Värmlandstrafik vill stoppa meranvändning av bussar

Startat av Ersa, 13 april 2013, 10:57:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

- En klar gränsdragning mot beställningstrafiken.
- Krav på genomgående lågentréfordon.
- Förbud mot att bussar som körs i linjetrafik också används i beställningstrafik.
- Bussgodset försvinner och linjetrafiken riktas helt in på persontrafiken.


http://www.bussmagasinet.se/2013/04/varmland-vill-stoppa-meranvandning-av-bussar/

The Boxer

Vet inte om man ska skratta eller gråta åt F:a Bill & Bull... :o  men som skattebetalare i Värmland bör man nog gråta....

1896

Trafikstart i Dec 2015 ?  ??? Lite väl lång framförhållning va ? Kan det verkligen stämma ?  ???

Ersa

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 13 april 2013, 13:21:04 PM
Trafikstart i Dec 2015 ?  ??? Lite väl lång framförhållning va ? Kan det verkligen stämma ?  ???

Det låter ju alldeles utmärkt. Vissa tillverkare av gedigna bussa (t.ex VanHool) tar mer än ett år sig på att bygga klart en buss, och då är det ju alldeles utmärkt att huvudmännen inte utesluter vissa busstillverkare genom för kort framförhållning. Det är alltid skönt att slippa gamla vikariebussar i några månader för att därefter tvingas köra billiga krånglande hafsverk till fordon i flera år.

Ersa

Citat från: The Boxer skrivet 13 april 2013, 11:19:24 AM
Vet inte om man ska skratta eller gråta åt F:a Bill & Bull... :o  men som skattebetalare i Värmland bör man nog gråta....

Tja, idag verkar det bli billigare och miljövänligare om man delar upp samhällsservicen på så många fordon och förare som möjligt. Skolbuss för skolbarnen, linjebuss för vuxna, lastbil för godset, samt en reklamutdelare/tidningsbud samt två postbilar från Posten respektive Bring.

Jag tog D-behörigheten 2001, men jag är glad att jag ändå hann köra både bussgods samt tömma gula brevlådor längs busslinjens färdväg. Redan om något decennium blir det ju nästan en "farfarshistoria".
"När jag var yngre, för sisådär 15 år sedan, då var saker annorlunda må ni tro!" ;D

Jo

Ja den artikeln var man tvungen att kolla datumet en extra gång när den var publicerad innan man trodde på innehållet.

Nu är väl i och för sig användandet av 100% lågentréfordon i sig ett effektivt sätt att minska meranvändningen av fordon.


Sen är väl frågan vilket upplägg man planerar för fordonsanskaffning:
"Idag används många linjetrafikfordon i beställningstrafik, vilket snedvrider konkurrensen, eftersom dessa fordon är finansierade av samhället, skriver Värmlandstrafik."

Avser man att liksom SL ibland gjort med vissa bussar själva leasa dessa och ställa till operatörernas förfogande? I detta fallet är väl villkoret på inget sätt oskäligt eftersom man orsakar Värmlandstrafik en extra kostnad när deras fordon meranvänds utanför deras egen trafik.


Om operatören själv äger fordonet är det väl tveksamt om det skulle klara en rättslig prövning om Värmlandstrafik inte har väldigt goda skäl till villkoret. Jag kan nog tycka att avtalet är oskäligt med hänsyn till Avtalslagen 36§. Dels är ju operatören en underlägsen part gentemot Värmlandstrafik.

Däremot kan säkert Värmlandstrafik kräva att deras logga täcks för när bussen inte kör för Värmlandstrafik eftersom man inte vill förknippa varumärket med beställningstrafik.

Omnilasse

Argumentet mot att merutnyttja bussarna känns ju mycket märkligt - om som sagt det inte är så att kollektivtrafikhuvudmannen står för finansieringen. Men i regel får ju ändå entreprenören stå för hela kostnaden, så det blir ju sällan billigare. Möjligen kan det vara en konkurrensfördel i den mån det är svårt att låna. Iaf SL brukar väl lägga på någon procent gentemot entreprenören, så denna betalar ju ändå motsvarande marknadsränta.

Men man får väl kanske förmoda att det är någon lokal entreprenör som klagat på detta ?

