Föraransvar vid busskörning

Startat av buskörare, 15 april 2013, 14:13:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Vilka saker har vi förare egentligen ansvar för på bussen vid kör? Jag menar alltså sånt som skatt, besiktning, trasigheter osv.
När man tog bort säkerhetskontrollen från förarna sa man att vi kunde anses ansvariga om vi visste att bussen hade ett fel vid uttag, men att annars låg det på bussens ägare.
Funderar!

Björn Ax

Tyvärr är det ju så att mycket åligger förarens ansvar oavsett vem som gjort säkerhetskontroll och liknande. Man kan som förare inte skylla på någon annan om det finns något fel på bussen. Skatt och besiktning vet jag däremot inte hur det ligger till med. Det är ju inte svårt att kolla för en förare men tror inte det är något som förare kan hållas ansvarig för.

Ronald M. Jannesson

Tyvärr, förare av fordonet är också skyldig att tillse att fordonet ÄR besiktigat och skattat oavsett fordon. Så är det kära vänner. Men sen kan man ju alltid skita i allt och köra på tills det kke. "spricker" någonstans vid en kontroll e.d. Då skulle det ju vara intressant att se vad som händer??? :(

Lars-Håkan_E

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 15 april 2013, 17:28:53 PM
Tyvärr, förare av fordonet är också skyldig att tillse att fordonet ÄR besiktigat och skattat oavsett fordon. Så är det kära vänner. Men sen kan man ju alltid skita i allt och köra på tills det kke. "spricker" någonstans vid en kontroll e.d. Då skulle det ju vara intressant att se vad som händer??? :(

Skatt, försäkring o besiktning är ägarens ansvar, detsamma gäller om fordonet är avställt.

En anställd förare har inget ansvar alls på den punkten, det är bara att läsa lagtexten.

Däremot är föraren ansvarig för att fordonet är i trafiksäkert skick så långt han/hon kan undersöka vid en säkerhetskontroll, det håller inte att hävda att någon annan icke förare gjort denna kontroll.

MrH

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 15 april 2013, 18:03:19 PM
Skatt, försäkring o besiktning är ägarens ansvar, detsamma gäller om fordonet är avställt.

En anställd förare har inget ansvar alls på den punkten, det är bara att läsa lagtexten.

Däremot är föraren ansvarig för att fordonet är i trafiksäkert skick så långt han/hon kan undersöka vid en säkerhetskontroll, det håller inte att hävda att någon annan icke förare gjort denna kontroll.

Det här är intressant. Min bild är att det dras ner på tider både här och där.
Vad har ni andra (som kör) för tider (påtid och allt vad det kan kallas) vid vagnuttag? Skulle vara roligt att jämföra, även om det så klart skiljer sig lite åt beroende av var fordonen står fysiskt också, i förhållande till byggnaden där man hämtar väskan, kassa osv.

/MrH

buskörare

Citat från: MrH skrivet 15 april 2013, 22:26:29 PM
Vad har ni andra (som kör) för tider (påtid och allt vad det kan kallas) vid vagnuttag? Skulle vara roligt att jämföra, även om det så klart skiljer sig lite åt beroende av var fordonen står fysiskt också, i förhållande till byggnaden där man hämtar väskan, kassa osv.

/MrH

5 min vid uttag av buss från garagets ramp, 1 min (tror jag) vid "uttag" från ramp på annan plats.

1896

Otroligt hur utvecklingen av inställelsetider har gått, har föraren ansvar för att fordonet är helt och fungerar som det ska, alltså om man som förare har ett straff ansvar vid kontroll eller efter en olycka där tekniskt fel kan bevisas, måste det ju gå att kräva inställelse tid nog för att kunna genomföra en ordentlig säkerhetskontroll, eftersom föraren måste göra denna själv. Då håller det ju inte att arbetsgivaren hävdar att garagepersonal eller liknande ska utföra denna.

Lars-Håkan_E

Citat från: MrH skrivet 15 april 2013, 22:26:29 PM

/MrH

"Mina" chaufförer har i snitt 30 min/arbetsdag i på o avtid (tid för vagnvård finns vid sidan om) och då är det delade turer med egen personlig buss.

