De som gick på 810-an, del 9: Wasatrafik 409

Startat av Staffan Sävenfjord, 23 mars 2013, 16:01:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

När linje 810 startade år 1981 var det många CF-ar som gick där. Om jag nu minns rätt så här långt efteråt var det 402, 404, 406, 410, 411, 412, 413 och 414 från Wasatrafik samt 96 och 97 från Stockholms Turistbussar. År 1984 var det bara tre kvar: 410 och 413 samt den nytillkomna 409. Den senare, CUB493, kom till Wasatrafik runt 1983 när de övertog trafiken på Ornö från SL. CF var onödigt stor för trafiken på Ornö så Wasatrafik ersatte den med en mindre buss och CF-en hamnade bland annat på 810-an. Den lackerades om i en färg som liknade SL:s utan att följa något av deras designprogram.

Nummer 409 återanvändes sedan på FBU711, som här syns i trafik på linje 52. SL hade ont om förare den sommaren och hösten så de fick hyra in bussar med förare från andra bussbolag. På den tiden var det inte tillåtet att bara hyra in förare. På den andra bilden är det en skada på diat som gör att bussen bakom ser ut att ha fått en gren i taket. Men lugn: det kommer bättre bilder på den bussen.

Slutligen en bild när FBU711 gick på 810-an. Bussen är från början Borås Lokaltrafik 188 men den köptes sedan av Alfredssons och blev grönmålad. Wasatrafik lät dock måla den vit. Hos Swebus fick denna buss nummer 1017. Ovisst hur länge den användes av dem.

yngrot

Lustigt Staffan precis när jag börja läsa tråden tänkte jag på fd B-L 188 och så dök den upp..  den +189 gick ju som flygbuss från början tillsammans med lilla 190  även kallad  Lady av en förare som gillade den   ..  det gjorde inte jag ..

188+189  hade utväxling för landsväg vilket övriga i serien inte hade  från början men den byttes  då stadsväxligen gjorde bussarna svårkörda  de växla alltid ner till 1 an när man runda ett gathörn och vilket ryck de som inte höll i sig ordentligt kunde ramla omkull.. Men de axa snabbt som f#n  :D  På den tiden fanns skylt i bussen "Håll i bussen kan kränga eller nödbromsas.."
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Danne B.

Det här var ju lustigt! Satt och tänkte, när du startade serien om dessa bussar, att jag borde fråga om du hade några bilder på Wasatrafik-bussar på linje 52. Detta eftersom jag åkte den då och har ett minne av just dessa vita bussar. :)

Så tusen tack för dessa bilder! :) Finns det månne fler på linje 52 i gömmorna? :)

//Danne

Staffan Sävenfjord

Citat från: Danne B. skrivet 02 april 2013, 19:09:16 PM

Så tusen tack för dessa bilder! :) Finns det månne fler på linje 52 i gömmorna? :)

//Danne

Det kan det göra men eftersom jag inte sorterat bilderna på linje är det svårt att hitta dem. 

S Svensson

Citat från: yngrot skrivet 23 mars 2013, 17:15:27 PM
Lustigt Staffan precis när jag börja läsa tråden tänkte jag på fd B-L 188 och så dök den upp..  den +189 gick ju som flygbuss från början tillsammans med lilla 190  även kallad  Lady av en förare som gillade den   ..  det gjorde inte jag ..

188+189  hade utväxling för landsväg vilket övriga i serien inte hade  från början men den byttes  då stadsväxligen gjorde bussarna svårkörda  de växla alltid ner till 1 an när man runda ett gathörn och vilket ryck de som inte höll i sig ordentligt kunde ramla omkull.. Men de axa snabbt som f#n  :D  På den tiden fanns skylt i bussen "Håll i bussen kan kränga eller nödbromsas.."
Jag har ett minne av att dessa två hade högre effekt på motorn. Dvs samma som brukligt på linjevagnar men högre än de som gick i stadstrafik. Vilken typ av motor finns angivit på chassienrplåten.
Även BL hade tre omlopp på linje 160.

Peter Rost

En mycket trevlig bildserie, Staffan!

/Peter

yngrot

Citat från: S Svensson skrivet 02 april 2013, 21:39:00 PM
Jag har ett minne av att dessa två hade högre effekt på motorn. Dvs samma som brukligt på linjevagnar men högre än de som gick i stadstrafik. Vilken typ av motor finns angivit på chassienrplåten.
Även BL hade tre omlopp på linje 160.

Så vitt jag minns var enda skillnad utväxling på bakaxel .   Jag minns inte att 188 189 var snabbare eller starkare  än de övriga när väl alla hade fått samma utväxling 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

S Svensson

Citat från: yngrot skrivet 12 april 2013, 22:46:54 PM

Så vitt jag minns var enda skillnad utväxling på bakaxel .   Jag minns inte att 188 189 var snabbare eller starkare  än de övriga när väl alla hade fått samma utväxling
Man ser skillnaden i motortyp på det fullständiga chassienumret.