Huvudmeny

GDG Depåer

Startat av Nicklas Vasa, 31 oktober 2007, 17:42:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nicklas Vasa

Det vore roligt med en samanställning av samtliga av GDG uppförda Depåer som fortfarande är i bruk, i Dalarna har vi Borlänge, Ludvika, Avesta och Malung. Sedan har vi Sandviken och möjligen Ockelbo. Karlstad och Arvika. Och säkert Vänersborg. Lidköping ? Hur är det med Bengtsfors och Mellerud ? Vem har trafiken, och används depåerna ? Kungälv används väl inte längre har jag förstått, är jag felunderättad ? Nu har jag säkert missat någon mindre depå, berätta ni som vet, när jag kommer söderöver är jag inte lika insatt i trafikutvecklingen.....

S Svensson

Lite svårt att förstå frågan.Av GDG byggda terminaler som användes (till bussar ?? eller annat)
Jag är lite tveksam om vilka depå som är kvar i va Götaland. Väneersborg är kvar av den byggnad som byggdes på 70 talet.
Vad gäller Lidköping tror jag den inte är kvar. För swebus lär hyra depå av Gustafsson/Söne och den var invigd aug 89 eller aug något annat år. Vad gäller Bengtsfors hade GDG byggt ett bussgarage i centrala Bengtsfors. Det är fortfarande bussgarage för Uddevalla Omnibus AB och troligen också för Vänersborgs Linjetrafik (VL). Möjligen för något ytterligare företag. Mellerud vet jag inget om. Där kör i huvudsak VL. Jag vill minnas att GDG hade förhållande lite uppställning här tidigare. Åmål mitt emot jv station fanns i början av juli 2003 och skulle senare övergå till Buss i Väst.

Alingsås har en modern anläggning som såldes till en byggnadsfirma 1998 men finns kvar. Vad gäller Skölvene vet jag inget. Tibro,Skövde,Töreboda är troligen kvar.Götene,Nårunga är nog borta medan Lilla Edet finns i ett industriområde.(Dals-)Ed torde vara borta också med reservation att jag inte vet exakt men olika uppgifter gör gällande att depå är borta.Jung(-skola) är borta och ersattes med Vara. I Grästorp kan Söne ha depå men troligen finns inget av GDG/SJ där kvar.
Andra kan ju komplettera.Sören S

Nicklas Vasa

Ja, det var bussdepåer jag avsåg, jag glömde nämna Hosjö, här huserar Far i buss och Hansson buss, men större delen av Garaget uthyrs till vinterförvaring av båtar. Garaget ägs av Far i buss. Sedan är ju Gullbegsstrandgata också borta, här finns en massa annan verksamhet.

Alingsås visste jag ju att den är borta. vad hade man för typ av uppställning i Åmål ? Hade GDG uppfört någon fastighet här ? Hur många bussar stog här ?

I Skövde huserar man väl i SJ-buss gammla lokaler, och i övrigt i Skaraborg var det väl utomhus uppställning för fordonen ? Eller uppförde GDG någon fastighet här, förutom Lidköping ?

Ingemar

Citat från: S Svensson skrivet 31 oktober 2007, 23:33:38 PMI Grästorp kan Söne ha depå men troligen finns inget av GDG/SJ där kvar.
Söne har ingen depå i Grästorp, de är stationerade i Nossebro, i en gammal industrifastighet.
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Peter Öden

Hej !

I Ockelbo hade inte GDG någon depå !

Mvh Peter Ö

Nicklas Vasa

Joho ? Uppställningsplats då ? 4 fordon och ett garage.....

....finns ju till och med bilder därifrån på www.wasatrafik.se/gdgbilder

Nicklas Vasa

Något jag funderat över är depån i Gysinge, när SJ-buss "vann" trafiken i Sandviken, stationerades inte fler fordon i Sandviken då ? Fler fordon avsedda att trafikera Gysinge ? Rimmligt vis borde det stora resande flödet vara Gysinge - Gävle, men om det fanns behov av trafik Gysinge - Sandviken, varför hade inte GDG dessa turer, när GDG hade garage i Sandviken ?

Vet inte om SJ hade fler fordon stationerade i Gysinge innan, men efteråt har det väl rört sig om 4-5 fordon ?

S Svensson

GDG hade bussar i Karlsborg,Undenäs och Hjo också.

I Åmål är det utomhusplacering. Mellerud vet jag uppriktigt sagt inte något om. GDG redovisar 1 förarplacering  där 1982,men man tilläm,pade ofta att ha bussar på en del orter men inte ha förare där utan dessa finns placerade på moder orten.
1982 redovisar GDG fordonsplacering i Herrljunga vilket jag  antar avser Skölvene.
Normalfallet placeras bussar utomhus med värmekoppling. Detta är en depå. I Vänersborg fi nns det en mindre verkstad och utomhusplacering. Gamla garaget som innehåll veteranfordon sommaren 1990 är rivet sedan länge. Vad som hänt med veteranfordonen vet jag ej. 1025 (Swebus 0001 i första upplagan nya nr ) stod där liksom en VH från 1976 2633 tror jag och där stod även en lastbil från 1937.

Ersa

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 01 november 2007, 17:35:40 PM
Joho ? Uppställningsplats då ? 4 fordon och ett garage.....
....finns ju till och med bilder därifrån på www.wasatrafik.se/gdgbilder

Rättelse   ;)
http://www.wasatrafik.se/gdgbilder.htm

Nicklas Vasa

Jag har nu studerat tidtabellen för Gästrikland och då Gysinge linjerna, det verkar vara ett omlopp som utgår från Gävle, och resten körs av Sandviken och Gysinge depån, har det alltid varit så, så borde ju Gysinge depån ha sorterat under GDG Sandviken, för effektivitetens skull.