Stockholms tunnelbana 1997

Startat av Bussmicke, 24 mars 2013, 14:40:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Tommy E

Trevligt att se! 1997 var jag fyra år, och jag minns att man ibland fick se och åka med gröna vagnar. När jag var liten trodde jag ett tag att de gröna vagnarna gick på gröna linjen, och de blå vagnarna på blå linjen. Därför ville jag gärna även ta mig till röda linjen för att se de röda vagnarna som borde gå där. ;)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Nico

Citat från: Tommy E skrivet 24 mars 2013, 14:57:59 PM...att de gröna vagnarna gick på gröna linjen, och de blå vagnarna på blå linjen...

Kan mycket väl vara så att jag minns fel (någon vänlig själ får då gärna korrigera), men jag har för mig att det ovan var lite av tänket från början när Sigvard Bernadotte designade utseendet på de första blå vagnarna. Att det sedan sk-t sig är en annan femma, men detta med att hålla på med olikfärgade fordon på så vis är liksom gjort för att det ska gå åt h-e... kolla bara på SJ och hur deras Uppsalapendel ser ut.   ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Cero

Citat från: Nico skrivet 24 mars 2013, 15:34:16 PM
Kan mycket väl vara så att jag minns fel (någon vänlig själ får då gärna korrigera), men jag har för mig att det ovan var lite av tänket från början när Sigvard Bernadotte designade utseendet på de första blå vagnarna. Att det sedan sk-t sig är en annan femma, men detta med att hålla på med olikfärgade fordon på så vis är liksom gjort för att det ska gå åt h-e... kolla bara på SJ och hur deras Uppsalapendel ser ut.   ;)

Har samma minne som du, något som dock inte på något sätt garanterar korrektheten. ;D

Noterar för övrigt den trevliga C4:an till höger om C2:an. Finåka på Gröna Linjen den här dagen med andra ord.

Omnilasse

Citat från: Nico skrivet 24 mars 2013, 15:34:16 PM

Tror faktiskt (av det jag hört) att det snarare var tvärtom. Man var väl helt enkelt trött på den gröna färgen och ville ha någonting nytt. Vid denna tidpunkt hade man inte några färger på de olika tunnelbanesystemen. Detta ska alltså ha kommit till efter valet att de nya vagnarna skulle bli blå.
Betänk att man valt en blå färg även för de nya pendeltågen några år tidigare. Men genom att man valde blå färg för de nya tågen till bana 3, blev det å andra sidan förstås rätt naturligt att välja grönt för det första tunnelbanesystemet och blått för det tredje, när man därefter ville förnya (tydliggöra) tunnelbanekartan.   

Max W

Citat från: Omnilasse skrivet 25 mars 2013, 08:20:42 AM
Tror faktiskt (av det jag hört) att det snarare var tvärtom. Man var väl helt enkelt trött på den gröna färgen och ville ha någonting nytt. Vid denna tidpunkt hade man inte några färger på de olika tunnelbanesystemen. Detta ska alltså ha kommit till efter valet att de nya vagnarna skulle bli blå.
Betänk att man valt en blå färg även för de nya pendeltågen några år tidigare. Men genom att man valde blå färg för de nya tågen till bana 3, blev det å andra sidan förstås rätt naturligt att välja grönt för det första tunnelbanesystemet och blått för det tredje, när man därefter ville förnya (tydliggöra) tunnelbanekartan.   
Att man valde blå färg till de nya vagnar som beställdes för "Järvabanan" eller "Bana 3" som man sade var nog att den blå färgen representerade "Spårbundna" transportmedel. Precis som "Blåbusslinjerna" numera går på sträckor SL egentligen tänkt för spårvagnslinjer.Det var om jag inte minns fel hur som helst en ingenjör på Utredningsavdelningen som föreslog att man skulle ge de olika bansystemen färgnamn för att förtydliga infon till passagerarna. Istället för Farstabanan, Hässelbybanan och annat som diskuterades. Valet av färg på vagnarna har inget med politisk färg eller valutgång att göra

Citat från: Tommy E skrivet 24 mars 2013, 14:57:59 PM
Trevligt att se! 1997 var jag fyra år, och jag minns att man ibland fick se och åka med gröna vagnar. När jag var liten trodde jag ett tag att de gröna vagnarna gick på gröna linjen, och de blå vagnarna på blå linjen. Därför ville jag gärna även ta mig till röda linjen för att se de röda vagnarna som borde gå där. ;)
I Oslo var vagnarna typ C2 röda i vart fall på 1970-talet då jag och min fru åkte till "Brynsengs statjon".
7Max

Björn Forslund

Tanken var väl att införa en ny design i samband med Järvabanan.
Men sen blev det spretigt när blå vagnar började dyka upp på Röda Linjen, och även blå C4 dök upp efter revision.
Det började klagas från estetiska kretsar över att det var fult med tåg i blandat blått o grönt, så man fick börja sortera vagnarna för att få ihop homogena heltåg.
Inte blev det bättre av att de Kalmar- renoverade C2/C3 blev lackade i blått. Ganska snart gick de ut order om att de skulle lackas i grönt igen, så var ju de omkorgade C12-C13 målade. Tror man bestämde att alla vagnar med gammal kontaktorteknik skulle vara gröna.