Nu säljs Veolia Transport i Sverige och Finland

Startat av Knallhatt, 27 mars 2013, 12:36:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Knallhatt

"Nu bjuds Veolia Transport i Sverige och Finland ut till försäljning. Målet är att en affär ska vara klar under det fjärde kvartalet i år."

http://www.bussmagasinet.se/2013/03/nu-saljs-veolia-transport-i-sverige-och-finland/

yngrot

Ska bli intressant att  se vem som lägger upp mest pengar för detta .. Men på ett sätt är det ju bedrövligt  för om något av de statliga utlandsägda tar över  så  blir det ju inte precis mer konkurrens ..   Dessutom undrar jag lite stillsamt vad alla som hade stor motstånd mot kommunala bolag säger nu??  Inte gynnar det nån att pengar försvinner ut ut landet ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Ja, visst är det intressant att upphandlingsförfarandet på 20 år lett till att stora multinationella giganter tagit över trafiken (via uppköp av bolag eller vunna upphandlingar) från svenskägda företag av olika storlekar.
Men i mångt och mycket ligger ju detta ansvar på trafikhuvudmännen/kollektivtrafikmyndigheternas eget ansvar, hur de lägger upp trafiken, och vilka företag de väljer. Önskar man stordrift i stora områden och tar det billigaste anbudet ser man ju effektivt till att blockera för alla mindre och medelstora svenska företag, och begränsar tillgången till enbart de största multinationella företagen.

Frågan är vem som vill ta över hela Veolia Transport Sverige AB, med buss-, spårvagns- och tågtrafik inkl varumärket Linjebuss samt dotterföretag (då allt ju skulle säljas i ett enda stycke), med dagens avtal och en förlustredovisning varje år. Man får väl lov att anta att även PTG med Flygbussarna ingår i försäljningen.

Cero

Ja det är fascinerande hur vi svenskar glatt säljer ut alla våra tillgångar. Framför allt kommunerna har väl stått i första ledet här, men även inom näringslivet är det större fokus på att stycka och sälja än att köpa och förvalta. Snabba pengar gäller. Att långsiktigt driva företag med framgång och lönsamhet såsom bl.a. Investor gjorde förr och sådana som Kinnevik, Kamprad (dock från utlandet), familjen Persson plus ett fåtal andra är snart helt unikt i Sverige. Det kräver ju arbete, kompetens och uthållighet och det förefaller vara en stor bristvara i Sverige.

Arla lyckades ju till och med göra någon slags uppköp i Danmark som ledde till att hela rasket blev danskt, med åtföljande plan för snabb avveckling av den svenska tillverkningen. Och för att inte tala kom kommunerna, med Stockholm i spetsen, som praktiskt taget gett bort infrastruktur i form av elnät till hugade, vanligtvis utländska, spekulanter. Det påstås att Stockholms elnät var värderat till någonstans runt 75 miljarder kronor, men att Fortum, med i stort sett samtliga partiers godtycke, fick köpa hela rasket för runt 20. Bra affär där. Näst på tur är väl vatten och avlopp och då börjar det nog bli läskigt på allvar.

Har vi längre kompetens att driva något själva i det här landet och vad händer om det blir krig? Kan vi vara självförsörjande eller är det bara att stänga ner då?

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 27 mars 2013, 16:35:48 PM
Ska bli intressant att  se vem som lägger upp mest pengar för detta .. Men på ett sätt är det ju bedrövligt  för om något av de statliga utlandsägda tar över  så  blir det ju inte precis mer konkurrens ..   Dessutom undrar jag lite stillsamt vad alla som hade stor motstånd mot kommunala bolag säger nu??  Inte gynnar det nån att pengar försvinner ut ut landet ..

Det beror ju på. Bland tänkbara spekulanter finns ju av franska statsbanorna ägda RATP (som kör bland annat metron i Paris) och av nederländska  statsjärnvägarna ägda Abellio. 

Arriva är ju intresserade av att köpa Transdevs (som det heter från denna veckan) verksamhet i östra Europa och kanske också vill köpa den i Sverige (som om de inte redan hade nog med bekymmer). Men frånsett detta: vilket av de befintliga bussbolagen skulle vara intresserade av att köpa Veolia Transport Sveriges verksamhet som förutom buss också innefattar spårvagn (Norrköping), båt (Göteborgs södra skärgård) och tåg. Förutom upphandlad trafik ingår för tåg och buss även egentrafik, inte minst genom ägandet av People Travel Group.

Abellio har också visat intresse för att köpa Nobina så kanske vi får in dem den här vägen i stället. Hur det sedan framöver påverkar ägandet av Nobina törs jag inte spekulera om.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

PTG och därmed Flygbussarna kommer att finna köpare så den delen kommer man säkerligen att sälja först av alla, här finns det 3-4 starka intressenter.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 27 mars 2013, 19:11:42 PM
PTG och därmed Flygbussarna kommer att finna köpare så den delen kommer man säkerligen att sälja först av alla, här finns det 3-4 starka intressenter.

Förvisso men man har ju deklarerat att man vill sälja ut all verksamhet inklusive dotterbolag samlat.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Nämns ju inget om Taxi verksamheten i Gästrikland, men den lär väl ingå den med antar jag.

Lars

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 mars 2013, 18:53:50 PM
Det beror ju på. Bland tänkbara spekulanter finns ju av franska statsbanorna ägda RATP (som kör bland annat metron i Paris) och av nederländska  statsjärnvägarna ägda Abellio. 

Arriva är ju intresserade av att köpa Transdevs (som det heter från denna veckan) verksamhet i östra Europa och kanske också vill köpa den i Sverige (som om de inte redan hade nog med bekymmer). Men frånsett detta: vilket av de befintliga bussbolagen skulle vara intresserade av att köpa Veolia Transport Sveriges verksamhet som förutom buss också innefattar spårvagn (Norrköping), båt (Göteborgs södra skärgård) och tåg. Förutom upphandlad trafik ingår för tåg och buss även egentrafik, inte minst genom ägandet av People Travel Group.

Abellio har också visat intresse för att köpa Nobina så kanske vi får in dem den här vägen i stället. Hur det sedan framöver påverkar ägandet av Nobina törs jag inte spekulera om.

Detta såg intressant ut och nu funderar man ju på vad Abellio har i kikaren, för de har redan en svensk sida på sin sajt http://www.abellio.com/se/hem.html
Detta är storartat då många svenska företag inte klarar av att ha en sida på svenska!

På Alla bolag ser jag att de redan har 2 registrerade företag Abellio Sweden AB registrerat 2010 och Abellio Öresund AB registrerat 2013

Att de har tänkt sig in i Skandinavien och slåss är helt klart men om de ska köpa företag eller bara lägga anbud återstår att se.
Även i Danmark verkar det som att de redan är på gång att etablera sig.

Ersa

sa0azs

Någon hugad spekulant får väl köpa hela bolaget, för att sedan stycka det och lägga ner de delar som inte går bra. Det är ju så det brukar gå till.

Den enda som gjort tvärtom, avyttrat det som går bra och försökt (och ofta lyckats) få det dåliga att börja bära sig, var väl Jan Stenbeck. Han var å andra sidan ganska unik.

Citat från: Cero skrivet 27 mars 2013, 17:30:53 PM
Har vi längre kompetens att driva något själva i det här landet och vad händer om det blir krig? Kan vi vara självförsörjande eller är det bara att stänga ner då?
Det blir inget krig, det har Riksdagen sett till genom att lägga ner Krigsmakten. Således kan det per definition inte bli något krig.
Vi kan däremot bli invaderade, men något krig i samband med det blir det som sagt inte.