Tidiga busslinjer i Vadstenatrakten

Startat av ChristerB, 12 april 2013, 12:30:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ChristerB

Hej på er.

Jag håller egentligen mest på med järnvägshistoria och är verksam på museijärnvägen i Vadstena.
Men jag är också intresserad av att samla uppgifter om den tidiga busstrafiken i dessa trakter.
Vadstena-Motala lär ha trafikerats redan på 1920-talet och 1932(?) startade linjen Vadstena-Väderstad av David Larsson i Vadstena.

Jag är intresserad av alla tips och om någon har gamla foton från 1920-70-talet.

Så småningom hoppas jag kunna få till någon eller några artiklar i järnvägsföreningens tidning.

Christer Brimalm

bilomnibussen

Ett tips är att ta del av uppgifterna i bussdelen av verket "Omnibustrafiken och linjetrafiken med lastbilar" från 1938. Det är ett verk i två band, bussdelen går bland entusiasterna under benämningen "Bussbibeln".
Mvh Jan G

S Svensson

Citat från: bilomnibussen skrivet 13 april 2013, 17:17:58 PM
Ett tips är att ta del av uppgifterna i bussdelen av verket "Omnibustrafiken och linjetrafiken med lastbilar" från 1938. Det är ett verk i två band, bussdelen går bland entusiasterna under benämningen "Bussbibeln".
Mvh Jan G
Jag har gått igenom båda delarna vad gäller P-;N- Och delar av O-län. Jag brukar
kalla dem Berglund-Falck och det är enbart del 1 som handlar om bussar.
Om någon skall forska om busstrafiken inom ett område så måste det kompletteras med andra faktamateriel. Bla saknas flera företag som måste anses vara relevanta (i varje fall inom mitt undersökningsområde).
Ni som skall titta på busstrafik bör komplettera med uppgifter från fordonsregister. Även då publikationer typ Bilkalendern. Det finns flera olika med flera namn.
Ni som skall se på enbart bussar så kan konstateras att ofta saknas det uppgifter om ch nr och teknisk data. Om någon skall undersöka aktiebolag kan sådant sökas hos bolagsverket. Själv saknade jag fortfarande vissa uppgifter. Men det kanske beror på att numera så behövs inga uppgifter. Har man skrivit ihop något så orkar man inte med så mycket mera.

ChristerB

Ni ska ha hjärtligt tack för detta tips! Jag ska låna  in denna bok genom mitt bibliotek.

Christer Brimalm

Johan Molin

Tidtabeller från 1931.

Från ett brev, när jag skrev till Vadstenabuss för att höra vad man visste om sin egen historia:

CitatD.Larsson sålde till Erik Karlsson.

Erik Karlsson bytte namn till Bäckryd. I samband med det berättade han stolt detta för en dam på Väderstadlinjen, i Furåsa, "Nu har jag bytt namn." "Jaså säger damen, det hade varit bättre om han bytt buss".

Bussarna lär ha varit så dåliga, att när ett fjäderpaket gick sönder, lagade man det med ett med ståltråd fastsatt vedträ. Det blev alltså ingen fjädring kvar. J

Bäckryd kom dock in i bättre tider och köpte en turistbuss i Kolmården, reg nr E401, detta var en Scania 4. En annan hade registeringsnummer E403 och var en Scania 6.

Så småningom sålde Erik Bäckryd till Club Continental som ägdes av Thore Bejmert (samägt med Näshultabuss, Vilsketafiken Falköping, Kolbäcksbuss). Detta var förmodligen 1962.

De hade haft turisttrafik i över 10 år, men behövde komma över trafiktillstånden som behövdes då. Club Continental drev företaget Vadstena Buss mycket framgångsrikt, till 1982, då det såldes till Ingemar Dahlin, som kom från Härnösand.

Det gick inte så bra under Ingemar Dahlin, delvis beroende på dåliga rådgivare och även motstånd från personalen, varför han sålde till herr och fru Wiik, just nu minns vi bara namnet på frun som hette Marie. De kom från Herrljunga.

Även här fanns det väldigt stora planer, men väldigt lite blev gjort. Mycket konstigheter fanns under den tiden och företaget gjorde konkurs 1986.

Då tog Smålandsbussen över och resten är modern historia. Vadstena Buss AB ingår i koncernen "Smålandsbussen" med gemensam vd, Per-Anders Holm.

Själv har jag haft förmånen att vara platschef och "extern firmatecknare" under mer än 20 år.

Bussarna var, om min källa minns rätt, ljust grå i grundfärg med en violett, eller mörkröd rand.

Om Du är mera intresserad ring gärna till Bosse Gunnarsson (min källa).

Han började köra extra på företaget redan 1964 och är även uppväxt i Vadstena.

Han vet det mesta som är värt att veta, även om andra gamla Vadstena-egenheter. Hans pappa var för övrigt polis i staden.

...

Jag hoppas att Du har fått lite mera kött på benen. Vill Du veta mera som Du tror jag kan hjälpa till med, så kontakta mig gärna.

Med vänlig hälsning

Håkan Karlsson

Om det kan vara till någon nytta.

bilomnibussen

Intressant bussfoto av alldeles ny buss. Finns några uppgifter om den?
Mvh Jan G

Johan Molin

Volvo LV72 med kaross från ASJ, byggd 1932.