Veolia säljer tillbaka Granbergs Buss

Startat av Staffan Sävenfjord, 05 april 2013, 15:18:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Granbergs Buss i Älvsbyn kommer åter att få ett lokalt ägande av främst familjen Granberg.

http://www.busstidningen.se/Default.aspx?module=4&content=103&fwsite=1&lang=SV

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Där ser man ..  men med tanke på vad som stags om att sälja hela Veolia i ett stycke  så kan man bli lite förvånad..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 05 april 2013, 18:12:39 PM
Där ser man ..  men med tanke på vad som stags om att sälja hela Veolia i ett stycke  så kan man bli lite förvånad..

Antagligen är det förhandlingar som inleddes innan det bestämdes att allt skulle säljas ut i ett stycke. På samma sätt alltså som när Nilsbuss tog över Ramkvillabuss.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Jo så kan det ju vara  iaf är det ju kul att Granbergs blir kvar .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 april 2013, 18:34:55 PM
Antagligen är det förhandlingar som inleddes innan det bestämdes att allt skulle säljas ut i ett stycke. På samma sätt alltså som när Nilsbuss tog över Ramkvillabuss.

Man vill väl gör en så bra totalaffär som möjligt och om man då kan få bättre betalt genom att sälja ut bolagen var för sig gör man nog det. Det kan ju till och med bli så att man säljer det som är lönsamt medan det andra avvecklas. Det vore ju fel att säga att Veolia har varit på offensiven i de senaste upphandlingarna så det verkar ju även ske en naturlig nedtrappning av verksamheten.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jo skrivet 05 april 2013, 19:35:28 PM
Man vill väl gör en så bra totalaffär som möjligt och om man då kan få bättre betalt genom att sälja ut bolagen var för sig gör man nog det. Det kan ju till och med bli så att man säljer det som är lönsamt medan det andra avvecklas. Det vore ju fel att säga att Veolia har varit på offensiven i de senaste upphandlingarna så det verkar ju även ske en naturlig nedtrappning av verksamheten.

Enligt fackpress har Transdev (som Veolia Transport lär heta numera) uppgett att de avser att sälja ut hela verksamheten samlat. De har då redan gjort bedömningen att de får ut mest på det sättet.

Detta beslut togs dock för några veckor sedan och en affär typ Granbergs tar normalt betydligt längre tid än så från det den initieras tills den är helt genomförd.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Vad ska Veolia med en resebyrå till i Norrland ? För Älvsby resebyrå ligger väl också däruppe ?

Jan

Hur många bussar har Granbergs i trafik?
I branschen i 40 år

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Walter

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 april 2013, 08:24:41 AM
Vad ska Veolia med en resebyrå till i Norrland ? För Älvsby resebyrå ligger väl också däruppe ?

Det kanske är så att Granberg int evill ha den och att den då stannar hos Veolia för försäljning eller avveckling.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Greger Larsson

Citat från: Walter skrivet 08 april 2013, 10:47:09 AM
Det kanske är så att Granberg int evill ha den och att den då stannar hos Veolia för försäljning eller avveckling.

Man söker förmodligen efter annan köpare.
För övrigt är väl försäljningen av Granbergs mer i linje med avyttringen av Ramkvillabuss än med den förestående försäljningen av hela svenska verksamheten. Liksom för Ramkvilla har merparten av linjetrafiken försvunnit samtidigt som man har ett starkt varumärke som får leva kvar i beställningstrafiken och mer småskalig verksamhet.

Lars-Håkan_E

Nästa dotterbolag i tur lär vara Styrsöbolaget och PTG/Flygbussarna, sedan har man nog avyttrat de delar som är lönsamma resp har ett varumärke med goodwill.

BSB101

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 april 2013, 21:21:59 PM
Enligt fackpress har Transdev (som Veolia Transport lär heta numera) uppgett att de avser att sälja ut hela verksamheten samlat. De har då redan gjort bedömningen att de får ut mest på det sättet.

Detta beslut togs dock för några veckor sedan och en affär typ Granbergs tar normalt betydligt längre tid än så från det den initieras tills den är helt genomförd.

Det är skillnad på vad man vill och vad verkligheten erbjuder. Att man vill sälja allt är rätt naturligt då man blir av med det dåliga tillsammans med det bra men om ingen vill köpa får man nog anpassa sig till verkligheten.

Ersa

Citat från: BSB101 skrivet 09 april 2013, 15:29:47 PM
Det är skillnad på vad man vill och vad verkligheten erbjuder. Att man vill sälja allt är rätt naturligt då man blir av med det dåliga tillsammans med det bra men om ingen vill köpa får man nog anpassa sig till verkligheten.

Självklart är det enklare att sälja bort delar vissa delar av verksamheten istället för att stenhårt hålla fast vid tanken på att man måste sälja allt som en helhet.
Lättast är dotterbolag som en gång varit helt självständiga, som Granbergs och Ramkvilla, som kan drivas vidare av de lokala ledningarna som jobbat i dessa dotterbolag i många år innan de köptes av upp av Veolia. Därefter kommer de större rätt självstyrda dotterbolagen i form av PTG med Flygbussarna, som inte har någon yttre designmässig (folklig) anknytning till Veolias eget varumärke.

Svårast är det nog att bli av med linjebussverksamheten (ofrivillig ordvits), med några gamla kontrakt som går ut inom några år, och som kan vara lika svåra att försvara som det vore att lägga ett helt eget bud utan att man innan köper upp Veolia Transport Sverige. Man lär t.ex mycket väl kunna hinna tappa Örnsköldsvik redan innan en försäljning.

Walter

#14
Man verkar ju ändå vilja ha avtal för linjetrafik, man la t.ex anbud i Malmö. Befintliga avtal kanske höjer värdet på bolaget om avtalen går ihop och det är ju svårt i branschen.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!