Ser ingen som helst skillnad mot om någon merutnyttjar en buss till annat som har andra fasta körningar, jämfört med om det är mot en kollektivtrafikhuvudman. Man förutsätts ju få full ersättning för den trafik som utförs oavsett. Räknar man med att kunna merutnyttja bussarna, så ligger ju det också till viss del i det pris man betalar för tjänsten. Därför är det ju svårt att säga att det ens finns en sådan effekt.

Oskäligt kan man väl i och för sig kanske ändå inte säga att det är. Det pris entreprenören begär för uppdraqet kommer ju i sådana fall (förhoppningsvis) avspegla dessa avtalskrav. 




1896

Borde ju från Värmlandstrafiks sida betraktas som bra reklam att synas i andra sammanhang än enbart i linjetrafik.  ::)

Lars-Håkan_E

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 18 april 2013, 18:39:29 PM
Borde ju från Värmlandstrafiks sida betraktas som bra reklam att synas i andra sammanhang än enbart i linjetrafik.  ::)

Ofta vill man inte synas i olika sammanhang med sitt varumärke, beställningstrafik innebär ju att man skjutsar en mängd olika personer och organisationer som man inte vill sammanknippas med.

torrentjohan

Alltså, förlåt för att jag är korkad men innebär detta att Värmlandstrafik ska slopa ALLA sina normalgolvare till förmån för lågentré? Om det inte är krav uppifrån, vad vinner de på detta? MVH

Lars-Håkan_E

Citat från: torrentjohan skrivet 19 april 2013, 18:14:22 PM
Alltså, förlåt för att jag är korkad men innebär detta att Värmlandstrafik ska slopa ALLA sina normalgolvare till förmån för lågentré? Om det inte är krav uppifrån, vad vinner de på detta? MVH

Det har ju med tillgänglighetskraven att göra och sannolikt har Landstinget på samma sätt som de flesta andra tagit beslut om att uppfylla dessa krav genom lågentrébussar.

Jo

Det är väl snart bara Kronoberg kvar som har satsat på normalgolv rakt igenom för regionbussar. De flesta nya länsbussar där blir väl Setra 416-417 samt MB Integro och sen några dubbeldäckare på de mest högbelastade linjerna.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 19 april 2013, 21:04:05 PM
Det har ju med tillgänglighetskraven att göra och sannolikt har Landstinget på samma sätt som de flesta andra tagit beslut om att uppfylla dessa krav genom lågentrébussar.

Märkligt. Anser landstinget att busschaufförerna på långlinjerna långt ute i skogarna inte längre klarar av att hantera rullstolslyftar, bakgavellyftar och gods? Tråkigt i så fall.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 19 april 2013, 22:36:40 PM
Märkligt. Anser landstinget att busschaufförerna på långlinjerna långt ute i skogarna inte längre klarar av att hantera rullstolslyftar, bakgavellyftar och gods? Tråkigt i så fall.
att all trafik är anpassad genom lågt golv låter bra i styrelserummen
sedan finns det ju stora intresseorganisationer som ogillar lyftanordningar av alla slag eftersom dem
är diskriminerande

Ersa

#14
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 20 april 2013, 03:55:02 AM
att all trafik är anpassad genom lågt golv låter bra i styrelserummen
sedan finns det ju stora intresseorganisationer som ogillar lyftanordningar av alla slag eftersom dem
är diskriminerande

Synd bara att det snarare är tvärtom ute i verkligheten, långt från styrelserummen. Lågentréfordon gör ju ingen direkt nytta ute i skogarna där handikappanpassade hållplatser saknas, och där rullstolsrampen hamnar i en kraftigt nedåtgående vinkel. När grusvägen/lervällingsvägen är helt plan föredrar jag helt klart en smidig lyft istället för en ramp som ger förarkåren ryggskott.
Men Värmlandstrafik kanske har tänkt igenom detta innan, och ser till att precis varenda hållplats i länet byggs om till att bli anpassade för dessa lågentréfordon innan trafikstarten? Som t.ex UL gjorde långt innan de började införa lågentrefordon. Då blir det ju en helt annan sak. :)

Det ska även bli intressant att se hur Värmlandstrafik tänkt få igenom sitt krav på att operatörerna inte får meranvända sina egna fordon till trafik i egen regi. Intressant är det hur huvudmännen verkar vilja försöka förstärka sin centralmakt nu efter att den nya kollektivtrafiklagen kom till.