Några Scaniakortvagnar på 600-linjer (Arriva)

Startat av Mikael T Nilsson, 08 april 2013, 15:49:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Här kommer några bilder på Scania Omnilink-kortvagnar i Norrort. Först Vallentunavagn 7063 på linje 666 mot Ekskogens station.

Sedan Vallentunavagn 7057 på linje 667 mot Gillinge.

De fem vagnar som passerade Stora Karby mellan 13:45 och 14:15 var alla Scania Omnilink. Jag hade hoppats på att få se någon av Arrivas nya Volvokortvagnar i 83xx-serien vid detta tillfälle. Det ska ju finnas ett antal sådana vagnar stationerade i Vallentuna/Okvista.

Och slutligen Täbyvagn 7068 på linje 605 mot Gribbylund.

Samtliga är f.d. Swebusvagnar.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Karsten

Inga 83-vagnar är placerade i Okvistagaraget enligt plan. Däremot skiftas de med Scaniorna i viss mån eftersom Scaniorna underhålls i Täbyverkstaden.

Mikey

Citat från: Karsten skrivet 08 april 2013, 17:50:27 PM
Inga 83-vagnar är placerade i Okvistagaraget enligt plan. Däremot skiftas de med Scaniorna i viss mån eftersom Scaniorna underhålls i Täbyverkstaden.

Har man ändrat det nyss? Första månaderna syntes väldigt många 83xx på bl.a linje 524 som utgår från Okvista, men straxt innan påsk gick bara 87xx-VDL på linjen.

Karsten

Citat från: Mikey skrivet 08 april 2013, 17:55:47 PM
Har man ändrat det nyss? Första månaderna syntes väldigt många 83xx på bl.a linje 524 som utgår från Okvista, men straxt innan påsk gick bara 87xx-VDL på linjen.

Nej, det har "alltid" varit så. Däremot rullar det Volvovagnar på dessa linjer rätt frekvent eftersom Scaniorna vid verkstadsbehov byts mot en annan kortvagn (oftast Volvo) och efter verkstadsbesöket tursätts de där behovet först uppstår. Därför rullar kortvagnarna ofta rätt länge på "fel" depå, men det skadar ju ingen.

Mikael T Nilsson

Citat från: Karsten skrivet 08 april 2013, 18:03:22 PM
Nej, det har "alltid" varit så. Däremot rullar det Volvovagnar på dessa linjer rätt frekvent eftersom Scaniorna vid verkstadsbehov byts mot en annan kortvagn (oftast Volvo) och efter verkstadsbesöket tursätts de där behovet först uppstår. Därför rullar kortvagnarna ofta rätt länge på "fel" depå, men det skadar ju ingen.

Tack för era svar. Ja, Okvistas kortvagnar förekommer numera väldigt ofta på linjerna i Danderyd och Täby.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredde

Mötte en kort-Scania i 70-serien på 688an i torsdags (18/4), tillhör väl inte heller vanligheterna.
Däremot gick det ny kort-Volvo på 681an och förarutbildning på 688ans linjesträckning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Fredde skrivet 21 april 2013, 18:33:04 PM
Mötte en kort-Scania i 70-serien på 688an i torsdags (18/4), tillhör väl inte heller vanligheterna.
Däremot gick det ny kort-Volvo på 681an och förarutbildning på 688ans linjesträckning.

Ja, detta var ovanligt. Intressanta observationer.
Vänliga hälsningar,

Mikael