Huvudmeny

Vidre i konkurs

Startat av Staffan Sävenfjord, 23 mars 2013, 14:06:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Norges sista karosserifabrik, Vidre i Stryn, har enligt Bussmagasinet gått i konkurs.
http://www.bussmagasinet.se/2013/03/norges-sista-busstillverkare-i-konkurs/

Vidre tog över tillverkningen efter Vest men det har tydligen inte gått så bra. Lite tråkigt tycker jag för det fanns en stor entusiasm hos dem som tog över.

Förskolebussar kommer fortfarande att säljas från Stryn men kommer att byggas främst av finska Kiitokori enligt vad som sades mig på Persontrafikmässan i Göteborg i november. Redan då var min uppgiftslämnare alltså informerad om att Vidres framtid såg mörk ut.

Vest Buss ämnar fortsätta i Stryn med Irisbus-agenturen. Dock kommer dessa alltmer att säljas under namnet Iveco. Även det uppgifter jag fick på Persontrafikmässan.




Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Detta var nog väntat redan från början, tyvärr. Vissa entusiaster är lite för entusiastiska ibland.   

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 23 mars 2013, 14:10:35 PM
Detta var nog väntat redan från början, tyvärr. Vissa entusiaster är lite för entusiastiska ibland.

Bättre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge.
(Verner von Heidenstam)

Skall man summera karosseritillverkningen i Stryn så har den väl hela tiden kännetecknats av stor entusiasm. Bara idén att bygga en bussfabrik längst in i Nordfjord mitt i den norska fjällvärlden var väl lite vansinnig. Men Vest överlevde de stora som Knudsen, VBK, Repstad och Arna. Så även om jag inte säger emot dig så vill jag nog framhålla att med entusiasm kan komma väldigt långt.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Tråkigt! Vest/Vidre har varit en klar nordisk karossfavorit tillsammans med Carrus och Kiitokori, kvalitetsmässigt långt före Säffle (inkl 8900) och alla Scania Omni. Märkligt att många mindre bolag som länge tillverkat gedigna populära busskarosser, ofta går under. Detta medan andra bolag som tillverkar mycket sämre impopulära karosser hålls vid liv många årtionden efter att de rent naturligt borde ha gått omkull.
Bussbranschen är en märklig tillverkningsindustri, som verkar skilja sig en hel del från bilindustrin. Å andra sidan handlar det väl i bägge branscher att man har "rätt" ägare, som väljer att prioritera "rätt".

Dock är det väl skönt att framtiden för Kiitokori är tryggad, då deras produkter av specialbussar knappast får någon allvarlig konkurrens varesig från "Volvo-Säffle i Polen" eller från övriga centraleuropeiska tillverkare, vilket man förr hade från Helmark och Vest/Vidre.