GDG

Frågan är då hur långt förarens ansvar räcker i lagens mening och vilka konsekvenser det ger, samt om föraren ens har kunskaper för detta, idag utbildas det förare som i princip i körkortet har tilläggstexten "Får ej backa"  är den föraren betrodd att för egen säkerhet och framförallt passagerarnas säkerhet göra en genomgång av fordonet på ett sätt att han i varje läge kan hävda att han gjort en säkerhetskontroll som befriar honom från ansvar? Hur ofta skall kontrollen utföras? Varje gång han tar en för honom ny buss? Varje gång han lämnat fordonet obevakat? Vad gäller?

MrH

30 min/dag i snitt och personlig buss..? Det låter som en drömarbetsgivare i mina öron, sett till denna punkt då, eller är vägen till fordonet väldigt lång från inställelseplatsen?  :D

/MrH

Lars-Håkan_E

Citat från: MrH skrivet 16 april 2013, 22:19:21 PM
30 min/dag i snitt och personlig buss..? Det låter som en drömarbetsgivare i mina öron, sett till denna punkt då, eller är vägen till fordonet väldigt lång från inställelseplatsen?  :D

/MrH

50 meter typ.

Men då kan jag också kräva att bussen alltid skall vara i skick, att trasiga glödlampor byts, felrapporter skrivs och att bussen lämnar garaget i tid så att den första avgången alltid kan köras.

Utan sådana tider kan man ju som arbetsgivare heller inte kräva att förarna ska utföra någon syssla alls utom att i bästa fall hämta bussen och köra iväg.

MrH

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 16 april 2013, 22:30:21 PM
50 meter typ.

Men då kan jag också kräva att bussen alltid skall vara i skick, att trasiga glödlampor byts, felrapporter skrivs och att bussen lämnar garaget i tid så att den första avgången alltid kan köras.

Utan sådana tider kan man ju som arbetsgivare heller inte kräva att förarna ska utföra någon syssla alls utom att i bästa fall hämta bussen och köra iväg.

Respekt!  :D

/MrH

Trafikar´n

Lagtexten säger väl fortfarande ungefär "Den som med uppsåt eller underlåtenhet framför ett fordon som inte har xx/som är/.." osv.
För yrkesförarna (tro inte att köra lastbil är så olikt att köra buss, omlopp, delade tjänster o tidtabell finns ofta är med o ofta striktare än för bussförare).
Så juridiskt är det med uppsåt, strikt tolkat blir det väl - vet du att säkerhetsbristen finns & kör - då har du uppsått (avsiktligen begått handlingen att framföra ett olagligt fordon). Delen underlåtenheten (att inte kolla/kontrollera) är lite annorlunda.
Har arbetsgivaren utfäst sig (dvs lovat på vanlig svenska) att varje fordon varje förare hämtat ut ska vara i i fullgott skick och kontroll före körning vara utförd.
Då har företaget åtagit sig det ansvar som i den åvilar föraren under rubriken "Det är varje förare ansvar osv..

Då kan föraren inte lastas innan någon, i sak själv, l annan person gjort föraren uppmärksam på bristen.
DVS har företaget lovat att lampa bak lyser, kan du köra tills du själv upptäcker en brist, eller någon upplyser dig om det. Fortsätter du köra efter vetat om bristen = brott, du fortsätter att framföra ett fordon som inte är lagligt
   Mer intressant blir det vid avlösningar på linje - för då inträder ett nytt kontroll före körning. "Det är varje förare ansvar osv.."
Garagepersonalen gjorde ju kontroll före FÖRSTA förares utkörning, de kan ju inte kontrollera bussen vid varje avlösning.

RIKTIGT intressant blir det om föraren blir/uppfattar sig bli beordrad att köra vidare med sådan brist som avses.

*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

1896

En ytterligare intressant detalj är att arbetsgivare gärna hävdar stort ansvar när man nyanställer, men i den andra änden vill man inte betala för det.  ::)