SL stänger ner sitt forum på Kundo

Startat av Ersa, 18 april 2013, 11:18:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

"Den 23 april stänger forumet för nya inlägg och kommentarer. Alla inkomna frågor kommer att få svar och sedan stängs forumet helt. Vill du höra av dig till oss går det bra att ringa, använda webbformuläret eller besöka vår Facebooksida."

http://sl.se/sv/Verktyg/Kontakta-oss/Kundforum2/

Mikey

Det var på tiden. Har kollat där ett par gånger, och det är inte mycket som var seriöst...

Olof Lagerkvist

Citat från: Mikey skrivet 18 april 2013, 11:38:19 AM
Det var på tiden. Har kollat där ett par gånger, och det är inte mycket som var seriöst...

Det kändes lite som att några hade börjat tävla mot varandra om vem som kunde lägga in den mest konstiga frågan eller kommentaren. Till slut kändes det därför mest som någon form av satir av ett kundforum och det kunde generera en del skratt emellanåt. Men det blev ju tyvärr allt svårare att föra seriösa diskussioner, så beslutet är helt rätt.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Nico

Nja, att forumet spårade ur handlade nog mera om naivitet från upphovspersponerna. Aktiviteten var till största delen seriös, men alla forum av denna kaliber kräver koll och moderering. Här körde man kontorstider och det fungerar givetvis inte alls.

För första gången gick det även att få en viss överblick över vad andra tyckte och troligen var den ibland ganska massiva anstormningen även det en ganska oväntad vändning som nog inte var helt bekväm på vissa kanter om man nu kan säga så.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Att forumet etablerades inte alltför lång tid innan trafikstarten i Norrort var ju även det en intressant faktor, som skapade möjligheten att avreagera sig för många. Dessvärre skedde detta lite väl aggressivt på vissa håll.
Men det var ett intressant experiment, och som Nico skriver var det första gången som alla kunder/skattebetalare nu kunde se vad deras reskamrater tyckte och tänkte.

Omnilasse

Problemet med kundforum som affärsidé är ju att man vänder sig till ett företag/organisation i huvudsak för att klaga. Att kommentera klagomål kan ju aldrig egentligen bli så konstruktivt.

Och så stort intresse för att diskutera de bakomliggande orsakerna finns ju faktiskt inte. Det ser vi ju på de forum som ändå finns tillgängliga (och där man klarar av att moderera). Det förekommer ju inte så mycket diskussion på exempelvis det här forumet heller om hur SL egentligen fungerar etc. mer än i undantagsfall - eller för den delen diskussioner om olika trafiklösningar/linjesträckningar på bussar etc.

Vad SL egentligen skulle behöva är väl kanske någon mer utförlig FQA, även kring frågor som rör trafiken. Där kanske det också skulle finnas möjlighet att lämna kommenter. Men en bra struktur och ett bra upplägg skulle nog en sådan lösning mer svara mot både kundernas och SL:s behov.