Huvudmeny

GS 963.....

Startat av Kent Skoog, 23 mars 2013, 17:58:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kent Skoog

.....i väntan på leverans.


Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.


Ronald M. Jannesson

snygg buss i snygg lack...

Erling.L

En buss som snart blir arbetslös
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Fredde

Citat från: Erling.L skrivet 24 mars 2013, 21:10:02 PM
En buss som snart blir arbetslös

För en oinsatt: Hur kommer det sig? Så gammal är den väl ändå inte...?

Erling.L

Citat från: Fredde skrivet 24 mars 2013, 22:37:01 PM
För en oinsatt: Hur kommer det sig? Så gammal är den väl ändå inte...?

GS har förlorat en massa trafik o har bara kvar 52 bussar efter 15/6 om inte Västrafik beställer order bussar igen vill säga och är bara 300,800 serierna som blir kvar
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Fredde

Citat från: Erling.L skrivet 24 mars 2013, 22:46:03 PM
GS har förlorat en massa trafik o har bara kvar 52 bussar efter 15/6 om inte Västrafik beställer order bussar igen vill säga och är bara 300,800 serierna som blir kvar

Så pass... Och dessa tas inte över av någon annan då, utan blir försäljning? Eller skrot rent av?

Kommer vi i och med detta kunna se B9S kämpa sig fram i den kommande ryska vintern kanske? :-X

Calle

Citat från: Fredde skrivet 24 mars 2013, 23:14:12 PM
Så pass... Och dessa tas inte över av någon annan då, utan blir försäljning? Eller skrot rent av?

Kommer vi i och med detta kunna se B9S kämpa sig fram i den kommande ryska vintern kanske? :-X

Antagligen kommer dessa att säljas, och som Erling skriver så kommer bara 300- och 800-serien finnas kvar. 236-241 är redan sålda. Den man troligtvis skall behålla utöver de andra är nr 169.

Fredde

Citat från: Calle skrivet 24 mars 2013, 23:31:32 PM
Antagligen kommer dessa att säljas, och som Erling skriver så kommer bara 300- och 800-serien finnas kvar. 236-241 är redan sålda. Den man troligtvis skall behålla utöver de andra är nr 169.

Och för den som fortsatt är dåligt insatt i GS, dessa är av samma modell/typ som den på bilden?

Calle

Citat från: Fredde skrivet 24 mars 2013, 23:43:11 PM
Och för den som fortsatt är dåligt insatt i GS, dessa är av samma modell/typ som den på bilden?

Ja, den på bilden är en av de serier som kommer att avvecklas i juni.

Ronald M. Jannesson

Behålla 169, men den är väl en 2003:a el. 2004:a? B9S är väl från 2008/2009 de flesta??? Hur som helst kan tycka att det är resursslöseri med att avveckla så pass nya bussar p.g.a. anbudsförfarande. Borde vara så att nya entreprenören skulle vara tvungen att överta så pass nya bussar och sedan delvis då beställa nya leveranser.

Calle

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 25 mars 2013, 18:41:16 PM
Behålla 169, men den är väl en 2003:a el. 2004:a? B9S är väl från 2008/2009 de flesta??? Hur som helst kan tycka att det är resursslöseri med att avveckla så pass nya bussar p.g.a. anbudsförfarande. Borde vara så att nya entreprenören skulle vara tvungen att överta så pass nya bussar och sedan delvis då beställa nya leveranser.

Buss nr 169 är från 2006, så varför man valt att behålla denna, vet jag ej - det kan vara lösa rykten också, men tror att den har blivit uppfräschad.

Tror inte att Keolis skulle vilja ta över GS fordonspark, dessvärre, så jag är glad att Keolis gör nyinvesteringar, med kvalitét i toppklass.  ;)

Bussfanatikern

#13
GS Volvo B9SALF:ar, 952-980, är från 2007. Jag tycker också att Västtrafik skulle ha en klausul i avtalet som säjer att den nya operatören som tar över trafiken också måste ta över dom nyaste bussarna från den gamla och sedan komplettera med nyleveranser.
Eftersom maxåldern är 10 år så borde klausulen bara gälla för bussar som är fem år eller yngre, bussar som är äldre än fem år kunde det vara frivilligt för operatören att överta om så önskas.

Om man nu ska behålla 169:an så hoppas jag att man även behåller 247:an, den är från 2008 och skulle kunna användas som reservbuss för den andra. Frågan är bara vilka linjer som dessa två i sånt fall ska rulla på?

GS 239 skrotades väl efter motorbranden 2011?

Ronald M. Jannesson

247 & även då 169 är ju i "Expressbuss-utförande" och skulle väl då kunna sättas in i den s.k. "Pool-buss"-verksamheten?