Kungaparet åker Tyskt! (Eller halländskt kanske...)

Startat av Carl Eric, 05 april 2013, 21:40:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Med anledning av att H.M. Konung Carl XVI Gustaf firar 40 år på tronen gör han en resa genom Sverige, och idag hade turen kommit till Skåne. Av en slump var jag nere i Skåne i morse, bara ett par kilometer ifrån deras första stopp, uppe på Kullaberg, så vi passade på att åka dit och vinka lite. Till min förvåning var det ingen svart SÄPO-bil som rullades fram, utan en gul SETRA, från Asige Buss. På väg tillbaka tog jag en snabb mobilbild i motljuset, och jag tänkte att den kunde vara värd att visa här...

Asige Buss CKF 493

MVH Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Staffan Sävenfjord

Det var intressant. Men var det verkligen kungaparat som åkte i bussen och inte den stab runtom som behövs när kungen skall åka runt? I går handlade kungaparat på Gekås i Ullared och jag kom att tänka på episoden i TV4-serien Holstein-Gottorp, där kungen (alltså inte vår kung utan en fiktiv sådan) i samband med invigningen av ett köpcentrum fick frågan om han visste vad en liter mjölk kostade.
- Ja, det är ju lite olika men omkring 53 kronor.
Han ursäktade sig efteråt när han förstod hur fel han hade med:
- Jag hörde fel. Jag tyckte han frågade vad en liter mjöl kostade.

Oavsett vilket: får gratulera Stefan Brämersson på Asige Busstrafik till en fin körning. Han kan ju ansöka om att få titeln Kunglig Hovleverantör om han vill nu.

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 april 2013, 21:48:27 PM
Det var intressant. Men var det verkligen kungaparat som åkte i bussen och inte den stab runtom som behövs när kungen skall åka runt? I går handlade kungaparat på Gekås i Ullared och jag kom att tänka på episoden i TV4-serien Holstein-Gottorp, där kungen (alltså inte vår kung utan en fiktiv sådan) i samband med invigningen av ett köpcentrum fick frågan om han visste vad en liter mjölk kostade.
- Ja, det är ju lite olika men omkring 53 kronor.
Han ursäktade sig efteråt när han förstod hur fel han hade med:
- Jag hörde fel. Jag tyckte han frågade vad en liter mjöl kostade.

Oavsett vilket: får gratulera Stefan Brämersson på Asige Busstrafik till en fin körning. Han kan ju ansöka om att få titeln Kunglig Hovleverantör om han vill nu.

Enligt bl a Hallandsposten åkte både landshövding och kungapar m fl med denna buss vid besöket i Halland på torsdagen. Ja förutom mellan Landeryd och Torup där man åkte ångtåg. 

bussgrabben

Det är inte första gången de åker buss. Urban Svensson och Umeå buss fick äran för några år sedan när de turnerade runt Umeåtrakten och då var det också tyskt som gällde.

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/229030_130300613712034_575195_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/222915_130300833712012_3725282_n.jpg

Staffan Sävenfjord

Citat från: bussgrabben skrivet 06 april 2013, 10:50:35 AM
Det är inte första gången de åker buss. Urban Svensson och Umeå buss fick äran för några år sedan när de turnerade runt Umeåtrakten och då var det också tyskt som gällde.

Då åkte också buss i Borås när de var här i september 2011. Bussen var Borås Lokaltrafik 092,  en MAN A21 Lion's City som då var splitterny. Bussen i fråga är sedan dess märkt just "Kungens Buss".

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 april 2013, 10:55:09 AM
Då åkte också buss i Borås när de var här i september 2011. Bussen var Borås Lokaltrafik 092,  en MAN A21 Lion's City som då var splitterny. Bussen i fråga är sedan dess märkt just "Kungens Buss".

Apropå Kungens buss: det *kan* ha varit just BL 092 som blev beskjuten häromdagen, jag noterade att denna gick på linje 1 den eftermiddagen (har det förresten framkommit vilken linje det gällde?). I ett inslag i SVT:s Västnytt visades bussens skador och det framgick av inredningen att det var en nyare MAN, d v s någon av nr 089-096. Nu går ju flera av dessa normalt på linjer förbi den aktuella platsen men som sagt, det kan ha varit den.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 06 april 2013, 11:58:56 AM
Apropå Kungens buss: det *kan* ha varit just BL 092 som blev beskjuten häromdagen, jag noterade att denna gick på linje 1 den eftermiddagen (har det förresten framkommit vilken linje det gällde?). I ett inslag i SVT:s Västnytt visades bussens skador och det framgick av inredningen att det var en nyare MAN, d v s någon av nr 089-096. Nu går ju flera av dessa normalt på linjer förbi den aktuella platsen men som sagt, det kan ha varit den.

Nej, det har inte stått något vad jag sett om vilken linje bussen gick på. Men även av en exteriörbild syntes att det var någon av 089-096 som blev utsatt. 092-096 går normalt på linje 5 och 6 så det kan ju också ha varit någon av bussarna på den linjen.

Kronobergarn

Keolis är väll Kunglig Hovleverantör  8) efter alla körningar under Victorias bröllop  :)

Cero

Bra att kungen åker tyskt. Hur skulle det se ut om Svea Rikes Konung åkte med något svensktillverkat eller åtminstone med svenskt varumärke i nosen. Antar att tyska presidenter och premiärministrar åker svenskt för att kompensera. :-X

Carl Eric

Både Kungen och Drottningen steg ut ur bussen vid ankomsten så ja det åkte med den bussen! :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Blue

Kungen åkte minsann tyskt även när han besökte tunnelbygget genom Hallandsås efter akrylamid skandalen. Då hade vi äran att få sköta transporten.

En del damer som åkte i bussen efteråt frågade vilket säte kungen hade suttit i och gick sen och tittade på det.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Blue skrivet 06 april 2013, 23:37:11 PM
Kungen åkte minsann tyskt även när han besökte tunnelbygget genom Hallandsås efter akrylamid skandalen. Då hade vi äran att få sköta transporten.

En del damer som åkte i bussen efteråt frågade vilket säte kungen hade suttit i och gick sen och tittade på det.

Jo, det minns jag. Aktuellt i TV hade fått till en riktigt bra reklamfilm för Båstads Buss då man filmade bussen på småvägar uppe på åsen. En dubbeldäckad Setra.

Att kungen har åkt buss vid enstaka relativt korta utflykter är förstås inget ovanligt. Men att han åker så långa vägar som från Ullared till Kullaberg (åtminstone) är lite mer ovanligt.

moenia

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 april 2013, 10:55:09 AM
Va? Den har jag inte sett. Var på bussen står det? Ska hålla utkik.

Bernt Talbrant

Citat från: moenia skrivet 07 april 2013, 23:59:43 PM
Va? Den har jag inte sett. Var på bussen står det? Ska hålla utkik.

Staffan har visat bild på märkningen förut - men det skadar väl inte att visa den igen.  :)