Buss fråga om SL Land.

Startat av Christer K, 30 oktober 2007, 20:55:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christer K

Åkte med Viking Line på en kryss och satt och blev fundersam på att det åkte så otroligt många ledbussar utanför terminalen till/från Slussen. Jo jag såg att Flygbussarna körde anslutning till Viking.
Min fråga är hur många ledbussar finns det i SL Land? De som kör för SL blåa och röda.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Anders i Vendelsö

Citat från: Christer K skrivet 30 oktober 2007, 20:55:57 PM
Åkte med Viking Line på en kryss och satt och blev fundersam på att det åkte så otroligt många ledbussar utanför terminalen till/från Slussen. Jo jag såg att Flygbussarna körde anslutning till Viking.
Min fråga är hur många ledbussar finns det i SL Land? De som kör för SL blåa och röda.

/ Christer K

Totalt finns det ca 2200 bussar i SL-trafiken, hur många av dessa som är ledbussar vågar jag inte svara på men det är helt klart i majoritet...

Fredde

Om jag räknar rätt finns det 122 ledvagnar på Nacka/Värmdö (som trafikerar Slussen).

Några av dessa är dock f.n ej i trafik av olika anledningar.

/Fredde

Nico

Kan bidra med att av Råstas cirka 155 vagnar så är f.n. cirka 100 ledvagnar. Misstänker även jag att ledvagnarna är i klar majoritet i SL-land även om vissa garage har fler än andra. Somliga garage, t.ex. Busslink Lidingö eller Swebus Bromma, har väl å andra sidan knappt några alls.  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman