Från en svunnen tid del. 4

Startat av Peter Öden, 24 mars 2013, 09:38:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden



Hej !

En 70-talsbild från Malmö på SJ 1018, notera den gula taxisaaben till höger !

Mvh Peter Ö

Mats Karlsson

Detta var den första Ikarus-konstruktionen som kom till Sverige. Det var tunga karosser som rostade rejält. Det lägre insköpspriset åts snart upp av ökad bränlseförbrukning, dyrare underhåll och kortare livslängd. Skall man prata om rostburkar så var dessa sådana.

K R

Citat från: Peter Öden skrivet 24 mars 2013, 09:38:03 AM
... notera den gula taxisaaben till höger !

Hej!

Notera även Volvo 240:n bakom i den ljusblå kulören som endast fanns på den första årsmodellen (1975).

mvh K R

Björn Forslund

Citat från: K R skrivet 24 mars 2013, 10:10:47 AM
Hej!

Notera även Volvo 240:n bakom i den ljusblå kulören som endast fanns på den första årsmodellen (1975).

mvh K R

Kan det vara Volvo- ägaren som skymtar? Färgmatchad kavaj minsann. :)
Ikarus bussar av den modell som bilden visar var iaf  designmässigt lyckade för att komma från en öststat.

Esbjörn

Citat från: K R skrivet 24 mars 2013, 10:10:47 AM
Hej!

Notera även Volvo 240:n bakom i den ljusblå kulören som endast fanns på den första årsmodellen (1975).

mvh K R

Läcker typisk 70-talsfärg som fanns även på Volvo 140-serien 1972 och 1974. Dock inte 1973 av någon anledning.

j-a

Här har jag en bild på Sj 1018 på Idrefjäll vintern 1974,med GDG förare från Malung bakom ratten,bussen som står bakom är Sj 1017 även den kördes av GDG förare från Malung

:) :)

SJ Buss


Ronald M. Jannesson

En undran; var det så att Ikarus senare blev Wiima karosser via uppköpande eller hur var det för karosserna på denna tid var ganska lika varandra. ???

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 25 mars 2013, 21:19:39 PM
En undran; var det så att Ikarus senare blev Wiima karosser via uppköpande eller hur var det för karosserna på denna tid var ganska lika varandra. ???

Nej, Ikarus var en stor ungersk karosstillverkare och hade inget med finska Wiima att göra. Eventuella likheter är antingen ren slump eller också efterapade ungrarna de finska karosserna.

Ikarus finns kvar i dag som IKARUSBUS och är delägt av Irisbus.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Innan östblockets fall var Ikarus världens största busstillverkare med "fasta" kunder i alla kommunistiska stater. När planekonomin rasade försvann kunderna och det som återstår av Ikarus idag är litet jämfört med glansdagarna.

1896

Citat från: j-a skrivet 25 mars 2013, 19:39:30 PM
Här har jag en bild på Sj 1018 på Idrefjäll vintern 1974,med GDG förare från Malung bakom ratten,bussen som står bakom är Sj 1017 även den kördes av GDG förare från Malung

:) :)

Vaddan detta ? Inlånade bussar eller inlånade förare ?  ???

j-a


Vaddan detta ? Inlånade bussar eller inlånade förare ?  ??

Ja bussarna kom upp lastade med fjällturister från Lund,Sj förarna klev av i Malung och åkte tåg hem till Skåne,medans GDG förarna åkte upp til Idrefjäll och lämnade resenärerna och tommade tebaks till Malung.Sedan omvänd ordning helgen efter ,då bussarna lämnades över i Malung igen lastade och klara till Sj förarna.Bussarna fanns tillgängliga i Malung under en vecka och användes en del då både till linjetrafiken och beställning :)

1896

Citat från: j-a skrivet 26 mars 2013, 18:01:08 PM
Vaddan detta ? Inlånade bussar eller inlånade förare ?  ??

Ja bussarna kom upp lastade med fjällturister från Lund,Sj förarna klev av i Malung och åkte tåg hem till Skåne,medans GDG förarna åkte upp til Idrefjäll och lämnade resenärerna och tommade tebaks till Malung.Sedan omvänd ordning helgen efter ,då bussarna lämnades över i Malung igen lastade och klara till Sj förarna.Bussarna fanns tillgängliga i Malung under en vecka och användes en del då både till linjetrafiken och beställning :)

Kul, så det var en engångsföreteelse ?  ???

j-a

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 27 mars 2013, 17:59:20 PM
Kul, så det var en engångsföreteelse ?  ???
Nja just dessa bussar var upp 2 år efter varandra,sådana körningar var ganska vanliga för Malung/Vansbro garagen under vinterperioden,var många bussar som kom upp från södra sverige och stannade en vecka och förarna fick avlösning och fick åka hem,även körningar till Härjedalsfjällen förekom,dessa kördes oftast av vansbroförare :) :)