De som gick på 810-an, del 6: Wasatrafik 406

Startat av Staffan Sävenfjord, 20 mars 2013, 17:20:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

I dag blir det bilder på den andra Säffle-ledbussen som Wasatrafik köpte 1985. På självaste nationaldagen (som på den tiden var vanlig vardag) gjorde den premiär. Jag dröjde mig kvar med kameran ett tag vid Västerbommen efter det jag åkt hem med en annan 810-a och då dök den helt oförhappandes upp med trafikchefen själv vid ratten. Jag liftade med honom till Jordbro station där det också blev ett par bilder och han passade på att demonstrera destinationsrullens alla möjligheter. Tyvärr hade texten blivit lite för stor - eller om det var rutan som blivit för liten. AJY751 blev sedan Swebus 1014.

Och för precis sexton år sedan fotograferade jag också 406 i Trångsund, nu med dekoren på plats.

Slutligen en bild, tagen omkring 1990. Föraren har skyltat "Handen Jordbro" korrekt (och nu med rätt storlek på bokstäverna) men glömt ändra linjenumret. Det står fortfarande 001 efter det att den tjänstgjorde i Muskö-trafiken. Efter det bussen kommit till Stockholm brukade den göra en sen insats på någon av eftermiddagsturerna.

yngrot

Så ska en buss skyltas   svart rullband med gula bokstäver.   :D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina