De som gick på 810-an, del 29: Wasatrafik 467

Startat av Staffan Sävenfjord, 19 april 2013, 11:39:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

DBL645 var de första åren på 1980-talet flaggskeppet hos Wasatrafik i Trångsund. Den hade synnerligen bekväma stolar och en på den tiden inte särskilt vanlig finess som kaffemaskin inne i bussen. Den var dock vanlig på 810-an, vilket beror på att många gånger var det bussar som sedan skulle köra beställning inifrån centrala Stockholm som användes. Nedskräpningen på 810-an var minimal och vandalisering av bussen var något som inte ens fanns i resenärernas tankevärld.




Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Berlin

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 april 2013, 11:39:07 AM
... Nedskräpningen på 810-an var minimal och vandalisering av bussen var något som inte ens fanns i resenärernas tankevärld.




...och hur ofta sker detta kl 7 på morgonen nuförtiden då ::)/Ulf
(Dessa bussar var ju inte direkt ute i trafik kl 2 på natten lördagkvällar...)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Berlin skrivet 19 april 2013, 11:58:05 AM
...och hur ofta sker detta kl 7 på morgonen nuförtiden då ::)/Ulf
(Dessa bussar var ju inte direkt ute i trafik kl 2 på natten lördagkvällar...)

Nog kan det förekomma om inte vid 7-tiden så i alla vid 8-tiden i bussar där det är många som skall till skolan som åker med.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Undrar vad jag blir mest sugen på, att köra Delta eller dricka kaffe ?  ???  :D

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 19 april 2013, 15:14:03 PM
Undrar vad jag blir mest sugen på, att köra Delta eller dricka kaffe ?  ???  :D

Det ena motsäger väl inte det andra.

Det jag kallar kaffemaskin var alltså en sådan där grunka där man tog en mugg och sedan drog ut ett fack så man fick lite pulverkaffe i botten. Därefter fyllde man på mer eller mindre ljummet vatten och fick en dryck som påminde om kaffe. Det var inte helt ovanligt att sådana fanns på turistbussar i början av 1980-talet men de brukade finnas i bagageutrymmet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Berlin

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 april 2013, 12:15:17 PM
Nog kan det förekomma om inte vid 7-tiden så i alla vid 8-tiden i bussar där det är många som skall till skolan som åker med.
Ja,för då fanns det ju inga friskolor som"tvingade"skolbarnen att åka redan vid 7-tiden ju 8)/Ulf

S Svensson

0659 vill jag minnas fick detta id-nr pga att det som ursprungligen gavs var redan uppbokad. Detta lär även gälla 0658 (bokbuss Bollnäs).

Wasatrafik hade väl i Stockholm en speciell nummerserie som hade vissa betydelser. Dvs det fanns olika serier. Kanske kan någon redogöra för detta.

Fö fanns det en film i TV för ett halvår sedan från glesbygd i Hälsingland där även 0658 syntes till. Är alltså bokbuss.Har inte med linje 810 att göra men kan nämna den ändå.
I Stockholmsområdet gick många udda äldre bussar som inhyrda till SL. Ibland saknades beställningstillstånd. Men mitt minne när jag besökte Stockholm någon februari under 1977 var att det gick inhyrda bussar på linje 47.
Det måste funnits inhyrda även 1974 och framåt. Ett av de mer kända företagen i sjuhärad råkade haverera pga körning i Stockholm.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 20 april 2013, 10:51:49 AM
0659 vill jag minnas fick detta id-nr pga att det som ursprungligen gavs var redan uppbokad. Detta lär även gälla 0658 (bokbuss Bollnäs).

Wasatrafik hade väl i Stockholm en speciell nummerserie som hade vissa betydelser. Dvs det fanns olika serier. Kanske kan någon redogöra för detta.


Jag redogjorde för principerna för nummergivningen i första avsnittet i serien:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=57960.msg412385#msg412385

Inhyrda bussar hos SL har förekommit förutom mer långsiktigt även vid oväntad personalbrist under ett par perioder såväl på 1970- som 1980-talet. På en tiden gick det inte att hyra in bara förare utan man fick hyra in förare med buss. Det är ofta det visas bilder på sådana inhyrningar i de båda busshistoriska forumen.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 april 2013, 11:35:18 AM


Inhyrda bussar hos SL har förekommit förutom mer långsiktigt även vid oväntad personalbrist under ett par perioder såväl på 1970- som 1980-talet. På en tiden gick det inte att hyra in bara förare utan man fick hyra in förare med buss. Det är ofta det visas bilder på sådana inhyrningar i de båda busshistoriska forumen.

Synd att det inte förekommer idag
//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.