SkåneExpress 6 -> Linje 160

Startat av Peter L, 02 april 2013, 15:02:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter L

Såg idag på en chatt på Sydsvenskan om bussåkande att cirkeln ska slutas... SkåneExpress 6 blir återigen linje 160, nästan 20 år efter bytet till SkåneExpress. Säkert ingen nyhet för den insatte, men jag hittade ingenting på forumet genom att söka (kan möjligtvis ha stått något i samband med att paketet upphandlades för något år sedan). Någon som vet mer? Ska denna linje bli Pendel istället och gäller detta fler expresslinjer?

Kimsan

Stämmer, Nobina tar över och kommer köra den som pendeln med ca 18st Scania Gas, som köpts in.

Bussmicke

Var går denna?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.


Walter

Citat från: Bussmicke skrivet 03 april 2013, 14:30:06 PM
Var går denna?

//Bussmicke
www.bussmicke.se


L160 ska trafikera delen Lund-Sjöbo. Delen Sjöbo Ystad får enligt tidigare. uppgifter ett annat nummer.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Peter L

Citat från: Walter skrivet 03 april 2013, 19:20:16 PM

L160 ska trafikera delen Lund-Sjöbo. Delen Sjöbo Ystad får enligt tidigare. uppgifter ett annat nummer.

Precis som förr i tiden med andra ord. Tack Kimsan för svaret!

Intressant att man byter SkåneExpress mot Pendel sådär, undrar vad resenärerna ska tycka om att byta ut bekväma bussar med turiststandard inklusive toalett till lågentrébussar? Å andra sidan går denna resa relativt snabbt, en timme ska väl kunna överlevas i utbyte mot ännu bättre förbindelser!


Jo

Citat från: Peter L skrivet 03 april 2013, 21:55:20 PM
Precis som förr i tiden med andra ord. Tack Kimsan för svaret!

Intressant att man byter SkåneExpress mot Pendel sådär, undrar vad resenärerna ska tycka om att byta ut bekväma bussar med turiststandard inklusive toalett till lågentrébussar? Å andra sidan går denna resa relativt snabbt, en timme ska väl kunna överlevas i utbyte mot ännu bättre förbindelser!

Om det nu är så många som åker hela vägen så är det nog en försämring många reagerar på. Dessutom får man rimligtvis färre sittplatser. Frågan är om det ens blir någon besparing om man räknar förlorade sittplatser genom att byta ut dessa expressbussar mot gasdrivna bussar som väl egentligen inte är särskilt bra lämpade för trafiken.

Walter

Det är inte många som åker hela sträckan utan tyngdpunkten är Lund-Dalby och sedan vidare till Sjöbo. Och jag tror framförallt Dalbyborna gillar denna förändring. Idag körs ju också insatser och extraturer med icke expressbussar till Dalby.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Peter L

Linje 160 levde ju kvar på sträckan Lund - Dalby ett bra tag efter det att den ersattes på sträckan Lund - Sjöbo (samt förlängdes till Ystad) med SkEx6). Den försvann väl när turtätheten på SkEx6 blev högre = halvtimmestrafik? Dessutom kördes det ofta förstärkningar på sträckan Lund - Veberöd, senare en egen linje 163. De körs väl inte med expressbussar?

Så den "stora" nyheten är att även Sjöbo-borna får åka skumpig lågentrégasbuss om jag förstått rätt. Mycket riktigt är det väl de som reagerar medan övriga (Dalby och Veberöd) bor så pass nära Lund att det nog kvittar, samt att de är vana.

Men för att vara lite positiv så kan väl detta i långa loppet vara positivt. En "uppgradering" från SkåneExpress till Pendel betyder ju en utökning av turtätheten även i framtiden får man anta. Dessutom kan väl en restid på knappt en timme anses högst lämpligt för en Pendellinje (jämför linje 130 mellan Malmö och Lund) medan SkåneExpressen även fortsättningsvis ska fokusera på längre resor mellan länets större orter där tåg saknas.

Walter

Citat från: Peter L skrivet 04 april 2013, 08:14:34 AM
Linje 160 levde ju kvar på sträckan Lund - Dalby ett bra tag efter det att den ersattes på sträckan Lund - Sjöbo (samt förlängdes till Ystad) med SkEx6). Den försvann väl när turtätheten på SkEx6 blev högre = halvtimmestrafik? Dessutom kördes det ofta förstärkningar på sträckan Lund - Veberöd, senare en egen linje 163. De körs väl inte med expressbussar?

Så den "stora" nyheten är att även Sjöbo-borna får åka skumpig lågentrégasbuss om jag förstått rätt. Mycket riktigt är det väl de som reagerar medan övriga (Dalby och Veberöd) bor så pass nära Lund att det nog kvittar, samt att de är vana.

Men för att vara lite positiv så kan väl detta i långa loppet vara positivt. En "uppgradering" från SkåneExpress till Pendel betyder ju en utökning av turtätheten även i framtiden får man anta. Dessutom kan väl en restid på knappt en timme anses högst lämpligt för en Pendellinje (jämför linje 130 mellan Malmö och Lund) medan SkåneExpressen även fortsättningsvis ska fokusera på längre resor mellan länets större orter där tåg saknas.

Ja linje 163 lever kvar, körs med diesel idag. Även där blir det väl gas till hösten.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

vraket

Hette inte den linje 300 en period innan den blev Skåneexpressen 6?

Då när Länstrafiken Malmöhus började med X-bussarna.
Skåneexpressen's ide kom från gamla Kristianstads län har jag för mej.

Walter

Citat från: vraket skrivet 08 april 2013, 16:51:29 PM
Hette inte den linje 300 en period innan den blev Skåneexpressen 6?

Då när Länstrafiken Malmöhus började med X-bussarna.
Skåneexpressen's ide kom från gamla Kristianstads län har jag för mej.

300 var expressvarianten av L100. Finns fortfarande snabbare varianter av linjer som då får en 3a först. L365 t.ex
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

CD

Citat från: Walter skrivet 08 april 2013, 17:33:25 PM
300 var expressvarianten av L100. Finns fortfarande snabbare varianter av linjer som då får en 3a först. L365 t.ex

den hette X300 mellan 95 och 99/00
numret återanvändes  sen 01 och framåt med en annorlunda 100 som gick via Svågertorp.

Bussmicke

Citat från: Walter skrivet 08 april 2013, 17:33:25 PM
300 var expressvarianten av L100. Finns fortfarande snabbare varianter av linjer som då får en 3a först. L365 t.ex
De flesta 3xx var Gymnasielinjer om jag minns rätt

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter L

Det är riktigt, Malmöhus läns expressbussar fick egna nummer innan de integrerades med Kristianstad läns SkåneExpresser, bl.a. fanns X300 (tidigare linje 160, sedermera SkEx6), X315 (senare SkEx5), X400 (senare SkEx2). Även linje 220 (numer Pendel) var tidigare en express, kommer inte ihåg om den hette X200 eller X220.

Hade glömt bort detta, dessa kördes med en speciell X-busslackering och X300 kördes först med ledvagnar (Lb 772-776) och X400 med blandat boggi (Lb 2117, 2118) och ledvagn (Lb 780). X315 tillkom först senare, när alla X-bussar ersatts av vita SkåneExpress-boggibussar, bl.a. Lb 2175-2180, 2183 för Ystad/Lund/Sjöbo. och Hörby 2172-2174. Något/några år senare utgick X-linjenummer och ersattes med SkEx-linjenummer.

Gymnasielinjerna hade nog främst 3xx-linjenummer, men det fanns även andra tursatta linjer, t.ex. 337-341 som utgick från Sjöbo.