Sveriges äldsta fungerande 18 m ledbuss

Startat av Björn Forslund, 07 april 2013, 17:36:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Vi var några SvOf:are som pulade med Vaxholms Trafik AB:s ledbuss från -69 i lördags.
Det är en Volvo B58 med Hägglund kaross och Wilsonlåda med tvåväxlad bakaxel, "norrlänning"
Ledvagnen har luftfjädring medan den främre delen har kombinerad luft/ bladfjädring.
Det mesta verkar funka, men vi får inte luft till färdbromsen. Mätarna går inte upp heller, men fjädringen får luft, det går att lägga i växel och även att lossa p-broms. Tips? Vi tänkte fortsätta felsökning nästa lördag.

Mats Karlsson

Är nog en ventil som hängt sig så att luften inte går vidare till bromstanken?

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 07 april 2013, 18:09:12 PM
Är nog en ventil som hängt sig så att luften inte går vidare till bromstanken?

Exakt. Men det går en skog av ledningar och det finns horder av tankar under bussen. Det märkliga är att det faktiskt går att köra iväg med bussen utan färdbroms trots att det är fjäderbroms på den. Vilket uppenbarades redan på Spårväsmuseums tid då det blev en sammanstötning pga detta.

Mats Karlsson

Luften till fjäderbromsen och färdbromsen kommer kanske från olika tankar? Jag vet inte hur det var på en tidig B58, men det låter ju livsfarligt om det är så, dvs om färdbromsen inte får luft, men väl handbromsen. Kanske liknande fenomen som vid nedväxling med Norrlandsväxeln som inte går in förrän man trycker gaspedalen i botten, trots att man i ställe vill bromsa fullt.

saurer

sitter det någon lastkännande ventil på denna vagn ,det ska iallafall finnas på nyare b58 ledvagnar .isåfall kan den spöka ,men frågan är om bromssystemet skulle bli trycklöst om den falerar

Greger Larsson

Citat från: Mats Karlsson skrivet 07 april 2013, 18:30:57 PM
Luften till fjäderbromsen och färdbromsen kommer kanske från olika tankar? Jag vet inte hur det var på en tidig B58, men det låter ju livsfarligt om det är så, dvs om färdbromsen inte får luft, men väl handbromsen.
---

Så är det(var det). Å andra sidan så skulle spärrventilen fungera som skydd mot att åka iväg med för lågt tryck i manöversystemet.

BadTab

Känns som att fyrkrets-skyddsventilen inte känner att färdbromskretsarna är tomma, utan fyller upp handbromskretsen för tidigt..