SJ 430-D

Startat av zjbus, 21 april 2013, 17:34:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

zjbus

Hej, någon som vet vad det är för kaross på SJ 430-D?

BengaB40

Hej! Kollade igenom SJ:s busslista från 1948 och konstaterade då att denna ScV 85 från 1939 låg på första plats när det gällde totalvikt: 13 ton! I listan framgår inte kaross-fabrikat, men visst vore det intressant att få veta mer om denna "tungviktare"! Hälsn. BengaB40   

S Svensson

T 2851 är troligen regnr för 430-C (ej D).
Jag vet inte om regnr har återbesatts.

BengaB40

Hej! Bussen hade säkert bokstaven D efter inv.numret i början av sin karriär, eftersom det var den beteckningen som SJ använde före kriget för de absolut största och tyngsta typerna! I listan från 1948 är den klassad som C. Tydligen var D-begreppet borta vid den tiden. Om bussen varit T-registrerad och i så fall trafikerat linjerna från Örebro, är det en sensationell nyhet för mig! Intressant att få reda på var den uppgiften har sitt ursprung! Hälsn. BengaB40

BengaB40

Hej igen! Putsade glasögonen och upptäckte bussar med D-beteckning i listan från 1948! Då borde den här bussen ha D:et även då! Kanske C:et är feltryck?  Hälsn. BengaB40

Björn Forslund

Citat från: BengaB40 skrivet 23 april 2013, 14:10:08 PM
Hej igen! Putsade glasögonen och upptäckte bussar med D-beteckning i listan från 1948! Då borde den här bussen ha D:et även då! Kanske C:et är feltryck?  Hälsn. BengaB40

Kan det inte varit så att man ändrat indelningen när ännu större bussar kom efter kriget?

BengaB40

Hej! Det var nog så! Vid fortsatt närmare studium verkar bredden över 230 cm vara avgörande för D-klass efter 1946. Därför blev vissa äldre D- bussar omklassade till C! Hittade några exempel: 119, 404 och 706. Kan nog stämma med 430 också eftersom bredden där inte översteg 230 cm-gränsen! Konstaterade samtidigt att buss 430 hade en imponerande längd: 11.7 m! Hälsn. BengaB40

Uffe E

430 var en Sc.-V. 8515 / H&S, ursprungligen levererad till Växjö - Alvesta Järnväg. Bokstäverna efter inv.-nr
anger såvitt jag minns sittplatsantal. Minns ej heller intervallen.

S Svensson

Jag kontrollerade materielförteckning för 1951 och där anges 430-C har bredd 230 cm,kolumn 10)
Litt A -2500 kg axellast 220 bredd 30sittpl
      B 2501-3500           235           36
     C  över 3500            235           40
     D  över 3500            245           45
     K  komb linje-och turistbuss
     T  turistbuss
SJ har återbesatt vissa inv nr (kanske alla) i de lägre nummerserierna.
1936 var inv nr 56 en GMC och det är nr 56 också 1951.Men nr 098 är 1936 en  Hansa-Lloyd medan det är 1951 en Volvo från 1933.
Jag har inte riktigt klart för mig vilka nr som har återbesatts. SJ har inte haft någon kronologi då man redovisat vägbussar (landsvägsfordon).
Troligen upphörde materielredovisningen 1952. SSn

bilomnibussen

Någon buss med nr T 2851 fanns aldrig i länsstyrelsens kortregister från ca 1942 och framåt. Tidigare fanns en Volvobuss årsmodell 1932 med regnr T 2851 tillhörig Knut Oskar Gustavson. Jag har dock inga närmare uppgifter om den bussen och när den slopades.
Mvh Jan G

Uffe E

Enär fråga uppstått ang. kaross på 430, har jag hittat en bild av den i urspr. målning.
Dock SJ-märkt. Bilden tagen ca 1941/1942 då den övertogs.
/Uffe

BengaB40

Hej! Det är ju nästan som man dör! Bussen med slanka linjer och tjejen desamma! Hälsn. BengaB40

Åke Berggren

Hej!
Fin bild.
Uffe vet var den tagen?
Mvh
Åke

Åke Berggren

Citat från: Åke Berggren skrivet 21 juni 2013, 00:31:44 AM
Hej!
Fin bild.
Uffe vet var den tagen?
Mvh
Åke
Missade ett ord.
Uffe vet du var bilden är tagen?
Trevlig midsommar

Uffe E

Troligast Växjö.