Rött och Blått i Vaxholm...

Startat av Ulf Berlin, 03 april 2013, 23:51:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...var det på Påskafton 30 mars i år:

En udda(f d Råstavagn?)ARR 7787(f d KEO 3647)och 7903 som skulle köra på nästa avgång

Denna dag hade Arriva flera Scanior ute på 670 bl annat 7901(som syns här),02,03,05 och 07
och 7787 och inte endast de"normala"B9Sarna :D/Ulf
(Bussen bakom är f ö NOB 7408)
Edit:ARR 7901 är f d KEO 3678 och 7903 är f d 3680

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Tommy E

Trevliga bilder och kul att 7905 är igång igen! :)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Nico

Arriva har haft det lite si och så med vagntillgången som det verkar och visserligen är det alltid bättre att köra en röd buss än ingen buss alls. Tycker dock att det är påfallande ofta som det rullar röda bussar på 176-179 samt 670.

I Norrort har man som sagt säkert haft viss vagnbrist, men på de övriga garagen tycker jag att detta borde fungera bättre. Under Keolis tid var det ganska sällsynt med rött på blått och det byttes direkt så fort man fick loss korrekt vagntyp, men hos Arriva verkar t.ex. Citaro-leder i vissa fall nästan rulla stadigt på bl.a. 179.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Hasse L

Keolis 3647 var en av sju Omnilink för linjerna 608 och 628C som tillhörde Frihamnsgaraget till början av december 2012. Därefter i Täby fram till övertagandet. Antar jag.

/Hasse

Omnilasse

Citat från: Nico skrivet 04 april 2013, 07:16:46 AM
Arriva har haft det lite si och så med vagntillgången som det verkar och visserligen är det alltid bättre att köra en röd buss än ingen buss alls. Tycker dock att det är påfallande ofta som det rullar röda bussar på 176-179 samt 670.

I Norrort har man som sagt säkert haft viss vagnbrist, men på de övriga garagen tycker jag att detta borde fungera bättre. Under Keolis tid var det ganska sällsynt med rött på blått och det byttes direkt så fort man fick loss korrekt vagntyp, men hos Arriva verkar t.ex. Citaro-leder i vissa fall nästan rulla stadigt på bl.a. 179.

När det gäller 179 har ju dock traifiken utökats rätt rejält under året och från planeringen i upphandlingen. Det är ju 6-minuterstrafik i högtrafik nuförtiden. Sådant gör ju vagntillgången mer ansträngd (och antalet dimensionerande blåa bussar i förhållande till uppdraget). Av samma skäl körde ju även Keolis en hel del rött på 179 under sista tidtabellsperioden.

SL har ju inte heller samma hårda krav som man haft i vissa trafikområden tidigare. Man har inte längre några viten för om man kör "rött" på "blått" (utan att veta hur det såg ut just i Norrort under Keolis tid).

Det finns säkert skäl att rikta viss kritik mot Arriva, men när det gäller "rött" på "blått", tycker jag nog att man försöker sköta det rätt bra - utifrån förutsättningarna.

buskörare

Citat från: Omnilasse skrivet 04 april 2013, 09:02:40 AM
När det gäller 179 har ju dock traifiken utökats rätt rejält under året och från planeringen i upphandlingen. Det är ju 6-minuterstrafik i högtrafik nuförtiden. Sådant gör ju vagntillgången mer ansträngd (och antalet dimensionerande blåa bussar i förhållande till uppdraget). Av samma skäl körde ju även Keolis en hel del rött på 179 under sista tidtabellsperioden.

SL har ju inte heller samma hårda krav som man haft i vissa trafikområden tidigare. Man har inte längre några viten för om man kör "rött" på "blått" (utan att veta hur det såg ut just i Norrort under Keolis tid).

Det finns säkert skäl att rikta viss kritik mot Arriva, men när det gäller "rött" på "blått", tycker jag nog att man försöker sköta det rätt bra - utifrån förutsättningarna.

