FBK ska köra stadstrafiken i Karlstad

Startat av Lars, 02 april 2013, 21:56:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ResVille

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 april 2013, 21:53:41 PM
Det beror ju mkt på bussmodell, i flertalet fordon får man enbart in några småpaket och inte ens en ihopfälld barnvagn.

Däck och annat som ofta kördes är bara att glömma.
Det finns givet vis inte lika mycket lastutrymme som i en normalbyggd buss. Men i förhållande till de godsmängder som transporterades var det inga problem. Har själv haft med 4 däck till en liten entrepenadmskin och det hade gått lika många till utan det blivit fullt. De bussar det handlar om i detta fall är Volvo 8500 LE 14,5 meter. Däremot har lastutrymmet krympt något på nyare årsmodeller vart efter mer prylar för avgasrening m.m. tillkommit jämför med modellerna från 2002.

1896

Citat från: Lars skrivet 03 april 2013, 23:01:55 PM
Jo man kan nog tycka att den som haft trafiken från urminnes tider ska fortsätta att trafikera i evinnerlig tid, men vi får acceptera det beslut som våra politiker tagit. Men det går ju att engagera sig politiskt om man vill jobba för det gamla systemet. Jag jobbar ju numera på ett garage som aldrig varit upphandlat men det kommer för även Norge måste genom EES avtalet handla upp trafiken.
Det är mycket som fungerar bättre utan upphandling t. ex. underhåll av bussana som ska vara i toppskick hela avskrivningstiden samt några år till och bussinköpen kan fördelas jämt över tid så att det aldrig blir de stora avskrivningarna i några få år och en massa överblivna fordon vid snabba entreprenadbyten.
Mycket av dessa problem kan dock lösas om anbuden tillåter äldre vagnpark med t. ex medelålder som del av kriterierna som anbuden hitintils i Värmland men detta kanske gynnar den som redan har trafiken.
Sedan kan man fundera på vem som skulle vara den rätta att köra om det politiska systemet med upphandling upphör, många av företagen finns ju längre inte kvar!

Ett annat problem med upphandlingar är att det finns ingen entreprenör som plöjer ner någon känsla i / för trafiken, man kör sin avtals period, sedan bryr man sig inte mer. För att ta Arvid som exempel, så la han ju både själ och hjärta i trafiken.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 05 april 2013, 10:12:53 AM
Ett annat problem med upphandlingar är att det finns ingen entreprenör som plöjer ner någon känsla i / för trafiken, man kör sin avtals period, sedan bryr man sig inte mer. För att ta Arvid som exempel, så la han ju både själ och hjärta i trafiken.

Det finns många små bussbolag vars ägare lägger ned stort engagemang i att köra upphandlad trafik.

Om du vill ha en jämförelse med Arvid Carlsson kan vi ju ta Göran Mellström på Bergkvarabuss i dag.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 05 april 2013, 10:12:53 AM

Tyvärr så var det väl snarare tvärtom på de flesta håll, man hade sina linjer där igen annan kunde komma in och så var det bra med det, service och utveckling av trafiken var okända ord, man körde sina turer på samma tider år ut och år in.
GDG och SJ tillhörde ju betongkolosserna i detta avseende.

1896

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 april 2013, 10:39:52 AM
Tyvärr så var det väl snarare tvärtom på de flesta håll, man hade sina linjer där igen annan kunde komma in och så var det bra med det, service och utveckling av trafiken var okända ord, man körde sina turer på samma tider år ut och år in.
GDG och SJ tillhörde ju betongkolosserna i detta avseende.

Med avtalsperioder bryr sig entreprenörer bara om det huvudmannen tvingar honom att bry sig i under avtalsperioden, det är inte heller ett korrekt synsätt.

I övrigt så finns det linjer som än idag trafikeras på samma sätt och samma tider som GDG gjorde, så det där är nog likvärdigt.

Walter

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 05 april 2013, 11:00:42 AM
Med avtalsperioder bryr sig entreprenörer bara om det huvudmannen tvingar honom att bry sig i under avtalsperioden, det är inte heller ett korrekt synsätt.

I övrigt så finns det linjer som än idag trafikeras på samma sätt och samma tider som GDG gjorde, så det där är nog likvärdigt.

