Vetlanda idag [Bild]

Startat av Bernt Talbrant, 27 mars 2013, 20:41:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

En bild från Vetlanda vid 14-tiden idag. BK Buss XFM 948 ska gå på skolbusslinje 150 medan Hjälmåkra Buss BMU991 och ATJ716 ska gå på linjerna 341 resp 342 mot Sävsjö.


Bussmupp

De bakre bussarna ser lite "lömska" ut när man tänker efter.

Björn Lövdahl

XFM 948, har inte KarlssonBuss haft den i Skånelack innan?
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Bernt Talbrant

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 27 mars 2013, 23:06:25 PM
XFM 948, har inte KarlssonBuss haft den i Skånelack innan?

Nej, men väl XFM 938, XFM 942 och XFM 943.  :) Denna har tillhört BK Buss sedan tidigare, nedan en bild på bussen tagen i Vetlanda den 2 februari 2010, d v s när man ännu körde linjetrafik åt JLT.


1896

Du får väldigt gärna lägga ut fler bilder från Småländska Höglandet Bernt. Uppskattas enormt mycket.  :)

S Svensson

Bara en fråga om tätortsbuss i Vetlanda. Troligen skall en sådan köraa av Lysekils Buss AB. Hade Du foto på någon sådan ?

S Svensson

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 27 mars 2013, 23:06:25 PM
XFM 948, har inte KarlssonBuss haft den i Skånelack innan?

Du menar nog inte Karlsson Buss ?  utan BK Buss AB ???

Karlssonbuss =Sievert Karlsson Vaggeryd
BK Buss =Ulf Carlsson Vetlanda
BK kan också betyda Bröderna Karlsson, Henån
Det är mycket att hålla reda på !


Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 28 mars 2013, 21:14:17 PM
Du menar nog inte Karlsson Buss ?  utan BK Buss AB ???

Karlssonbuss =Sievert Karlsson Vaggeryd
BK Buss =Ulf Carlsson Vetlanda
BK kan också betyda Bröderna Karlsson, Henån
Det är mycket att hålla reda på !

Det är ju redan utrett att XFM948 tillhör BK Buss, numera Skånebuss. Tidigare gick den i Vetlanda men nu alltså i Malmö.

Karlssonbuss i Vaggeryd tog över Isakssons Buss i Glimåkra. Bussarna gick i nordvästra Skåne märkta Karlsson Isaksson men var registrerade på Karlssonbuss i Vaggeryd. Som nämnts har också Karlsson Isaksson tre likadana Setra  i Skåne-färger.

BK Buss står för övrigt för Bror Karlsson Buss (i Mariannelund). Ulf Carlsson är son till Bror Karlsson (trots olika stavning av efternamnet). BK Buss ägs av Karlssongruppen, där Ulf Carlsson tidigare var en av ägarna och vd. Han är inte längre vd men om han fortfarande är delägare vet jag inte.

För att ytterligare komplicera det så står BK också för Bandyklubben i Vetlanda. Ännu mer komplicerat blir det när de företag som ingår eller ingick i BK-gruppen (BK Buss, BK Tåg, BK Frakt) hämtade många i respektive företagsledning just från funktionärer och spelare bandyklubben. BK Tågs förste vd Tord Hult var således ordförande i bandyklubben och BK Buss vd i början av 1990-talet var framgångsrik spelare i klubben.

Som sagt: de tär mycket att hålla reda på om man nu skall hålla reda på allt.  :)




Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 28 mars 2013, 17:18:50 PM
Du får väldigt gärna lägga ut fler bilder från Småländska Höglandet Bernt. Uppskattas enormt mycket.  :)

Jag har ju gjort det tidigare, men nu har jag inte varit så mycket i dessa trakter förrän de båda sista veckorna p g a sjukskrivning. Förhoppningsvis kan det bli fler bilder framöver om allt går som det ska.

Bernt Talbrant

Citat från: S Svensson skrivet 28 mars 2013, 21:07:46 PM
Bara en fråga om tätortsbuss i Vetlanda. Troligen skall en sådan köraa av Lysekils Buss AB. Hade Du foto på någon sådan ?

Jag trodde jag hade lagt ut bild på någon stadsbusstur på linje 81 eller 82 i Vetlanda men hittar ingen nu. Det är i varje fall mycket riktigt Lysekils Busstrafik som kör dessa turer, oftast med en Volvo 8700LE.

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 mars 2013, 22:30:45 PM
Det är ju redan utrett att XFM948 tillhör BK Buss, numera Skånebuss. Tidigare gick den i Vetlanda men nu alltså i Malmö.


Bussen på min bild, XFM 948, tillhör BK Buss och används i skolbusstrafiken i Vetlanda kommun. Man sköter denna sedan augusti 2012 med 9 bussar enligt företagets egen hemsida. Varför skulle den förresten vara i Vetlanda om den går i Malmö?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 29 mars 2013, 00:13:07 AM
Bussen på min bild, XFM 948, tillhör BK Buss och används i skolbusstrafiken i Vetlanda kommun. Man sköter denna sedan augusti 2012 med 9 bussar enligt företagets egen hemsida. Varför skulle den förresten vara i Vetlanda om den går i Malmö?

Den var registrerad på Skånebuss i mindre än ett år. Den har nu flyttats tillbaka till Vetlanda, vilket jag naturligtvis borde ha sett på bilden men jag snöade in på inlägget med buss i JLT-lack. Jag vet inte om bussen hann bli Skåne-lackad.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 mars 2013, 07:55:21 AM
Den var registrerad på Skånebuss i mindre än ett år. Den har nu flyttats tillbaka till Vetlanda, vilket jag naturligtvis borde ha sett på bilden men jag snöade in på inlägget med buss i JLT-lack. Jag vet inte om bussen hann bli Skåne-lackad.

Jag tror nog att den bara blivit avstripad den gul-röda JLT-dekoren.