Från en svunnen tid del. 5

Startat av Peter Öden, 30 mars 2013, 11:26:30 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Dagens bild är hämtad från Göteborg och visar SJ 0678.

Mvh Peter Ö

Björn Forslund

Alltid trevligt med Larvik. Lite ovanligt med märkning för placeringsort i fronten.

Sven W

Hej

Om vi ska vara lite petiga så var det ju så att bussarna märktes med signaturen för huvudorten i busslinjegruppen. Sedan fanns det ju flera placeringsorter inom gruppen. En Jö-märkt buss kunde ju vara från Jönköping, Värnamo, Tranås...

Hälsningar
Sven

Mats Karlsson

Larvik är aldrig fel!! Känns som om bilden kan vara tagen omkring 1975. På den tiden knallade jag också runt på samma ställe för att leta trevliga bussar och busstyper.

Björn Forslund

Citat från: Sven W skrivet 30 mars 2013, 14:30:46 PM
Hej

Om vi ska vara lite petiga så var det ju så att bussarna märktes med signaturen för huvudorten i busslinjegruppen. Sedan fanns det ju flera placeringsorter inom gruppen. En Jö-märkt buss kunde ju vara från Jönköping, Värnamo, Tranås...

Hälsningar
Sven

Jo, givetvis. Jö var ju administrativt, även om bussen givetvis kunde varit placerad just där.

S Svensson

Kan det vara en söndag cirka kl 13? Veckoslutsbussen mot Oslo ? Kan inte identifiera denna?
Jag har inget minne själv att jag åkt med 678.
Denna gick troligen Göteborg-Borås-Jönköping innan 1258-1260 levererades. Senare sattes Larvikare in på lördagsturen som jag åkt någon gång men aldrig antecknat fordonsnummer.http://jernbane.net/bo/subpage.php?s=3&t=64

Andra norska bussar !
http://jernbane.net/bo/subpage.php?s=3&t=64

m.e.

Og en fin Mercedes fra Østfold Bilruter i bakgrunnen!  :)

Bengt H

Østfold bilruter samtrafikerade veckoslutslinjen Göteborg - Oslo med SJ, så det är mycket troligt att det är söndag och att Mercedesbussen ska till Oslo. SJ hade länge en Larvikare som sin buss på linjen.

SJ 0678 på Peters bild kan också vara inlånad till Värnamo för linjen Värnamo - Göteborg men skyltningen "S J" tyder kanske snarare på en beställningskörning.

Tack Peter för alla fina bilder!

S Svensson

Linjen Värnamo-Göteborg kördes av Halmstad blg fram till 1 juli 1976 om jag minns rätt. 0678 har aldrig vad jag minns gått på denna linje.
Det var en del förändringar med gränser. Dessutom fanns det tidigare en Eksjö blg som delades emellan Växjö och Jönköping. Denna del av Jö skötte sig delvis själva.

Ronald M. Jannesson

Den ser ju faktiskt ganska "risig" ut på bilden... :-\