Huvudmeny

Landvetterbus 46

Startat av Bussmicke, 06 april 2013, 00:27:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

46 DNK870 Vega, kom sedan efter konkursen till Vänersborgs Linjetrafik. Behöll den nummer 46 hos VL-buss eller fick den nytt nummer? Vilket i så fall.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

S Svensson

När det gäller Landvetterbuss i Björröd AB så är inte ovan nr (46) knutit så mycket till företaget utan till radiosystem.
Mina uppgifter ligger nedpackade.
Det fanns tre st B10L-Vega hos Landvetterbuss. En av dem brandskadades hos Landvetterbuss och på linje i Härryda.
DNK870 lär ha hamnat hos Thygesson och troligen brandskadats där.

Troligen är det så att DNK 870 aldrig hamnade i Vänersborg och därför aldrig fick ny radio och därmed nytt radionummer.
Nr 301246 kunde VL också använda. Alltså 46.
Patrik Gustafsson kanske kan komplettera.
När det gäller bussar med dubbla radiosystem så fanns dubbla radionummer.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 06 april 2013, 00:27:21 AM
46 DNK870 Vega, kom sedan efter konkursen till Vänersborgs Linjetrafik. Behöll den nummer 46 hos VL-buss eller fick den nytt nummer? Vilket i så fall.

Vänersborgs Linjetrafik 129 och sedan Thygessons 29, där den brandskadades 2006-09-25.  Jag är helt säker på att den kom till VL-Buss eftersom den användes i tågersättning Floda-Lerum strax efter det Landvetter buss övertagits.

S Svensson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 april 2013, 09:25:05 AM
Vänersborgs Linjetrafik 129 och sedan Thygessons 29, där den brandskadades 2006-09-25.  Jag är helt säker på att den kom till VL-Buss eftersom den användes i tågersättning Floda-Lerum strax efter det Landvetter buss övertagits.
Tack ! Då har vi löst detta. Jag gjorde ett försök att hitta uppgifter.

Det var alltså två av B10L som brann vilket Staffan bekräftade.

Bussmicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 april 2013, 09:25:05 AM

Tack Staffan, jag har bild på bussen på 616 till Rävlanda vid Landvetter centrum 1/3 2004.

131 DNK940 Vega har jag på bild på linje 610 i Brunnsparken samma dag på morgonen.
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

35 HDW734 Vega, varför fick den nummer 242 och inte något 1xx-nummer som de andra?
//Bussmicke.

Greger Larsson

Citat från: Bussmicke skrivet 06 april 2013, 14:49:59 PM
35 HDW734 Vega, varför fick den nummer 242 och inte något 1xx-nummer som de andra?

Den hette först 135 hos VL, men omnumrerades senare till 242.

Bussmicke

Då får jag ändra, har nog skrivit fel. Bussen fotades i Mölnlycke 1/3 2004 och kan inte hetat 242 då.
//Bussmicke.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 06 april 2013, 22:55:29 PM
Då får jag ändra, har nog skrivit fel. Bussen fotades i Mölnlycke 1/3 2004 och kan inte hetat 242 då.

Varför inte det? Vänersborgs Linjetrafik tog över efter Landvetter buss i april 2003 och hade alltså nästan ett år på sig att ändra nummer. Det tog också rätt lång tid innan alla bussarna fått VL-numren utsatta på bussen, så 135 lär knappast ha hunnit sättas ut på bussen utan fanns bara i pappren.

S Svensson

Det finns ju några personer här som skrev om detta när det begav sig. I varje fall så var det upphandling som medförde trafikstart aug 2004.

I varje fall minns jag att 45080-45091 som användes från juni 1995 (några först 1996) var kvar länge liksom de nummer som fanns i Björred. En kort tid körde VL på det gamla kontraktena och då användes två ibland treställiga nummer. Mig veterligt användes dessa som mobitex nummer. Det måste alltså funnits flera siffor före de som stod på bussarna. Senare ändrades det så det stod 1280-1291 på bussarna i stället.I och med starten på nya upphandlingen aug 2004 (Patrik G och H kanske kan komplettera) kom de nya mobitex nummer.Det stod inte 12 före utan enbart 2. Alltså Landvetterbuss i Skene fick 210-226 och Björred 230-246. Dock att det kan ha varit litet flytande med placeringsort. Nya 212 kom att hamna i Björred 2006 för färd på 330 linjen. Några av skolbussarna i Sätila ställdes i Björred.
242 var en Björredsbuss. De båda Irizar som fanns i huvudsak tidigare i Björred hade kvar Storno 55027 och 55028. 28 fick Mobitex under Uddevallatiden och fick även nummer 245 enligt uppgift. 27 saknade. När sedan 002 kom aug 2009 och 003 kom så reserverades nr 221-224 för dessa men de behöll sina nr från Storno.
Uddevalla OAB,Kjellgren och Horredstrafiken hade bussar med båda systemen. Att ta fram ett gemensamt inventarienummersystem som tanken var är nog svårt. Buss i Väst AB lyckades nog bra trots att förutsättningarna kanske inte var de bästa. Ett bra id nummer kanske förutsätter att det är knutet till ett fordon hela sin livstid hos ett företag och att det inte återbesättes. BiV har företagsnummer och ordningsnummer alltså. Hoppas ovan rader förenklar förståelse och inte komplicerar.

Bussmicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 april 2013, 08:39:37 AM
Varför inte det? Vänersborgs Linjetrafik tog över efter Landvetter buss i april 2003 och hade alltså nästan ett år på sig att ändra nummer. Det tog också rätt lång tid innan alla bussarna fått VL-numren utsatta på bussen, så 135 lär knappast ha hunnit sättas ut på bussen utan fanns bara i pappren.
Kom inte. 2XX-numren först då det sattes ut på bussarna?
1XX-numren kan ju ha gällt till de nya var klart.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

S Svensson

Jag har bläddrat lite i gamla papper. Ser att jag skrivit  något i jan 2007. Jag vet inte om detta finns kvar. Nya Postvagnen kom ju i juni 2007.

Ingemar

Jag skulle säga att inventarienummer användes mycket på Landvetterbuss tid, iaf på de som körde i Mobitex-land (Sjövik och Björröd) I dagligt tal pratade man om buss 46 och buss 35, sen att det stämde med radionumren var ju bra för enkelhetens skull. Tror att Landvetterbuss fick nummerserien 1201 till 1270 samt 1280-1299 att husera i, men detta vet Patrik Henriksson mer om. Däremellan låg GM Minibuss i Gråbo med några nummer. Troligen valde man inventarienummer efter ledigt radionummer.
Räknar man Vegor hos Landvetterbuss fanns åtminstone tre som inte nämnts här, 24, 25 och 45. Dessa var dock stationerade i Sjövik och räknas kanske inte med i denna sammanställningen.

Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg