CF i Jordbro 1973

Startat av Gunnar D, 06 april 2013, 18:52:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Bussar t/fr Jordbro är ju aktuellt och så här såg det ut vid ändhpl Västerbommen i april 1973 (40 år sedan!).
Linje 741 gick till Skanstull två månader till och sedan tog den nya pendeltågstrafiken över.

Mvh Gunnar

Staffan Sävenfjord

Mycket trevligt! Exakt ett år senare flyttar jag in i ett av höghusen som man ser just byggas i bakgrunden. Bilden är tagen vid Västerbommen. När jag flyttade dit var det i stället linje 840 som vände här. Vanligen trafikerades den med H46 (Scania CR110L) men det förekom också CF-ar.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Gunnar D skrivet 06 april 2013, 18:52:12 PM

Verkligt fin bild av en CF!
Jag ser dock att föraren som klargjorde bussen den dagen missade att ändra på en liten kran till höger om locket för påfyllning av kylarvätska. Kranens handtag intar ett vågrätt läge vilket innebär att det utlopp som finns för överflödig kylarvätska när den värms upp under körning är stängd. Under körning skall handtaget inta ett lodrätt läge. Kranen skall stängas (vågrätt läge) när bussen kopplas till stationär värmeanläggning, se slangen till höger bakom stötfångaren nedanför förarplatsen.

M v h
Ingwar

Gunnar D

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 april 2013, 19:22:34 PM
Exakt ett år senare flyttar jag in i ett av höghusen som man ser just byggas i bakgrunden. Bilden är tagen vid Västerbommen. När jag flyttade dit var det i stället linje 840 som vände här. 

Tack! Jag var inte helt säker på ändhpl men efter att ha sett hplförteckningen från dec-71 (visad här tidigare), SL-karta samt minnesbilderna från att ha kört linjen då och då juni 1972 - juni 1973 kom jag fram till Sandstensvägen. Men man minns fel ibland. När förlängdes linje 741 till Västerbommen?

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 06 april 2013, 20:17:17 PM
Jag ser dock att föraren som klargjorde bussen den dagen missade att ändra på en liten kran till höger om locket för påfyllning av kylarvätska. Kranens handtag intar ett vågrätt läge vilket innebär att det utlopp som finns för överflödig kylarvätska när den värms upp under körning är stängd. Under körning skall handtaget inta ett lodrätt läge. Kranen skall stängas (vågrätt läge) när bussen kopplas till stationär värmeanläggning, se slangen till höger bakom stötfångaren nedanför förarplatsen.

Då jag inte var föraren är jag oskyldig! ;) Konstigt nog har jag inget minne av att ha kopplat loss CF från värmeanläggningen i Huga enbart Capitol. Kanske ansågs det mer komplicerat att koppla loss CF?

/Gunnar

Björn Forslund

Märket i kylarlocket verkar sitta upp-och-ner! Annars var SJ  CF66 oftast snyggare än motsvarande CF76 eftersom de byggdes om direkt till högertrafik och hade aldrig de provisoriska vänsterdörrar som gav delvis oregelbundna fönster efteråt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Gunnar D skrivet 06 april 2013, 20:56:03 PM
Tack! Jag var inte helt säker på ändhpl men efter att ha sett hplförteckningen från dec-71 (visad här tidigare), SL-karta samt minnesbilderna från att ha kört linjen då och då juni 1972 - juni 1973 kom jag fram till Sandstensvägen. Men man minns fel ibland. När förlängdes linje 741 till Västerbommen?

/Gunnar

Förlängningen blev väl när de första höghusen vid Västerbommen var klara. Det skall ha varit just under 1973. Huset jag flyttade in i, Södra Jordbrovägen 175, var klart i slutet av 1973 men jag flyttade som sagt in i april 1974. Det var mycket lätt att få lägenhet i Jordbro då. Det var bara att gå upp till Haninge Bostäders kontor och säga att man ville ha en tvåa i Jordbro och så fick man en nyckel i handen.

Gunnar D

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 april 2013, 21:18:52 PM
Förlängningen blev väl när de första höghusen vid Västerbommen var klara. Det skall ha varit just under 1973. Huset jag flyttade in i, Södra Jordbrovägen 175, var klart i slutet av 1973 men jag flyttade som sagt in i april 1974. Det var mycket lätt att få lägenhet i Jordbro då. Det var bara att gå upp till Haninge Bostäders kontor och säga att man ville ha en tvåa i Jordbro och så fick man en nyckel i handen.

I början av 1973 verkar troligt, vändslingan ser ganska ny ut. Eller om den fanns redan i juni 1972 för jag har inget minne alls av vändning vid två platser i Jordbro. Men mina minnen från Jordbro är ju inte de bästa. Undrar hur lätt det är idag att få en tvåa i Jordbro?

/Gunnar

roggek

Citat från: Gunnar D skrivet 07 april 2013, 13:40:39 PM
Undrar hur lätt det är idag att få en tvåa i Jordbro?

/Gunnar

Inte lätt, som i övriga Stockholm så råder det brist på hyresbostäder...

Matte

Ja herregud. Där e det mesta sig likt. Förutom huset till Vänster i bild. Det brann ned för några år sedan men återuppbugdes men ser inte lika ut nu.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Matte skrivet 13 april 2013, 20:53:49 PM
Ja herregud. Där e det mesta sig likt. Förutom huset till Vänster i bild. Det brann ned för några år sedan men återuppbugdes men ser inte lika ut nu.

I det huset fanns en livsmedelsaffär de första åren jag bodde i Jordbro. Den lades ned sedan men jag kommer inte ihåg när. Konkurrensen från affärerna i Jordbro centrum blev för svår.

En gång rånades affären och en bussförare som tidsreglerade vid Västerbommen blev vittne till när rånaren kom ut från affären omaskerad. Hans uppgifter gjorde att det bara var för polisen att plocka upp rånaren.

Matte

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 april 2013, 21:01:14 PM
I det huset fanns en livsmedelsaffär de första åren jag bodde i Jordbro. Den lades ned sedan men jag kommer inte ihåg när. Konkurrensen från affärerna i Jordbro centrum blev för svår.

En gång rånades affären och en bussförare som tidsreglerade vid Västerbommen blev vittne till när rånaren kom ut från affären omaskerad. Hans uppgifter gjorde att det bara var för polisen att plocka upp rånaren.

Ja nu finns det fortfarande en livsmedelsaffär där med dock lite blandning av Tobak/Livsmedel/Videobutik. Men vet att Konsum som hade en butik där. Vi ungar kallade det Lill Konsum. Men det lades nog ner på slutet av 80-talet.