Även på 178 och 670 har trafiken utökats om jag inte minns fel, och eftersom vi i Norrort inte fått fler blå bussar nu än på Keolis-tiden, så blir det nog såhär.

Måns Johannesson

Citat från: buskörare skrivet 04 april 2013, 14:26:12 PM
Även på 178 och 670 har trafiken utökats om jag inte minns fel, och eftersom vi i Norrort inte fått fler blå bussar nu än på Keolis-tiden, så blir det nog såhär.

Det är väl tom två färre blåvagnar då ju Keolis 1250 och 1251 inte övertogs men inte heller ersattes av något nytt.

/Måns

Nico

Det är alltid möjligt, men jag finner det ändå lite märkligt att man inte tog tak för fler blåvagnar även om det bara var internt man planerade för denna utökning.

Å andra sidan, om SL nu släppt en del på kraven för detta, så förstår jag fortfarande inte vitsen med blå bussar överhuvudtaget eller varför SL ens framhärdar?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Omnilasse

Citat från: Nico skrivet 04 april 2013, 21:37:02 PM
Det är alltid möjligt, men jag finner det ändå lite märkligt att man inte tog tak för fler blåvagnar även om det bara var internt man planerade för denna utökning.

Å andra sidan, om SL nu släppt en del på kraven för detta, så förstår jag fortfarande inte vitsen med blå bussar överhuvudtaget eller varför SL ens framhärdar?

SL har definitivt kvar inställningen att det ska vara blå bussar på stomlinjerna. Men man har inget vite och man hanterar de här frågorna mer långsiktigt. Men man har alltid varit rätt generösa i samband med trafikutökningar. Just vinter-vår är väl också sämsta tidpunkt för att köra över vagnar för lackering kan man tänka. Men om Arriva kör för länge och för mycket med rött på blått, är det väl troligt att man agerar. Kommer inte ihåg hur det ser ut här, men det kan nog vara så att det fortfarande också finns kvar rapporteringskrav till SL på när man kör med avvikande färg.

Nico

Citat från: Omnilasse skrivet 04 april 2013, 21:58:19 PMMen man har alltid varit rätt generösa i samband med trafikutökningar.

Visserligen, men t.ex. Råsta har man kört i snart åtta månader så frågan är hur lång smekmånaden kan tänkas få bli?

Alfred E. Neuman

Karsten

Citat från: Måns Johannesson skrivet 04 april 2013, 21:19:11 PM
Det är väl tom två färre blåvagnar då ju Keolis 1250 och 1251 inte övertogs men inte heller ersattes av något nytt.

/Måns

Utökningarna på dessa två linjer har inte skett i dimensionerande tid, än, och därför drar det inte mer vagnar än med den trafik som kördes tidigare. 

buskörare

Citat från: Måns Johannesson skrivet 04 april 2013, 21:19:11 PM

/Måns

Stämmer, glömde dom.

igel

Sen är bilden lite talande. Den är tagen på påskafton, då borde vagntillgången vara rätt god även på blå vagnar. Det är faktiskt inte särskilt ovanligt att se röda bussar på helgerna på 670. Det som är mindre vanligt att se är Hollands-Scanior med låga säten och VDL-boggiebussar.

Lars-Håkan_E

Citat från: igel skrivet 05 april 2013, 13:44:00 PM
Sen är bilden lite talande. Den är tagen på påskafton, då borde vagntillgången vara rätt god även på blå vagnar. Det är faktiskt inte särskilt ovanligt att se röda bussar på helgerna på 670. Det som är mindre vanligt att se är Hollands-Scanior med låga säten och VDL-boggiebussar.

Problemet vid helger är att bussar varken städas eller servas förrän kanske dagen innan kommande vardag, därför brukar alla operatörer ha mängder med ej åtgärdade vagnar "borthängda" på lördagar och söndagförmiddagar och ännu längre under dubbelhelger.

Då får man snabbt brist på vissa fordonstyper och det knappast något Arrivafenomen och inte heller något nytt för 2013