Värre dubbeldäckarstockning än på Oxford street...

Startat av virtual1, 20 mars 2013, 23:15:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Omnilasse

Problemet är väl snarast att Nobina inte har så mycket trafik i närheten av innerstaden, så att man ha arbete åt förarna. Fordonen på 676 har nog ungefär samma nyttjandegrad (och antagligen något högre) än flertalet andra vagnar i Norrtälje.

På radiella stomlinjerna har jag väl aldrig sett något behov av särskilda färger - på de stomlinjer som snarare fungerar som smarta tvärförbindelser finns det väl däremot en idé. Sedan om det är det mest kostnadseffektiva sättet kan man ju fråga sig.

Men jag kommer nog aldrig förstå varför man inte tycker att en linje som 807 kan passa såsom stomlinje, medan man tycker att 872 är en utmärkt representant.

När det gäller tvärförbindelser av stomlinjekaraktär kan det väl också vara motiverat med standardhöjning och också högre turtäthet än vad som vanligtvis skulle vara motiverad, men det blir ju ganska fånigt om en buss som 639 inte behöver ha samma standardkrav som 676, eller 872 ska ha högre standard än 807. Särskilt om det också börjar handla om turtäthet så blir det knappast en likvärdig kollektivtrafik i hela länet.

Ersa

Citat från: bisquit skrivet 25 mars 2013, 13:12:22 PM
Men hur fungerar detta upplägget. Är det så att förarna får åka/lifta med en annan tur i trafik tillbaka till Norrtälje. Eller får dem köra ngt annat under dagen?

Inte bara Norrtälje, utan även Rimbo. 639-bussar står också parkerade vid Tekniska och Danderyd dagtid..
Men ja, de får åka norrut som passagerare vid slutet av morgonen, och sedan söderut igen efter 12-tiden.

Söderort FTW

Hur gick det till på Keolis tid? Fick man köra i innerstaden/norrort då mellan rusningarna?

Ersa

Citat från: Söderort FTW skrivet 25 mars 2013, 22:02:28 PM
Hur gick det till på Keolis tid? Fick man köra i innerstaden/norrort då mellan rusningarna?

Många vändor på bl.a 601V+H, 604V+H, 611 och 613 blev det för Rimboförarna på den tiden. Förarna körde vidare i sina bussar, dvs både Keolis röda Rimbobaserade bussar samt Fridströms dåvarande 5-6 st röda SL-vagnar.
Norrtäljeförarna ställde en hel del Vegor vid Tekniska och några av dem löste därefter av förare på innerstadsbussarna.

Nico

Jo, det var inte helt ovanligt med Norrtäljeförare på linjerna 43 och 44 och jag tror även att det förekom på linje 73.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Och för att inte alla ska tro att "allt var bättre förr", bör man ju tillägga att Nobina idag försöker använda förare på samma vis, trots svårigheterna som trafikområdena skapar. Hallstaviksbussar med sina förare har förr bl.a rullat på 401, och även andra lösningar har provats, ofta på omlopp där linje 686 finns.