Vardag vid en järnvägshållplats i norra Tyskland

Startat av Mikey, 31 mars 2013, 21:26:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Idag tog jag mig ut en liten sväng till hållplatsen "Kiel-Gaarden Süd" som ligger på granrisbanan mellan Kiel och Shöneberg. Stationen är mycket lätt att hitta till. Man tar bara bussen ut till ett industriområde, korsar en huvudväg, går ner på baksidan av en byggmarknad, trixar sig genom ett koloniområde utan skyltning, ut på en grusväg en liten bit och sedan ner på en liten brant stig genom ett tistelsnår för att komma ner till perrongen. Halkar man i den backen åker man ut på rälsen med huvudet före. Lättillgängligt med andra ord. :)

Straxt efter att jag kom dit kom ett av årets tre passagerartåg körandes. Smattrandet mot träden hördes lång väg, så kameran var redo!

Dagen till ära gick tåget med 628-motorvagnar istället för 218-diesellok. Kanske har man lärt sig att dieselloken är lite för stora och beskär lite för mycket av växtligheten runt spåren längre ner på banan ;)

Stationsuppehåll. Den skarpögde ser att perrongen börjar vid vagn två, och slutar straxt därefter. Dagen till ära var inget plogat (självklart) så det blev mycket pulsande i djup snö. Handikappanpassning är ett okänt ord i dessa trakter.

Stationsuppehållet blev mycket längre än planerat då lokföraren behövde ringa och be trafikledare (Eller vad en järnvägs motsvarighet heter) och be dem stänga plankorsningarna och ge grön signal.

Till slut bar det dock iväg. I andra änden av tåget hängde en godsfinka, något elverksliknande och två "passagerar"vagnar från Deutsche Reichsbahn med. Här ser man också stationens väntkur, som är placerad 30m från perrongens slut.

Änden mot perrongen var igenmurad, men baksidan har jag tidigare sett att den är öppen. För att ta sig in där måste man dock gå på spårområdet och forcera en massa taggbuskar. Det kanske börjar bli dags att rusta upp stället lite grann... :)

Tommy E

Intressant och trevligt reportage! Kanske Tysklands motsvarighet till Sjisjka?  ;)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Ted Selander

Citat från: Mikey skrivet 31 mars 2013, 21:26:42 PM
Idag tog jag mig ut en liten sväng till hållplatsen "Kiel-Gaarden Süd" som ligger på granrisbanan mellan Kiel och Shöneberg. Stationen är mycket lätt att hitta till. Man tar bara bussen ut till ett industriområde, korsar en huvudväg, går ner på baksidan av en byggmarknad, trixar sig genom ett koloniområde utan skyltning, ut på en grusväg en liten bit och sedan ner på en liten brant stig genom ett tistelsnår för att komma ner till perrongen. Halkar man i den backen åker man ut på rälsen med huvudet före. Lättillgängligt med andra ord. :)

Straxt efter att jag kom dit kom ett av årets tre passagerartåg körandes. Smattrandet mot träden hördes lång väg, så kameran var redo!

Trevligt! Nyfiken som jag blev på var detta var för slags, fann jag att idag var det påskäggsletartur på banan. Museiverksamhet finns i banans yttre ände, men åtskilliga dagar på året kör man ända till Kiel och rentav ut i vida världen. Länk på tyska: http://www.vvm-museumsbahn.de/ix/ix-start/ix-start.php?id=208

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikey

Citat från: Ted S skrivet 31 mars 2013, 23:40:05 PM
Trevligt! Nyfiken som jag blev på var detta var för slags, fann jag att idag var det påskäggsletartur på banan. Museiverksamhet finns i banans yttre ände, men åtskilliga dagar på året kör man ända till Kiel och rentav ut i vida världen. Länk på tyska: http://www.vvm-museumsbahn.de/ix/ix-start/ix-start.php?id=208

Tack för att du hittade den länken! :D
Det är något nytt man börjar med i år i så fall, för i alla fall de senaste åren har man enbart kört de 3 avgångarna på påskdagen, och inget annat söder om Schönberg. Man kan väl anta att det inte har varit lockande när banan är i så dåligt skick att bussar har gått betydligt snabbare. Man har alltså kört museitåg den yttre biten, sedan haft bussanslutning till Kiel. Det står dock att turerna i sommar enbart kommer köras av DB med moderna Lint-motorvagnar. Så det var ju lite halvt lagom kul då, när snitthastigheten på banan är 25-30km/h...

Citat från: Bussmicke skrivet 01 april 2013, 02:48:16 AM
Bara 3 tåg? 

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Jag var visst felinformerad. Det blir fler tåg i sommar! :)

Bussmicke

Varför bara köra 3 avgångar på Påskdagen av alla dagar hittills?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikey

För att det är en tradition att köra tåg med veteranvagnar just på påsken. Som Ted skrev är det påskäggsletarturer. I övrigt lade man ner all passagerartrafik där 1981 och kör bussar i stället. Men nu verkar det som att det är dags att återuppta en del av den.