Lidingöbanan på 90-talet...

Startat av Bussmicke, 29 mars 2013, 18:13:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Tommy E

Trevliga bilder! Jag har faktiskt aldrig åkt med Lidingöbanan, men bilderna får mig att vilja ta en tur. Får se till att göra det innan sommaren. :)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Bussmicke

Då får du skynda på,  vid midsommar är det försent. Sista dagen med A30B/B30B är 20/6 2013. Sedan stängs banan och öppnar med nya vagnar 1 1/2 år senare

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Cyklisten

Tur att jag har hunnit, även på Nockebybanan. De borde behållit någon tur med de gamla vagnar, de kännetecknar banan så att den blir turistmål för flera besökare, inte minst från Polen.

a32

Citat från: Cyklisten skrivet 16 april 2013, 20:17:52 PM
Tur att jag har hunnit, även på Nockebybanan. De borde behållit någon tur med de gamla vagnar, de kännetecknar banan så att den blir turistmål för flera besökare, inte minst från Polen.

Menar du dom ca 500-600 polacker som vi varje dag kör ut på Nockebybanan som ska till sina 3.50 kr i timmen jobb därute?
Har du tur kanske du kan åka A35 på Nockebybanan i sommar.......  ;)

Ronald M. Jannesson

Varför ska banan vara stängd i 1 1/2 år då bara för att byta vagnar?? Eller ska hela banan rustas upp??

Cyklisten

Nja, tänkte mest på olika buss-spårväg-tågfotografer som tycker om banans nuvarande vagnpark, men de du nämnde trivs kanske bättre med nyare fordon ;)

Citat från: a32 skrivet 16 april 2013, 20:52:48 PM
Menar du dom ca 500-600 polacker som vi varje dag kör ut på Nockebybanan som ska till sina 3.50 kr i timmen jobb därute?
Har du tur kanske du kan åka A35 på Nockebybanan i sommar.......  ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 17 april 2013, 20:14:26 PM
Varför ska banan vara stängd i 1 1/2 år då bara för att byta vagnar?? Eller ska hela banan rustas upp??

Ja, det är en rejäl upprustning som skall göras. Länken är några år gammal men beskriver ändå lite vad det handlar om.

http://www.lidingo.se/nyheterstartsida/nyheterstartsida/lidingobananskarustasupp.5.62f2863e12430c4ec3b80007483.html

Alternativet hade varit att lägga ned banan för gott, något som varit på tal vid flera tillfällen.

BSB101

Citat från: Cyklisten skrivet 16 april 2013, 20:17:52 PM

Jag tror nog att de allra flesta dagliga pendelresenärer föredrar moderna bekväma vagnar på alla turer. Kollektivtrafik är ingen museiverksamhet utan ska ta människor snabbt och smidigt mellan start- och målpunkt. Att köra med gamla vagnar lockar knappast över bilister och andra till kollektivtrafiken.