Huvudmeny

Kiel's finest

Startat av Mikey, 03 april 2013, 18:08:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Inget besök i Tyskland är klart utan att man har fått ett gäng gamla rejäla tyska kvalitetsvagnar! ;D

KVG #951 - Mercedes O405 kämpar fortfarande på i stora mängder runt om i landet trots att de gick ur produktion för 13 år sedan.

KVG #952

KVG #954 - MAN A11. Detta är rejäla vagnar. Inget skrammel eller tjafs här inte. I synnerhet de äldre A26-orna kan gärna gå och slänga sig i kanalen...

KVG #021 - När O405orna och MAN A11 till slut föll för åldersreglerna och var tvungna att ersättas så höll man en "avskedsresa" för entusiaster. Denna resa gjordes för över ett år sedan, men vagnarna är kvar... :D

KVG #016 och #018. Två identiska vagnar som blivit helt olika tack vare tyskarnas förkärlek till reklam...

KVG #372 - Inte ens leveransen av dessa vagnar gjorde att åldringarna i flottan försvann. I stället var det ett par MAN A20 som fick ge vika...

Bussmicke

Trevligt,  påsklovsresa?
//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikey

Citat från: Bussmicke skrivet 03 april 2013, 18:42:47 PM
Trevligt,  påsklovsresa?
//Bussmicke
www.bussmicke.se

Jo, skulle man väl kunna säga :)

Jacob

En stad med riktiga gamla diggabla bussar! :D

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Mikey

Citat från: Jacob skrivet 03 april 2013, 20:24:18 PM
En stad med riktiga gamla diggabla bussar! :D

//Jacob

Fast bara några stycken... :(

Det aktuella läget för gamla vagnar i Kiel är för tillfället:
2st Mercedes O405 ledvagn (951-952)
8st Mercedes O405 kortvagn (01x-02x)
3st MAN A11, men troligen bara två driftdugliga (953-955)
När dessa vagnar försvinner, vilket de kommer göra när som helst, så kommer staden vara som vilken annan plats som helst. Men än så länge går det att åka i stil! :D

Mikey

Idag kom 954 förbi igen, och denna gång fick jag dörrsidan (någorlunda...)

Bussmicke

Visste du i förväg var de rullade?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikey

Citat från: Bussmicke skrivet 04 april 2013, 20:58:33 PM
Visste du i förväg var de rullade?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Ja, i de flesta fall. A11orna rullar bara på en linje då de vagnarna bemannas av en underentreprenör, och de korta O405orna går också bara på enstaka linjer då de saknar rullstolsramp.

I övrigt är det lite av ett lotteri. Men man har ett så bra system att vagnarna aldrig byter linje, så om man ser något kul när man är ute en förmiddag kan man bara kolla i tidtabellen och räkna ut hur många vändor bussen hinner göra så kan man vara beredd och fånga upp dem på eftermiddagarna. Så gjorde jag med exempelvis #951. Jag åkte den av en slump klockan 10 på morgonen och räknade sedan ut var den skulle vara runt 15 när jag hade tid att fota den.