Postdiligens 6627

Startat av Mats Karlsson, 26 mars 2013, 21:02:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Lyckselse busstation bjöd på rejäla doningar sommaren 1980. Kjellbergs-kaross (nr 1100 år 1968), ASJ Freuhauf trailer och Scania-Vabis B7663 som dragare.

Ersa

Härligt! Vore kul om vi hade haft moderna ekipage av denna modell idag.

Mats Karlsson

Citat från: Ersa skrivet 27 mars 2013, 05:45:30 AM
Härligt! Vore kul om vi hade haft moderna ekipage av denna modell idag.
De bussregistrerade exipage som Jales anskaffade i slutet av 90-talet med Scania T-dragare kan väl sägas vara en modernare variant av de gamla postdiligenserna?

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 27 mars 2013, 07:31:02 AM
De bussregistrerade exipage som Jales anskaffade i slutet av 90-talet med Scania T-dragare kan väl sägas vara en modernare variant av de gamla postdiligenserna?

Fast den moderna varianten var väl enkom för att få köra med högre hastighet som bussreggad. Åkte passagerare någonsin med dessa ekipage? Var turerna utannonserade allmänt?
Än finns det några fd postdiligenser med semitrailer kvar. En sådan borde göras iordning.

Mats Karlsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 27 mars 2013, 09:51:10 AM

Fast den moderna varianten var väl enkom för att få köra med högre hastighet som bussreggad. Åkte passagerare någonsin med dessa ekipage? Var turerna utannonserade allmänt?
Nej, det var inga annonserade turer för resenärer, men konstruktionen som sådan skulle ha kunnat rulla i Norrland som en modernare variant av postdiligensen på bilden, såvida Posten hade fortsatt sin trafik i Norrland utan länstrafikbolagesn inblandningar.

Ersa

Det jag menade var att jag skulle uppskatta moderna fordonskombinationer av detta slag, fast i dagens upphandlade linjetrafik inkl dagens Bussgods. :)

Mats Karlsson

Citat från: Ersa skrivet 27 mars 2013, 12:01:47 PM
Det jag menade var att jag skulle uppskatta moderna fordonskombinationer av detta slag, fast i dagens upphandlade linjetrafik inkl dagens Bussgods. :)
Det lär inte bli lätt att övertyga upphandlarna om detta. Men vi skulle ju kunna bygga ett ekipage på ett Scania F400-chassi och visa upp! Hårdvara övertyger mer än skisser och idéer.

Björn Forslund

Vad vore isåfall skillnaden mot dagens typ av godskombibussar med bakgavellyft? En semitrailer hade iofs fördelen att den kan lastas utan att dragfordonet behöver stå under tiden. Fast det skulle nog fungera med en buss med lastväxlare istf fast påbyggnad.

groenis

Det har funnits ett ekipage som gick för bilspedition,den började sitt liv som flyttbuss med mittmotor och efter ett besök i diket räddades ramen och framdelen därefter fick den laxåfästen för att fungera som lastväxlare.

Tanken var att sätta in säten men det övergavs och blev istället den största sovhytten i Sverige,tror att man har visat en bild på den här i forumet.

/Lennart