Med livet som insats..

Startat av Andreas91, 22 mars 2013, 11:15:16 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

Jovisst - jag överdriver lite, men jag kan som bussresenär fundera lite på vad grejen är att trycka "pellen" i botten på smala stadsgator och sedan stampa ner bromspedalen. Jag vet att man inte skall klaga, men snälla: om ni vill leka formel1-förare, så gör det isf när ni tommar - inte när resenärer har fullt skjå att hålla i sig för att inte fara all världens väg. Nu är det många förare som tar det lugnare på gatorna och det är jag väldigt glad över! Kör försiktigt o trevlig helg!

Johan B

Lätt att hänge sig åt om man är stressad men ofta helt meningslöst. Oftast kommer man fram minst lika fort med eco driving och planering (titta långt fram i trafiken för bövelen  ;D). Då blir det dessutom riktigt bekvämt för de som åker med.

Ersa

Citat från: Andreas91 skrivet 22 mars 2013, 11:15:16 AM
Jovisst - jag överdriver lite, men jag kan som bussresenär fundera lite på vad grejen är att trycka "pellen" i botten på smala stadsgator och sedan stampa ner bromspedalen. Jag vet att man inte skall klaga, men snälla: om ni vill leka formel1-förare, så gör det isf när ni tommar - inte när resenärer har fullt skjå att hålla i sig för att inte fara all världens väg. Nu är det många förare som tar det lugnare på gatorna och det är jag väldigt glad över! Kör försiktigt o trevlig helg!

Nu förstår jag inte riktigt.
Man förstår inte alls vilka förare i vilken del av landet du menar. Och de berörda förarna lär nog heller inte läsa denna tråd i detta forum.

Andreas91

Citat från: Ersa skrivet 22 mars 2013, 22:26:41 PM
Nu förstår jag inte riktigt.
Man förstår inte alls vilka förare i vilken del av landet du menar. Och de berörda förarna lär nog heller inte läsa denna tråd i detta forum.

Jag märkte själv att jag skrev det väldigt otydligt. Jag åsyftade vid detta tillfälle innerstadstrafiken i Stockholm och aktuella busstyper var Scania OmniCity och korta MAN. Nej, det lär de förmodligen inte göra och uppriktigt sagt så har jag väl inte riktigt räknat med det heller..

Nico

I sak är det inte bra samtidigt som detta får mig att tänka lite på den s.k. undersökningen som kom från KTH i höstas. Utan att försvara någon på så vis så kan det ibland bli obekvämt helt utan förarens förskyllan. Stockholms innerstad är ju då ett exempel på en trafikmiljö som bitvis är ganska ryckig. I kombination med en kanske halvdan buss så kan det även säkert göra att det upplevs som att föraren kör dåligt fast det de facto inte är så.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Andreas91

Jag försöker verkligen att hålla ner på min kritik mot ex. kollektivtrafiken. I det stora hela är jag väldigt tacksam för att jag får tillgång till en rent generellt väldigt bra kollektivtrafik för 560 kr i månaden. Men vad skall man säga då? Skall man som resenär stå eller sitta i fordonet och inte bry sig om att man till och från ändå kan vara nära att råka ut för en trafikkopplad incident av något slag? Skall man stå där med "a plastic smile" och bara prata lovord om trafiken? Jag är dock djupt imponerad av många förare, som både är duktiga i trafiken och ofta ett gäng glada prickar.

lil-sis

MAN är inte så himla roliga att köra, det är inte jättelätt att få till mjuk körning alla gånger, beroende på årsmodell osv. Vi har ett gäng som är jättefina att köra och så ett gäng som är snudd på hopplösa, de rycker iväg från hållplatser, när man bromsar så fortsätter motorn att driva och trycka på så det blir nästan ofelbart ett tågstopp vid varenda hållplats osv. Vidriga tingestar och man är helt slut efter ett körpass!

(Nu kör jag iofs inte i Sthlm.)

moenia

Citat från: lil-sis skrivet 08 april 2013, 17:32:08 PM
MAN är inte så himla roliga att köra, det är inte jättelätt att få till mjuk körning alla gånger, beroende på årsmodell osv. Vi har ett gäng som är jättefina att köra och så ett gäng som är snudd på hopplösa, de rycker iväg från hållplatser, när man bromsar så fortsätter motorn att driva och trycka på så det blir nästan ofelbart ett tågstopp vid varenda hållplats osv. Vidriga tingestar och man är helt slut efter ett körpass!

(Nu kör jag iofs inte i Sthlm.)
Vilka årsmodeller gäller det?

en_dalmas

Citat från: moenia skrivet 09 april 2013, 00:17:18 AM
Vilka årsmodeller gäller det?

vi fick nya MAN kortvagnar och ledvagnar 2009 så det kanske är runt då han menar :). För vi har det ungefär sådär, vissa är omöjliga och andra går hur bra som helst

moenia

Jaha okej. Vad tycker ni är de skönaste stadsbussarna att köra?

Martin Maltkvist

Citat från: moenia skrivet 22 april 2013, 22:50:31 PM
Jaha okej. Vad tycker ni är de skönaste stadsbussarna att köra?
H18 (Maxci) står ju väldigt högt i kurs hos mig, enkel och robust skapelse men den är bekväm och man får bra känsla i körningen.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

lil-sis

Citat från: en_dalmas skrivet 20 april 2013, 18:21:37 PM
vi fick nya MAN kortvagnar och ledvagnar 2009 så det kanske är runt då han menar :). För vi har det ungefär sådär, vissa är omöjliga och andra går hur bra som helst

Hon syftar ffa på de vi fått under första halvan av 2012. Både normalvagn och ledbuss.