bäst ljus, när solen står i sydväst. Planen startar åt söder, och fotografen står på väster sida. Det funkar dock lika bra att använda samma plats när planen kommer norrifrån och landar på samma bana. Tack vare att man lagt första avfarten så långt söderut måste alla flygplan passera fotoplatsen, dom kan inte svänga av tidigare.

Som exempel är här en bild på från i somras när ett Ukrainskt charterplan har landat och dundrar förbi med bromsklaffarna utfällda i bak.

Mikey

Idag var det dags att ta ut cykeln, så det blev en liten provtur ut till Kolsta och tillbaka. Lite fler bilder togs på Arlandas vanligaste flygplansmodell, den klassiska 737'an:

Boeing 737-400, LN-BRE. SAS sista kvarvarande -400, tillika äldsta 737'an i flottan. Inte mindre än 23 år gammal!

Boeing 737-500 och -600 visade jag igår, så det finns ingen anledning att upprepa :)

Boeing 737-700, SE-REX. SAS nyaste -700, bara 5 månader gammal - Införskaffad begagnad för 5 månader sedan..

Detaljstudie på en Turkish 737-800. Dags för tvätt...

Boeing 737-800, LN-DYM. En av 67 identiska plan hos Norwegian  :-\

Och så till sist den senaste 737-varianten, tillika längsta modellen. 737-900, PH-BXO i KLM Speciallackering :D

Bussmupp

Wow, dit skulle jag vilja ta mig. Åker ofta ut till Arlanda, men får aldrig sådär snygga bilder. Någon aning om hur man tar sig dit om man kommer från SL-land?

Mikey

Citat från: Bussmupp skrivet 26 april 2013, 20:58:48 PM
Wow, dit skulle jag vilja ta mig. Åker ofta ut till Arlanda, men får aldrig sådär snygga bilder. Någon aning om hur man tar sig dit om man kommer från SL-land?

Syftar du på sista inlägget från idag? I sånt fall är det den enklaste platsen att åka kollektivt till. Du tar buss 583 från Märsta och hoppar av på hpl. Tomta. Går sedan ut till Kolsta Brandstation och genar rakt över asfaltsplanen. Och du kan vara lugn, det är helt okej att gå över området så länge du inte är i vägen. Väl framme är det en liten gräskulle komplett med träpallar man kan kliva upp på för att komma ovanför staketet och få bättre vinkel.

Karta med 3 steg.

Cero

Trevliga flygbilder som vanligt. SE-REX är dock tio år gammal, kom som ny till Virgin Australia 2002. Alla SAS SE-registrerade plan är begagnade, förutom några få 737-600. SAS undviker systematiskt att registrera flygplan i Sverige.

SAS nyaste plan torde vara 737-800 LN-RGF som levererades till Oslo 24/4-13.

Mikey

Hehe, ja där borde jag ha kollat upp lite mer i förväg. Tack! :D

Bussmupp

Citat från: Mikey skrivet 26 april 2013, 21:12:13 PM
Syftar du på sista inlägget från idag? I sånt fall är det den enklaste platsen att åka kollektivt till. Du tar buss 583 från Märsta och hoppar av på hpl. Tomta. Går sedan ut till Kolsta Brandstation och genar rakt över asfaltsplanen. Och du kan vara lugn, det är helt okej att gå över området så länge du inte är i vägen. Väl framme är det en liten gräskulle komplett med träpallar man kan kliva upp på för att komma ovanför staketet och få bättre vinkel.

Karta med 3 steg.

Jag trodde alla bilder var från samma ställe. Måste lära mig att dubbelkolla.

Men jag får åka ut och kolla upp detta ställe någon gång när det blivit lite varmare ute.