Första högertrafikbussen

Startat av Mats Karlsson, 06 april 2013, 21:17:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

27 februari var det 50 år sedan den första högertrafikbussen registrerades i Sverige, dvs en buss byggd från början för högertrafik. Den beställdes av Billingens Trafik i Skövde på Volvo B71518-chassi med SKV-kaross till ett pris av 117 400 kr. Senare såldes den till Söne Trafik i Lidköping och därefter till Utters Busstrafik i Frändefors. På min födelsedag för 34 år sedan hyrdes den in till Grunds Busstrafik i Färgelanda och där fick jag den på linjen till Vänersborg. Van vid Scania-Vabis BF76 var det en chock att hamna bak ratten på denna Volvo B715! Norrlandsväxeln var spärrad i högfartsläge så det var glest mellan växlarna. Acceleration saknades nästan helt och det gick att komma upp i 90 km/tim endast i utförsbackar, men då skakade eländet som en blöt katt. Hopplöst sen till Vänersborg och ännu mer hopplöst sen tillbaka till Färgelanda eftersom det var spetsvändning i Vänersborg. Nej, detta var inte min favorit.

Björn Forslund

Stilig buss dock. Vi kan ju låtsas att det var ett BF76 chassie. Hade Scania inte vägrat sälja sina BF-chassier i Sverige under åren 1959-63 hade det kanske varit så.

Gunnar D

Citat från: Mats Karlsson skrivet 06 april 2013, 21:17:56 PM

27 februari var det 50 år sedan den första högertrafikbussen registrerades i Sverige, dvs en buss byggd från början för högertrafik.

Beslutet om högertrafik togs i riksdagen i maj 1963. Var denna buss en "chansning"?

/Gunnar

Staffan Sävenfjord

Citat från: Gunnar D skrivet 07 april 2013, 07:34:25 AM
Beslutet om högertrafik togs i riksdagen i maj 1963. Var denna buss en "chansning"?

/Gunnar

Ja, det kan man väl säga. Men det finns en bra förklaring. Billingens Trafik AB ägdes till största delen av SJ, och därför blev SJ-mannen Gösta Werne vd för företaget. Förutom detta var Werne också utlånad till högertrafikkommissionen - eller dess föregångare - och Werne hade därför insidertips om att Sverige skulle komma att övergå till högertrafik i juni 1967 (det blev sedan i september som bekant) helt oavsett resultatet av folkomröstningen 1955. Det fanns starkt stöd i riksdagen för detta och för kommande Europa-samarbete var något annat knappast tänkbart.

Därför var Werne alltså ganska säker på sin sak när den här bussen köptes och det fanns också en reservutgång om riksdagen mot förmodan inte skulle besluta om högertrafik. Antingen skulle den byggas om till vänstertrafik eller säljas utomlands. Volvo hade förstås också vissa intressen i att visa upp en omställningsbuss så tidigt som möjligt för att det skulle kunna bidra till att ett ur deras synpunkt positivt beslut om högertrafik togs.

Första gången jag fick höra talas om att högertrafikbeslut faktiskt var nära förestående var för övrigt just när den här bussen presenterades med ett reportage i radion i samband med leveransen.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

http://www.svt.se/search/?q=%C3%B6ppet+arkiv+

Innan SVT lade om sin hemsida kkunde det visas två inslag om högertrafikfordon.
Båda med anknytning till Mats !

Det ena var en MB309 som omställningsbuss i Färgelanda och det andra inslaget var BTA nya buss och jag vill minnas att Gösta Werne var med. Just nu hittar jag inte inslaget man andra kan väl försöka.

Mats Karlsson

Citat från: S Svensson skrivet 07 april 2013, 10:21:34 AM
http://www.svt.se/search/?q=%C3%B6ppet+arkiv+

Innan SVT lade om sin hemsida kkunde det visas två inslag om högertrafikfordon.
Båda med anknytning till Mats !

Det ena var en MB309 som omställningsbuss i Färgelanda och det andra inslaget var BTA nya buss och jag vill minnas att Gösta Werne var med. Just nu hittar jag inte inslaget man andra kan väl försöka.
Den lilla Mercedes-bussen tillhörde Lane Buss en mil norr om Uddevalla, eller två mil söder om Färgelanda om man så vill.

Greger Larsson

En annan, ännu tidigare högerbuss, men registrerad några dagar efter bussen ovan, har otroligt nog överlevt och finns till salu(för den som vill göra en kulturhistorisk insats):

http://www.blocket.se/sodermanland/Volvo_B71516_1963_husbuss_B_kort_46146975.htm?ca=2&w=3

Gunnar D

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 april 2013, 08:50:03 AM
Ja, det kan man väl säga. Men det finns en bra förklaring. Billingens Trafik AB ägdes till största delen av SJ, och därför blev SJ-mannen Gösta Werne vd för företaget. Förutom detta var Werne också utlånad till högertrafikkommissionen - eller dess föregångare - och Werne hade därför insidertips om att Sverige skulle komma att övergå till högertrafik i juni 1967 (det blev sedan i september som bekant) helt oavsett resultatet av folkomröstningen 1955. Det fanns starkt stöd i riksdagen för detta och för kommande Europa-samarbete var något annat knappast tänkbart.

Därför var Werne alltså ganska säker på sin sak när den här bussen köptes och det fanns också en reservutgång om riksdagen mot förmodan inte skulle besluta om högertrafik. Antingen skulle den byggas om till vänstertrafik eller säljas utomlands. Volvo hade förstås också vissa intressen i att visa upp en omställningsbuss så tidigt som möjligt för att det skulle kunna bidra till att ett ur deras synpunkt positivt beslut om högertrafik togs.

Första gången jag fick höra talas om att högertrafikbeslut faktiskt var nära förestående var för övrigt just när den här bussen presenterades med ett reportage i radion i samband med leveransen.

Tack för denna info! Säkert bra PR för aktörerna!

/Gunnar

Mats Karlsson

Citat från: Greger Larsson skrivet 07 april 2013, 11:29:43 AM
En annan, ännu tidigare högerbuss, men registrerad några dagar efter bussen ovan, har otroligt nog överlevt och finns till salu(för den som vill göra en kulturhistorisk insats):

http://www.blocket.se/sodermanland/Volvo_B71516_1963_husbuss_B_kort_46146975.htm?ca=2&w=3
Fanns en gång i tiden hos Ringarums Busstrafik med reg. nr E270 och chassinr 2. Såldes 1974 till Larssons Busstrafik i Främmestad. Var till salu 1979 för 13 000 kr! Vet inte vart den såldes sedan.

Ola Almquist

Det måste vara den buss som jag hittade en tidningsartikel om. Finns här. Kul att den lever ännu!

M.v.h.
Ola

Mats Karlsson

Jo, det var nog denna Hägglundare!