Den första "klassiska Hägglundaren"

Startat av bilomnibussen, 27 mars 2013, 21:36:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

I dag fick jag en kopia av en broschyr som gavs ut av Hägglunds vid introduktionen av karosseriet Special - Standard 1, den fina och mycket välkända kaross med ribbgrill och "flygplansvindruteparti" som började tillverkas 1950. Bussen i broschyren är en Scania-Vabis 2B21 1950 tillhörig Erik Larsson i Nora stad. T 450, chassinr 91322, besiktigad i Ö-vik 20 mars 1950 och registrerad 3 april 1950. Kan det vara den första som byggdes i det nya utförandet? Någon som har koll på Hägglundarna?
Mvh Jan G

Mats Karlsson

Jag har kollat lite olika skrifter jag har om Hägglunds, men har tyvärr inte hittat något om när denna kaross kom och vem som fick första exemplaret. Vore intressant om någon vet detta.

LYR

Jag skulle uppskatta om ett foto eller illustration kunde visas ur broschyren på dennna Hägglundare, så man kan bilda sig en uppfattning om utseendet - helt ok om det så bara är i enkelt utförande i svart-vitt.
/LYR

Björn Forslund

Var det inte bara en ny grill som kom? Hägglunds byggde väl i stål/trä redan innan, t ex Wasa 001 som Magnus Knutsson har.

bilomnibussen

Jag kan inte lägga ut bilden eftersom jag inte "äger" den. Det som var nytt i utförandet vet nog de flesta ganska väl, motorlucka med stor grill försedd med stora kromade ribbor, annorlunda vindrutearrangemang med de där rundade främre sidorutorna, rundade hörn på alla sidorutor och från början tvådelad bakruta med rundade hörn. Strålkastare infattade i plåtpottor samt även bakljusen infattade i extra plåtpottor. Förmodligen var också inredningen ny med bättre stolar med det speciella "långrandiga" eller vad man ska säja, tyget. Vidare hammarlackade inre karossidor och plåten över vindrutorna, troligen också ny innerbelysning. Från 1951 ändrades bakrutan till att bli tredelad i åtminstone tre olika utföranden. Från 1953 var samtliga rutor i frontdelen rundade och omgivna av kromad eller olackerad plåt, listerna på sidorna ändrades och med tiden kom enklare infattning av strålkastarna fram.
Mvh Jan G