Grön Övningskörnings skylt

Startat av igel, 23 mars 2013, 12:09:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

igel

Förr användes den gröna övningskörningsskylten för privat övningskörning, medan den röda användes vid yrkesmässig (i trafikskolor, yrkesskolor, militären, busslinkskolan m.m.).

Såg för några dagar sedan i Danderyd en buss (GXF711), en vit Volvobuss med Nobinagrön bakstomme, som hade en grön övningskörningsskylt där bak. Enligt transportstyrelsen är bussen gul och ägs av Nobina och är registrerad i Norrtälje.

Är det så att Nobina lånar ut bussen så att det faktiskt är privat övnigskörning eller hur funkar det?

Lars-Håkan_E

Har inga minnen av att Swebus/Nobina använt annat än den gröna skylten.

Den röda är för den som yrkesmässigt bedriver förarutbildning med alla krav som det innebär, jag kan inte tänka mig att några av bussåkerien som utbildar förare förutom då SL:s gamla Trafikskola uppfyller dessa regler.

Ersa

Citat från: igel skrivet 23 mars 2013, 12:09:59 PM
Förr användes den gröna övningskörningsskylten för privat övningskörning, medan den röda användes vid yrkesmässig (i trafikskolor, yrkesskolor, militären, busslinkskolan m.m.).

Såg för några dagar sedan i Danderyd en buss (GXF711), en vit Volvobuss med Nobinagrön bakstomme, som hade en grön övningskörningsskylt där bak. Enligt transportstyrelsen är bussen gul och ägs av Nobina och är registrerad i Norrtälje.

Är det så att Nobina lånar ut bussen så att det faktiskt är privat övnigskörning eller hur funkar det?

Nobina har vad jag vet ingen egen registrerad körskoleverksamhet, iaf inte i Norrtäljedepån, och får därför inte använda något annat än den gröna skylten.

Angående bussen har Nobina 4298 varit Värmlandsgul i nästan hela sitt liv, men lackades om till Nobinas firmafärger (vit med grön bakstam) några månader efter att den ankommit till Norrtälje som ny övningsbuss. Varför den fortsatt står som gul är något man får fråga besiktningsorganet (i detta fall Opus Bilprovning AB i Norrtälje) som inte orkat uppdatera "GUL" till "FLERF".