Huvudmännen måste också utveckla sig och sina avtal och förhållande till utförarna, för att utveckling skall kunna ske. Ingen gör något man inte får betalt för, det gäller alla. Tyvärr kan lagen ibland vara hämmande.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 05 april 2013, 11:00:42 AM

Utan avtalsperioder med tillhörande kvalitetskrav och viten som "straff", finns det ju ingen anledning att hålla kvaliteten uppe. Säg adjö till välklädda förare i hela och rena bussar som avgår i tid.
Å andra sidan är jag för att entreprenörerna bör har stor frihet i att planera om trafiken samt att entreprenörer och underentreprenörers firmanamn bör få synas precis lika tydligt som huvudmannens namn.

Upphandlingar kan bli riktigt bra om man gör dem på rätt sätt, och ställer rimliga krav, som det t.ex till slut blev i Uppsala län. Men de kan även misslyckas om huvudmannen gör olika slags misstag, som t.ex i norra delen av Stockholms län.

1896

Man kan fundera över vad vi ska med länsbolag till, om Kommuner och Landsting beställer trafik av huvudmannen, som beställer av entreprenören, måste ju bli en fördyrande process, istället för att Kommun och Landsting beställer direkt av ett bussbolag.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 april 2013, 08:21:28 AM
Man kan fundera över vad vi ska med länsbolag till, om Kommuner och Landsting beställer trafik av huvudmannen, som beställer av entreprenören, måste ju bli en fördyrande process, istället för att Kommun och Landsting beställer direkt av ett bussbolag.

Länsbolagen är ju just landstingens (och i vissa fall kommunernas) organ för att beställa busstrafik. Det är ju där kompetensen finns - eller skall finnas.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 april 2013, 09:15:53 AM
Länsbolagen är ju just landstingens (och i vissa fall kommunernas) organ för att beställa busstrafik. Det är ju där kompetensen finns - eller skall finnas.

Ja, men rent kostnadsmässigt, borde ju bägge systemen vara likvärdiga.

Lars

Citat från: Lars skrivet 03 april 2013, 23:01:55 PM
.......Sedan finns det nog något litet företag som har någon enstaka buss med eget avtal. Ett av dessa är Skillingmarks buss med 1 buss i linjetrafik men detta avtal ska inte handlas upp nu utan jag tror det är först 2018.
Som kuriosa har även Nobina 1 buss placerad i Koppom som heller inte ska upphandlas förrän 2018, dessa avtal är del av den trafik som VTAB körde i egen regi några år efter att Helldins buss köptes upp av VTAB....

Här har jag lite fel jag har nu kollat upp detta och Skillingmarks linjetrafik och Nobinas buss i Koppom ska också handlas upp men båda har skolbussar som handlas upp senare, Skillingmarksbuss har 2 och Nobina 3 st i Charlottenberg

Jacob

Vilket datum sker operatörsbytet? Hittar inget datum

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

torrentjohan

Jag blir förbannad när jag läser om att normalgolv ska sluta trafikera Värmland. Jag tvivlar på att beslutsfattarna kommer lyssna på mig men jag vill i alla fall göra ett försök att engagera allmänheten genom en namnlista mot detta. Någon som vill hjälpa mig formulera eller som har tips? 99% av användarna här inne kan mer än mig på detta område..

Lars

Citat från: Jacob skrivet 24 april 2013, 01:17:49 AM
Vilket datum sker operatörsbytet? Hittar inget datum

//Jacob

Den 1 juli byter Karlstadsbuss entreprenör, läs mer på Karlstadsbuss sida

Igår precenterades bussarna i Karlstad som enligt dem själva ska bli europas modernaste bussar.
Det blir både WiFi, TV med styrd reklam och luftkonditionering i bussarna.
Fast det är låggolv ska det vara bra åkkomfort enligt en förare som provkört bussen, från VF
– Det är en förbättring på varje punkt. Man sitter mycket bättre, stötdämpningen är underbar och den går så tyst att man först tror att man fått fel på öronen, haha. Dessutom är luftkonditioneringen verkligen efterlängtad. Att vara trevlig efter tio timmar i 30-35 gradig värme har inte alltid varit så lätt

Jag har aldrig kört en modern MAN men är det så att MAN har mycket bättre vägegenskaper än vad Volvo har i sina bussar? för en Volvo är i vart fall mycket stötigare än vad en Scania eller Mercedes är.

Läs mer om visningen i NWT och VF

yngrot

Jag har varit i Örebro och åkt med deras MAN och de är ju hemska i fjädring och de hårda stolar de valt där..  Har svårt tro MAN har bättre fjädring nu   men den som lever får väl se..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina