Linje 480

Startat av Hasse L, 22 mars 2013, 12:34:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

CHR 095 - Volvo B58 / Säffle 1976 - SL H58 5053.

Nya linje 480C läser vi om. Ett osökt tillfälle att påminna om en tidigare 480.
Denna kördes mellan Centralstationen och Vikinglinjens terminal vid Stadsgården.  Särskild taxa tillämpades. Vet inte hur länge den fanns.

Staffan Sävenfjord

Jag hade mitt tjänsterum med utsikt över just den hållplatsen 1985-1987. Brukade alltså ofta se den här linjen och det var nästan aldrig någon som åkte med.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico

Var väl den som sedermera övertogs (eller kanske snarare återupptogs) på 90-talet av Flygbussarna med internt linjenummer 980? Kördes då från Cityterminalen via Slussen (Sjöbergs plan) och Vikingterminalen samt omvänt beroende på hur färjan inkommit. 

De få gånger jag körde den kan jag säga att jag behövde inte jobba ihjäl mig även om det kanske var någt fler resande än från Vas***n... Det enda jobbiga var att ibland komma runt vid Vikingterminalen pga av alla felparkerade bilar och dito förhoppningsfulla droskförare.

Vad gäller 480 så har jag ingen aning i övrigt, men efterföljaren ovan kördes väl även ett litet tag av Söderhallen. Vill minnas att Flygbussarna fick ha två äldre bussar garagerade i just Söderhallen och som då även bemannades därifrån. Nån som vet mer om det?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Citat från: Nico skrivet 23 mars 2013, 14:17:00 PM
Var väl den som sedermera övertogs (eller kanske snarare återupptogs) på 90-talet av Flygbussarna med internt linjenummer 980? Kördes då från Cityterminalen via Slussen (Sjöbergs plan) och Vikingterminalen samt omvänt beroende på hur färjan inkommit. 

De få gånger jag körde den kan jag säga att jag behövde inte jobba ihjäl mig även om det kanske var någt fler resande än från Vas***n... Det enda jobbiga var att ibland komma runt vid Vikingterminalen pga av alla felparkerade bilar och dito förhoppningsfulla droskförare.

Vad gäller 480 så har jag ingen aning i övrigt, men efterföljaren ovan kördes väl även ett litet tag av Söderhallen. Vill minnas att Flygbussarna fick ha två äldre bussar garagerade i just Söderhallen och som då även bemannades därifrån. Nån som vet mer om det?

Jodå, H23 6465 och 6466 var stationerade i Söderhallen i slutet av 90-talet för trafiken på Vikinglinjen. Linje 480 borde ha slutat köras typ 1994.

ML-buss

I dag kör Fac den mellan Cityterminalen via Medborgarplatsen till Stadsgården Viking line.
Linje 975 internt

Fredrik Klint

Trevligt, en av endast tre H58 som blev ommålad. De andra var 5052 och 5055. De var väl egentligen lite för gamla att lacka om, man skulle kanske börjat med de nyaste bussarna som sannolikt skulle rulla längst. Så sent som 2003 rullade Swebus 1588 i oxblodslack, sexton år efter att "hallonbåtarna" gjort debut.

Jimmy

Hej.
Det här är vad jag lyckats få fram angående linjehistorik för 480 och 975.
Är det något som inte stämmer är jag mycket tacksam för rättningar :)

En lätt fråga för er som kört linje 975 är om det är Flygbussarna Airport Coaches hela perioden from 1997-10-13 - i dag?

Linje 480

Linje 975

Mvh Jimmy

Jimmy

Hej.
Finns det möjligen någon förare här på forumet som kört hos Flygbussarna under 1990- och 2000-talet som kan bekräfta eller dementera att Flygbussarna Airport Coaches kört linje 975 hela perioden from 1997-10-13 - i dag?

Tacksam för svar.

Jimmy