Danielssons Busstrafik AB, Uppland

Startat av Peter Öden, 29 mars 2013, 10:47:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Vilka bussar kör bolaget med i sin trafik för UL ?

Mvh Peter Ö

Ersa

#1
Egna:
CPB855, Vilma, (7301), Volvo B7R Vidre -11
CPB823, Vera, (7302),  Volvo B7R Vidre -11
DLE417, Ylva, (7303), Scania LK400 Lahti OmniExpress -12
DPX061, Åse, Scania K310UB Vest -07
DPW873, Ärna, Scania K310UB Vest -07
RRR976, Åsali, Scania K310UB, Vest -07

Nobinas:
7577, BOS407, Volvo B9RLE 8900 -12
7578, CLS146, Volvo B9RLE 8900 -12

Peter Öden

Hej !

Tack Ersa för uppgifterna !

Mvh Peter Ö

Marc

Du glömde Åsali! Tyvärr har jag inte nummer på henne där jag befinner mig!

Jo

Citat från: Marc skrivet 29 mars 2013, 13:08:10 PM
Du glömde Åsali! Tyvärr har jag inte nummer på henne där jag befinner mig!

Å andra sida är Denielssons hemsida komplett med information om deras fordon.

http://www.danielssonsbuss.se/asali.html

Åsali

Scania-Vabis  K 310 Ub6x2 Vest
Regnr: RRR 976
Årsmodell: 2007
Mått:  L: 14,75 m, B: 2,55 m H: 3,4
52 st. bältade sittplatser
38 st. Ståplatser
2 blads utgångsdörr bak
Rullstolsramp i bakdörr
Alcolås
Miljöklass: EURO IV

Lars-Håkan_E

Kör man någon egen trafik eller är det enbart på Nobinas avtal?

Och hur länge är -07:or med Euro 4 godkända i Uppland?

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 29 mars 2013, 13:32:52 PM
Kör man någon egen trafik eller är det enbart på Nobinas avtal?

All UL-trafik som Danielssons, Sködhs och Edlunds kör är under Nobinas avtal.

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 29 mars 2013, 13:32:52 PM
Och hur länge är -07:or med Euro 4 godkända i Uppland?

Jag vet inte hur UL-avtalet ser ut, men hur som helt är det väl slutkört den 31 december 2015 pga miljözonen? Omlackering till rött därefter vore en idé. I Trafikområde Norrtälje skulle de kunna få rulla vidare fram till 31 december 2023 om jag tolkat de två helt olika huvudmännens krav rätt.

Lars-Håkan_E

Det är ju inga problem att konvertera dessa till Euro 5 och tillåtna i miljözonen, annars hade man ju knappast köpt dessa får att köra i drygt 2 år.

Ålderskravet i avtalet gör väl istället att dem inte klarar att gå avtalstiden ut p.ga UL:s krav?

Ersa

Jag vet inte vad maxåldern är i UL:s avtal. Flera gånger har frågan ställts i detta forum, men inget svar dyker upp,

Jacob

Citat från: Peter Öden skrivet 29 mars 2013, 10:47:28 AM
Hej !

Vilka bussar kör bolaget med i sin trafik för UL ?

Mvh Peter Ö

Jag lade ut bilder på samtliga Danielssons UL-bussar ganska nyligen..

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=57946.0

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

bisquit

Nu är det väl så att dessa, Vestar. Har fått en redig renovering av Vidre. Så att dem nästan är i nyskick. Så nog lär dem kunna rulla många år till. Å dem har säkert konverterat motorn också. Finns ju ingen vettig person som inhandlar bussar för en tid på bara ngt år. Som kostar en rejäl hacka.

mrshadow

Man kanske "exporterar" bussarna till hemtrakterna och låter dem bli svart/vita med röd fartrand.. Eller kanske helblå  ;D

Walter

Citat från: bisquit skrivet 30 mars 2013, 08:33:15 AM
Nu är det väl så att dessa, Vestar. Har fått en redig renovering av Vidre. Så att dem nästan är i nyskick. Så nog lär dem kunna rulla många år till. Å dem har säkert konverterat motorn också. Finns ju ingen vettig person som inhandlar bussar för en tid på bara ngt år. Som kostar en rejäl hacka.


Om motorn konverterats innan inregistrering borde de ju framgå av registreringsbeviset som nu enligt ovan anger Euro 4.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Niclas Rosenius

Citat från: bisquit skrivet 30 mars 2013, 08:33:15 AM
Nu är det väl så att dessa, Vestar. Har fått en redig renovering av Vidre. Så att dem nästan är i nyskick. Så nog lär dem kunna rulla många år till. Å dem har säkert konverterat motorn också. Finns ju ingen vettig person som inhandlar bussar för en tid på bara ngt år. Som kostar en rejäl hacka.

  Det finns konverteringssatser till Euro 4-motorer men inga godkända för att klara så att dom klassas som Euro 5.

  //Niclas

Lars-Håkan_E

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 23 april 2013, 13:17:09 PM
  Det finns konverteringssatser till Euro 4-motorer men inga godkända för att klara så att dom klassas som Euro 5.

  //Niclas

Gotlandsbuss åkare har dock ett par gamlingar som är konverterade och idag uppfyller Euro 5 kraven