Från en svunnen tid del. 3

Startat av Peter Öden, 21 mars 2013, 17:42:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Dagens bild visar SJ 1222 på Uppsala busstation.

Mvh Peter Ö

1896

Väldigt trevlig bild, en Scania som solar sig.  :D

zjbus

Peter Öden

Hej !

Tack för påpekandet om rätt nummer på bussen,
läste tyvärr fel där !

Mvh Peter Ö

zjbus

Hej!
Lätt hänt, trevligt foto. Vill även passa på att tacka dej Peter för alla fina SJ foton som du har lagt in på Svensk Busshistorias sida. Mvh zjbus

Mats Karlsson

CR110L får man aldrig för mycket av, i alla fall inte om den har manuell växellåda. Oj, vad jag gillade den lådan. Det fjädrade så gott i vajrarna! Och bussen gick så skönt med sitt långa axelavstånd.

Jacob

Annat än dagens urtråkiga Omnilink II...

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Mats Karlsson

Citat från: Jacob skrivet 22 mars 2013, 14:45:23 PM
Annat än dagens urtråkiga Omnilink II...

//Jacob
Även om OmniLink i sig inte ser uttråkig ut, så är det ingen sport att köra den. Allt är så tillrättalagt att till och med en "blind käring med käpp" (som min moster brukade uttrycka sig) kan köra den. Äldre bussar krävde mer av föraren och CR110L med manuell växellåda med vajeröverföring, pneumatisk skiftning av växelägen och kopplingspedal med kort slag krävde lite eftertanke. Det var mycket roligare att köra buss då!!

Stefan P

Hej

En fin busssbild, är det någon som kan förklara för mig var järnvägen och Kungsgatan ligger i förhållande till hur bussen står?

Hade linje 823 sammalinje sträckning nu som då?

mvh Stefan P

Janne Rickman

Citat från: Stefan P skrivet 22 mars 2013, 16:21:06 PM
Hej

En fin busssbild, är det någon som kan förklara för mig var järnvägen och Kungsgatan ligger i förhållande till hur bussen står?

Bussen står ungefär där dagens nergång för passagersen under järnvägen nu går och cykelställen.

/Janne

LasseN

Linje 823 gick redan då mellan Uppsala och Österbybruk